Operatorul portuar Comvex Constanța are în vedere să mărească capacitatea de stocare cu 25% pentru terminalul de cereale, a spus Viorel Panait, Director General Comvex, la Forumul Pieței de Capital, organizat de Financial Intelligence, pe 18 septembrie.
El a precizat: “În momentul de față, societatea are o situație financiară foarte bună. Recent am hotărât să distribuim dividende de 150 milioane de euro, am avut o crestere EBIDA de 52%, ne gândim la un aranjament bancar, colaborăm excepțional cu două bănci. Mai avem un proiect pe care l-am anunțat pieței de capital, un terminal de produse chimice, la care am finalizat studiul de piață cu Roland Berger, studiul de fezabilitate și așa mai departe. Sunt și alte chestiuni pe care le avem în vedere, cum ar fi dublarea capacității de procesare a trenurilor. Vrem să sprijinim inițiativele pe care și Guvernul României le-a anunțat, anume sprijinirea Ucrainei și creșterea capacității care se tranzitează, de exemplu prin convergența celor trei mijloace de transport (feroviar, naval și rutier).
Suntem în discuții avansate cu un grup de firme care sunt membre în Constanța Port Business Association, am inițiat niște acțiuni în acest sens, ne referim la manevra feroviară, la laboratoare, la eliminarea barierelor administrative, procesarea documentelor vamale, manevrarea barjelor.”
Intrebat cum a evoluat Comvex în această perioadă de dupa inceperea razboiului, Viorel Panait a spus: „Am descoperit că Ucraina face mai multe lucruri decât credeam noi. Pe langa o cantitate foarte mare de cereale, ceea ce știe toată lumea, este si un mare producător de minereu, care se exportă în toată Europa. Am descoperit ca argila caolin, bună pentru obiecte sanitare, care merge în Spania, vine de fapt din Ucraina, că anumite piese de automobile se produc în Ucraina, adică o economie pe care nu o știam. A trebuit să ne adaptăm, atât în ce privește nevoile lor economice, cât și diversitatea acestor materiale, tempo-ul pe care îl are mediul de afaceri din Ucraina, toate aceste lucruri pe fondul în care, în realitate, cea mai mare parte a acestor oameni nu vorbesc engleză, în aceeași măsură în care noi nu vorbim rusește.
A trebuit să dovedim multă creativitate în a găsi soluții pentru manevrarea acestor materiale, a trebui să găsim soluții pentru transportul lor, să ne adaptăm la nevoile de piață. Da, reprezintă o oportunitate de afaceri, dar cred că este nevoie să ai și o abordare etică, să nu abuzezi de poziția de nevoie pe care o au ucrainenii și asta am și făcut noi.
Pe termen lung, s-a dovedit abordarea cea mai corectă. Pe de-o parte, ne-am reconfigurat niște capacități pentru acele mărfuri, și se vede în rezultatele societății. Suplimentar, a trebuit să ne adaptăm și la alte nevoi: frica de lipsa de energie rusească din anul trecut. Toți s-au gândit că nu vor fi gaze, că e nevoie de cărbune, ne-am trezit cu fluxuri de neimaginat anterior: cărbune din Indonezia pentru Serbia, cărbune din Kazahstan pentru Slovacia. În condițiile astea, toată lumea a trebuit să se adapteze, in așa fel încât finalmente mișcarea acestor produse energetice să aibă noimă, din punct de vedere economic. Apoi s-a pus în discuție ce facem cu cerealele care vin din Ucraina. Cu toții trebuie să fim atenți la ce costuri de logistică se asociază cu aceste cereale, în condițiile în care prețul de pe piețele internaționale nu permit asemenea fantezie în logistica lor.
Anul acesta trebuie să fie socotit și evaluat în privința eficienței costurilor, ceea ce ne duce la dotări tehnologice suplimentare, eficiență suplimentară, eficiență energetică. Pe 1 martie 2022, am luat hotărârea să dublăm capacitatea de descarcare a barjelor, și în 136 zile am reușit să construim un nou echipament care a costat aproape 4 milioane de euro, care să dubleze capacitatea de descărcare a barjelor. Toate lucrurile astea au fost făcute sub presiunea unei realități, pe de o parte, și a conturării unui risc pe care nimeni nu îl poate da la o parte.”
Guvernul de la Bucureşti a anunţat că vrea să dubleze capacităţile de tranzit pentru cerealele ucrainene prin portul Constanţa, până la patru milioane de tone pe lună, de la un nivel apropiat de zero înainte de invazia rusească în Ucraina.
Luna trecută, aproximativ 2,7 milioane de tone de cereale din Ucraina au trecut prin portul Constanţa, a precizat Viorel Panait.
Începând din luna iulie, când Moscova a abandonat un acord care permitea Ucrainei să exporte cereale prin porturile sale de la Marea Neagră, Rusia a bombardat în repetate rândurile porturile ucrainene de la Dunăre, care se află pe graniţa cu România, ţară membră NATO.