Update articol:
INTERVIU ÎN EXCLUSIVITATE

Roxana Hidan, OTP Bank: Prelungirea perioadei de amânare a ratelor sau un nou moratoriu – subiecte în analiză

 

Sectorul financiar a fost unul dintre cele mai adaptabile contextului pademiei Covid, în 2020, consideră Roxana Hidan, Director General Adjunct OTP Bank, divizia Retail. Potrivit acesteia, experiența acestui an și noile premise, testate în acțiunea anului 2020, vor fi esențiale în planurile de recuperare și dezvoltare pentru anii următori.

“Prelungirea perioadei de amânare a ratelor sau a unui nou moratoriu sunt subiecte analizate de noi, inclusiv prin intermediul ARB”, ne-a spus Roxana Hidan, în cadrul unui interviu.

***

Cum vedeți anul 2020 pentru sectorul bancar? Care au fost efectele pandemiei și ce alți factori au influențat sectorul?

Roxana Hidan: A fost un an plin de evoluție și transformare, bineînțeles, pentru întreaga economie. Sectorul financiar a fost unul dintre cele mai adaptabile, prin modul cum a răspuns mai întâi la trecerea de la contactul off-line direct la relația digitală, prin faptul că rețeaua teritorială a fost funcțională continuu, prin implementarea moratoriilor și lansarea constantă de soluții de sprijin pentru clienți.

Este un an în care așteptările, la nivel general, s-au adaptat și au dat oportunități de creștere inovației și agilității. Contextul nu a fost prielnic pentru alte domenii care nu au avut cum să implementeze soluții salvatoare, precum turismul sau HoReCa, dar OTP Bank, și întregul sistem bancar de altfel, a venit în sprijin acestora.

La fel de important este faptul că, în ciuda unui context pandemic, de presiune pe relații comerciale și pe multe sectoare economice, s-au trasat noi structuri și canale de comunicare, o nouă infrastructură operațională. Este practic o reformare a structurii de relații economice, realizată natural de mediul local, ca un produs secundar al eforturilor de a trece peste impactul pandemiei. Ca efect, experiența acestui an și noile premise, testate în acțiunea anului 2020, vor fi esențiale în planurile de recuperare și dezvoltare pentru anii următori.

Care au fost rezultatele Diviziei Retail a OTP Bank? Ce produse au preferat clienții în acest an?

Roxana Hidan: A fost un an atipic din toate punctele de vedere, însă rezultatele obținute de OTP Bank România au fost foarte bune, raportat la situația globală actuală și la evoluția pandemiei de Covid-19.

Ne-am adaptat cerințelor pieței, evoluției economice în acest context pandemic și am reușit să venim în sprijinul clienților, având în vedere că, în tot acest timp, nevoia de finanțare a existat. Totodată, a fost nevoie să analizăm mult mai atent solicitările clienților și riscurile asociate în funcție de evoluția solvabilității companiilor.

Bineînțeles, a avut loc o schimbare importantă în structura nevoilor clienților locali și, dacă în primele luni ale perioadei de pandemie am procesat un volum mare de cereri pentru amânări la plată, începând cu luna mai, cererea de finanțare pentru persoane juridice a început să crească odată cu lansarea Programului IMM Invest. Pentru alocarea acestor finanțări am lucrat împreună cu clienții noștri, am identificat variante de revenire și planuri de redresare sau chiar creștere. În tot acest context, am acționat rapid, în direcția cerută de clienți și am fost printre primele bănci care au reușit într-un termen foarte scurt să epuizeze prima tranșă a plafonului alocat în cadrul Programului IMM Invest România. Astfel, am reușit să fim alături de antreprenori, să distribuim fondurile alocate către economia locală și să obținem de două ori suplimentarea plafonului alocat. Parteneriatul încheiat cu FNGCIMM și Ministerul Finanțelor Publice pentru derularea Programului IMM Invest a fost de departe principalul pilon care a permis IMM-urilor afectate de criza Covid-19 să își asigure lichiditățile pentru derularea activității curente sau pentru investiții, prin accesarea unor finanțări cu garanție emisă de stat și cu costuri subvenționate, în condițiile legii.

În plus, suntem parteneri în noul Program de granturi nerambursabile derulat de Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri pentru susținerea mediului de afaceri din România.

În ceea ce privește segmentul de persoane fizice, un parametru important pentru anul acesta este chiar creșterea numărului de clienți noi, cu o rată de 13.9%. Mai mult, nivelul depozitelor și resurselor financiare atrase la finalul lunii noiembrie este cu 20,2% peste cel al anului precedent, astfel că se poate observa un comportament îndreptat spre economisire. Creditele ipotecare noi s-au situat la același nivel cu cel înregistrat în 2019, deși impactul pandemiei la nivel macro-economic a fost unul nefavorabil.

Prin urmare, ne dorim să credem că ne-am adaptat produsele și serviciile la nevoile actuale ale clienților, în tot acest context, că am investit în continuare în digitalizare, în rețea și că am reușit să ne implicăm și să fim partener de încredere al programelor guvernamentale lansate cu scopul susținerii clienților IMM și nu numai.

Ce le propuneți clienților pentru 2021?

Roxana Hidan: În primul rând, ne dorim să oferim servicii și produse complete, care să răspundă nevoilor oricărui client care își dorește un parteneriat cu OTP Bank România.

În mod cert, în perioada actuală, digitalizarea este o componentă solidă a bankingului, iar produsele și serviciile digitalizate sunt solicitate din ce în ce mai mult de către clienții noștri.

Astfel, în perioada următoare ne propunem să ne axăm pe această direcție de dezvoltare și să ne concentrăm pe proiecte de digitalizare prin care să aducem plus valoare relației cu clienții noștri, fără să renunțăm în vreun fel la interacțiunea cu aceștia, în funcție de cerințele și nevoile lor. Astfel, avem în lucru câteva proiecte, precum recalibrarea fluxului de deschidere cont online și pachet de produse și servicii și cel de acordare credite de nevoi personale, astfel încât acestea să fie 100% online.

Adițional, așa cum am menționat, avem o gamă diversificată de produse și servicii, atât tranzacționale, cât și de finanțare, cu fluxuri simplificate și avantaje multiple și, cu siguranță, vom urmări să recalibrăm aceste produse în funcție de cerințele pieței, astfel încât să putem construi parteneriate de casă.

În plus, în zona de IMM vom continua să fim activi și implicați în toate programele guvernamentale care se vor derula și în anul 2021, precum și în orice alt program menit să susțină acest segment de clienți și creșterea economică.

Care au fost investițiile în retail banking realizate de către OTP Bank, în 2020?

Roxana Hidan: Am făcut pași importanți în zona de interacțiune digitală, prin lansarea Platformei de deschidere conturi online pentru clienți noi și a  noilor versiuni OTPdirekt și SmartBank, astfel încât un procent semnificativ de tranzacții să fie digitale, am lansat chatbot-ului Octavian, asistentul digital al clienților, care a avut un rol important în procesul de suspendare a ratelor, dar și în alte servicii.

De asemenea, am lansat aplicația de plăți mobile OTPay, destinată clienților care utilizează terminale mobile cu sistem de operare Android, în completarea serviciului ApplePay lansat la sfarsitul anului trecut.

În plus, ne-am focusat pe strategia de dezvoltare Apollo am deschis noi unități teritoriale, cashless, adaptate bankingului actual și am renovat unități teritoriale pentru ca interacțiunea clienților cu noi să fie una la cel mai înalt nivel.

Mai sunt investiții inițiate în 2020 care vor avea efect în anul următor, cum ar fi implementarea serviciilor de acceptare la plată a cardurilor bancare prin intermediul aplicației „SoftPOS” sau facilitatea „ATM Contactless” ce urmează a fi implementată în rețeaua de ATM-uri a băncii.

În zona de creditare IMM, am făcut o serie de îmbunătățiri ale fluxurilor de creditare, astfel încât să putem să le oferim clienților un răspuns rapid la solicitările acestora de finanțare. În acest caz, am implementat posibilitatea de obținere a certificatului de atestare fiscală, am automatizat interogările CRC și BC din fluxul de creditare, toate acestea cu un impact semnificativ în reducerea timpului de răspuns la solicitări.

Cum a mers Programul Noua Casă?

Roxana Hidan: Ca bancă universală avem responsabilitatea de a pune la dispoziția clienților noștri o ofertă completă de produse și servicii bancare, iar programul Noua Casă este unul esențial. Într-un context economic încă sensibil, în parteneriat cu FNGCIMM, am susținut prin acest program achiziția de noi locuințe și ne bucură faptul că vom epuiza plafonul alocat până la finalul anului acesta, prin acomodarea cu succes a solicitărilor primite din partea clienților noștri.

Care au fost rezultatele campaniei de Black Friday? Sunt campaniile BF ale băncilor la fel de populare în rândul clienților ca cele ale magazinelor de electronice?

Roxana Hidan: Este primul an în care OTP Bank România a desfășurat o astfel de campanie și rezultatele obținute sunt extraordinare. Astfel, odată cu lansarea campaniei Zero Friday, cu zero costuri pe viață, am punctat un moment important în istoria băncii, făcând încă un pas important spre obiectivul de dublare a cotei de piață și transformarea în prima opțiune bancară.

Rezultatele în cadrul acestei campanii ne-au depășit așteptările. Astfel, mai mult de 3.200 de persoane fizice au aplicat în campania Zero Friday și am avut peste 2.600 de cereri de deschidere de conturi din partea persoanelor juridice, pentru mare parte dintre acești clienți procesul de deschidere de cont fiind deja finalizat sau în curs de analiză. Referitor la popularitatea campaniilor de acest gen versus cea a magazinelor de electronice, cred că va mai dura puțin până vor beneficia de aceeași notorietate, însă cel puțin în rândul segmentului de clienți IMM, interesul este ridicat. Bineînțeles, discutăm de segmente diferite de clienți, de așteptări diferite, de produse/servicii cu totul diferite și ne dorim să participăm anual cu astfel de campanii, care să crească interesul pentru produse optimizate și tehnologizate.

Ce proiecții aveti pentru anul viitor cu privire la veniturile clienților de retail/planurile lor de creditare/accesarea serviciilor bancare?

Roxana Hidan: Pentru anul viitor avem planuri extinse, care ne vor ajuta să atingem obiectivul de dublare a cotei de piață în următorii 5 ani, prin dezvoltarea liniei de business IMM, îmbunătățirea serviciilor și modelelor financiare, care ne vor ajuta să creștem eficiența proceselor și implicit a business-ului.

Suntem încrezători că vom trece peste această perioadă de criză și că vom putea continua ceea ce ne-am propus. Vom fi alături de clienții noștri, așa cum am fost și până acum și vom identifica împreună soluții care să îi ajute în dezvoltarea business-ului sau a derulării activității de zi cu zi.

În materie de disponibilitate a serviciilor bancare, prin toate proiectele de digitalizare pe care le-am aplicat și pe care le avem în plan, vom putea să oferim o experiență rapidă, mai fluidă și fără birocrație.

Totodată, ne bazăm pe experiența colegilor din unitățile teritoriale și din centrele regionale și principalul nostru atuu este tocmai relația pe care fiecare dintre aceștia reușește să o construiască cu fiecare client în parte. Este foarte important să investim în infrastructură, în proiecte de digitalizare, însă să nu uităm că cel mai important factor este cel uman. Astfel, ne bazăm pe experiența colegilor noștri, pe posibilitatea de a furniza clienților orice informație necesară, precum și produsul final, motiv pentru care, chiar și în contextul pandemiei, OTP Bank România a făcut constant angajări și am reușit să atragem în echipă oameni cu experiență și dedicați.

Care sunt previziunile legate de o prelungire a perioadei de amânare a ratelor de către Guvern și/sau voluntar de OTP Bank?

Roxana Hidan: Prelungirea perioadei de amânare a ratelor sau a unui nou moratoriu sunt subiecte analizate de noi, inclusiv prin intermediul ARB, precum sunt și alte măsuri prin care clienții să poată beneficia de o soluție financiară în caz de nevoie. Astfel, analizăm constant tot ceea ce se întâmplă și dacă contextul pandemic și regulile ce vor fi emise de instituții europene, Guvern sau BNR vor aduce noutăți în această zonă, cu siguranță ne vom alinia acestor cerințe.

În tot acest context al evoluției pandemiei și testării unui tratament, implicarea autorităților, dar și a sistemului bancar este la un nivel ridicat și, cu sigurantă, trebuie să ne adaptăm nevoilor pe măsură ce apar. Suntem pregătiți și vom livra soluții adaptate fiecărui client, însă trebuie analizată și evoluția pandemiei, posibilitatea de a avea un vaccin și în mod evident, deciziile care se iau cu privire la prelungirea unui moratoriu.

BVBStiri BVB

PREBET SA AIUD (PREB) (26/01/2021)

Tranzactii management - art. 19 Reg. (UE) 596/2014

ARTEGO SA (ARTE) (26/01/2021)

Calendar financiar 2021

CEMACON SA (CEON) (26/01/2021)

Sem II 2020 - Raport auditor - art. 92 ind. 3 Legea 24/2017