Update articol:
INTERVIU ÎN EXCLUSIVITATE

Raymond Gatcliffe, Citi Commercial Bank: Pandemia a provocat băncile să își accelereze transformările digitale și să-și aprofundeze parteneriatul cu clienții

Raymond Gatcliffe of Citi, on September 27th, 2019, in London, United Kingdom.

“Vedem mai mult oportunități de colaborare cu fintech-urile decât de competiție”

Impactul Covid-19 a fost diferit – unele sectoare se confruntă cu cele mai mari provocări, cum ar fi cel al turismului și ospitalității, iar altele beneficiază de fapt de tendințele accelerate de creștere din această perioadă, precum digitalul, e-commerce, automatizarea, centrele de servicii (shared services), ne-a spus Raymond Gatcliffe, EMEA Head of Citi Commercial Bank, într-un interviu acordat în exclusivitate.

Citi Commercial Bank este divizia Citi care se ocupă de companiile mijlocii cu ambiții de expansiune internațională, adesea din industrii precum tehnologie, producție, și care au nevoie de solutii bancare personalizate, cross-border, care să le ofere o experiență uniformă pe mai multe piețe. În România, Citi Commercial Bank se adreseaza companiilor cu cifra de afaceri cuprinsă între 10 milioane de dolari și 100 milioane de dolari.

Citi Commercial Bank sprijină aproximativ 5000 de clienți din 36 de tari din EMEA (Europa, Orientul Mijlociu și Africa), iar in 15 dintre acestea are echipa dedicată, la fața locului, inclusiv in Romania

***

Care sunt industriile servite preponderent de Citi si cum au fost impactate de COVID-19?

Raymond Gatcliffe: Nu avem neapărat o abordare bazată pe industrii, ci mai degrabă ne uităm la acele companii pentru care oferta Citi Commercial Bank răspunde cel mai bine nevoilor lor – fie că sunt companii fintech care necesită servicii transfrontaliere pe măsură ce se extind la nivel global sau companii producătoare care își exportă bunurile la nivel internațional. Acestea își doresc adesea o experiență bancară uniformă pe toate aceste piețe pe care operează. În ceea ce privește Covid-19, în mod clar impactul a fost diferit, unele sectoare se confruntă cu cele mai mari provocări, cum ar fi cel al turismului și ospitalității, iar altele beneficiază de fapt de tendințele accelerate de crestere din această perioadă, precum digitalul, e-commerce, automatizarea, centrele de servicii (shared services). În această perioadă, vedem cum atenția clienților noștri s-a mutat de la abordarea de management al crizei pe termen scurt către reziliența operațională, companiile căutând acum oportunități de creștere pe termen lung în această nouă realitate.

Care a fost impactul pandemiei covid asupra Citi Commercial Bank?

Raymond Gatcliffe: Dintr-o perspectivă macro, mediul pentru toate băncile este unul dificil, deoarece ratele dobânzilor, care erau deja scăzute, au continuat să scadă. Cu toate acestea, divizia Citi Commercial Bank înregistrează o creștere. În primul rând, am văzut o creștere cu 17% a balanțelor cu clienții existenți pe parcursul pandemiei și acest lucru se explică printr-o reorientare a clienților care văd în Citi un partener mai puternic în perioadele de stres ale pieței, cu platforme mai robuste și o securitate mai bună. În al doilea rând, achiziția de clienți din segmentul nativilor digitali și al companiilor fintech, un segment cheie de clienți pentru noi, a cunoscut o creștere de două cifre. Și nu în ultimul rând, recomandările de afaceri de la companiile-mamă globale către EMEA au înregistrat o creștere de două cifre, valorificând astfel statutul Citi ca cea mai globală bancă din lume.

Ce măsuri ați luat pentru sprijinul clienților?

Raymond Gatcliffe: În această perioadă, am rămas aproape de clienții noștri și am purtat discuții individuale pentru a înțelege nevoile acestora și care sunt zonele în care îi putem susține – fie că este vorba de lichiditate, îmbunătățirea experienței digitale, soluții de gestionare a expunerii valutare sau produse de finanțare. De asemenea, pandemia a provocat băncile să își accelereze transformările digitale și să-și aprofundeze parteneriatul cu clienții în moduri noi și creative. La Citi, am făcut investiții suplimentare în soluțiile digitale destinate clienților noștri instituționali, inclusiv îmbunătățirea procesului de înrolare a clienților noi și a experienței de utilizare a platformelor online, flexibilizarea documentației, webinarii, rapoarte de cercetare și analize ale implicațiilor pandemiei la nivel de piață și pe diferite sectoare. În aceste perioade incerte, Citi rămâne bine poziționată din perspectiva capitalului și a lichidității. Avem un bilanț puternic și vom continua să ne sprijinim activ clienții în această perioadă dificilă.

Pandemia pare să fi adus și o accelerare a digitalizării. Cum vedeți acest trend?

Raymond Gatcliffe: Valoarea conectivității a crescut în timpul pandemiei și am văzut cum telemunca a determinat o dezvoltare rapidă de software axat pe productivitate și colaborare. Restricțiile și perioadele de carantină au stimulat, de asemenea, sectoare precum asistența medicală online sau e-commerce. Lansarea 5G va conduce la evoluții importante în telerobotică și realitate augmentată/ virtuală, ducând la o creștere a automatizării la nivel global. Evoluția teleprezenței ar putea, de asemenea, să schimbe în timp calea de dezvoltare pentru piețele emergente, de la un model de creștere bazat pe producție, precum China, către un model de creștere bazat pe servicii, cum ar fi India.

În linie cu aceste tendințe, am văzut cum interesul clienților noștri pentru soluțiile digitale a crescut. De exemplu, din ce în ce mai multe companii caută să simplifice structura conturilor, menținând în același timp flexibilitatea de a executa plăți în diferite monede, inclusiv în cele exotice. Am văzut o tendință accelerată de integrare completă cu sistemele bancare pentru execuția plăților, reconcilierea extraselor de cont și, de asemenea, pentru automatizarea întregului proces de gestionare a riscului valutar. În general, îi vedem pe clienții noștri optând pentru soluții care elimină timpul petrecut cu operațiuni repetitive, cum ar fi implementarea unei conversii automate a soldului unui cont în altă monedă sau adoptarea de soluții care să le asigure o rată de succes de peste 90% pentru reconcilierea încasărilor.

Ce perspective vedeți pentru domeniul FinTech? Cât de mult reprezintă o amenințare pentru bancile clasice?

Raymond Gatcliffe: Uitându-ne la ecosistemul fintech, noi la Citi vedem mai mult oportunități de colaborare decât de competiție. Când vorbim despre cum pot nativii digitali să redefinească banking-ul tradițional, pot spune că avem multe de învățat de la aceștia despre agilitate, cultură antreprenorială, noi tehnologii. Dar, în același timp, și noi la rândul nostru îi putem sprijini în mai multe moduri. O bancă globală precum Citi poate oferi o serie de avantaje companiilor din noua economie. Le putem oferi acces la rețeaua noastră globală și le putem ajuta să se extindă cu o mai mare ușurință. Le putem facilita accesul la clienți și parteneri din întreaga lume. Putem să îi sprijinim cu know-how-ul nostru în ceea ce privește funcțiile critice ale afacerii lor, precum cele juridice, de reglementare sau conformitate. Când sunt în faza de start-up, aceste companii se concentrează adesea pe a-și construi propriile sisteme, însă, pe măsură ce cresc, ele caută un partener cu o prezență globală puternică deoarece footprint-ul, infrastructura și tipul de servicii oferite sunt dificil de replicat. Pe măsură ce aceste companii noi se extind și devin la rândul lor jucători globali, putem facilita implementarea unei infrastructuri de plăți care să permită gestionarea fluxurilor de plăți și a monedelor diferite într-un mod uniform în mai multe geografii, precum și executarea facilă a schimburilor valutare. Astfel adăugăm valoare ofertei lor și este o cooperare benefică pentru întregul ecosistem – este un câștig pentru ei, un câștig pentru noi și un câștig pentru clienții lor. Parteneriatul dintre bănci și fintech-uri este esențial pentru a ne asigura că suntem corect poziționați să ne sprijinim clienții, oriunde s-ar afla ei pe traseul transformării digitale.

Care sunt tendințele în ce privește platformele de online banking pentru clienții companii ai Citi?

Raymond Gatcliffe: La nivel de EMEA, pe parcursul pandemiei clienții Citi au folosit platformele noastre digitale într-un număr mai mare și cu o frecvență mai mare ca niciodată, iar satisfacția clienților a crescut cu 20% (până la 90%). Numărul de utilizatori ai CitiDirect BE – platforma noastră de online banking pentru clienții instituționali, ce poate fi accesată pe desktop, tabletă și smartphone – a crescut cu 25%, un procent înregistrat în martie 2020, comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut; de asemenea, numărul de conectări a crescut cu 18% față de luna martie 2019; interacțiunile pe dispozitive mobile au crescut, de asemenea: numărul de utilizatori activi ai aplicației CitiDirect BE crescând de 10 ori, comparativ cu martie 2019. Aspirația noastră este să introducem o experiență 100% digitală a clienților care să răspundă tuturor nevoilor lor, de la înrolare, aplicații de credit, documentație, aprobări și client service.

BVBStiri BVB

SSIF BRK FINANCIAL GROUP SA (BRK) (27/11/2020)

Disponibilitate raport consolidat S1 2020

ALRO S.A. (ALR) (27/11/2020)

Vimetco Extrusion furnizor pentru una dintre cele mai sofisticate industrii

VES SA (VESY) (27/11/2020)

Hotarari AGA O & E 26.11.2020