Update articol:
INTERVIU ÎN EXCLUSIVITATE

Bogdan Neacșu: ”La începutul anului 2021 vrem să acordăm credite de nevoi personale 100% online la CEC Bank”

interviu Bogdan Neacsu, CEC Bank, credite online Bogdan Neacșu
  • Profit net de 184,4 milioane de lei pentru prima jumătate a anului

  • IT-ul, construcțiile, agricultura, sănătatea – sectoare cu potențial ridicat de creștere care pot compensa pentru încetinirea economiei din lunile precedente

La începutul anului 2021 CEC Bank vrea să acorde credite de nevoi personale 100% online. Dacă în momentul de față CEC Bank oferă posibilitatea deschiderii online a conturilor – inclusiv pentru clienții noi, anul viitor banca vrea să extindă adresabilitatea acestor servicii – inclusiv la nivelul IMM-urilor, ne-a spus Bogdan Neacșu, Director general și Președinte al Comitetului de Direcție de la CEC Bank, în cadrul unui interviu acordat în exclusivitate pentru Financial Intelligence.

CEC Bank este o bancă profitabilă și solidă, iar 2019 a raportat cel mai mare profit din ultimii 13 ani și continuă să rămână în zona pozitivă și în acest an, în ciuda pandemiei. La sfârșitul primului semestru, indicatorul de solvabilitate al CEC Bank se ridica la 25,65%, semnificativ peste nivelul cerinței globale de capital (OCR) aplicabilă băncii și peste media la nivelul sistemului bancar. Activele totale ale CEC Bank au înregistrat, în primul semestru din 2020, o creștere de circa 10%, aproape dublă față de creșterea medie a activelor din sistemul bancar – de 4,7%. CEC Bank a înregistrat un profit net de 184,4 milioane de lei pentru prima jumătate a anului, în condițiile creșterii cu 5,4% a veniturilor nete din comisioane, în timp ce veniturile nete din dobânzi au fost stabile, ne-a povestit Bogdan Neacșu.

Reporter: Cum apreciați activitatea CEC Bank în acest an atipic, aflat sub pandemie?

Bogdan Neacșu: 2020 a adus multe provocări pentru bănci. CEC Bank are avantajul de a fi plecat de la o bază solidă – cu rezultate financiare foarte bune în ultimii ani, la care s-a adăugat majorarea de capital de anul trecut, ceea ce face ca și acum, în condițiile crizei COVID-19, să avem o bază financiară foarte bună. Analizând evoluțiile din ultimele luni, le-aș caracteriza ca patru faze: prima fază a fost cea de prevenție și protecție, cea de-a doua – adaptare, a treia – pregătire, iar cea de-a patra relansare. În prima fază, ne-am concentrat pe măsuri de siguranță și de limitare a răspândirii virusului și am identificat soluții pentru clienții a căror situație financiară a fost afectată. A doua fază a fost cea de adaptare. Am continuat să finanțăm economia, iar activele totale ale CEC Bank au înregistrat, în primul semestru din 2020, o creștere de circa 10%, aproape dublă față de creșterea medie a activelor din sistemul bancar – de 4,7%. Dacă la începutul pandemiei, am asistat la o contracție severă a cererii de credite, aceasta a început să-și revină începând din iunie, iar pe segmentul companiilor, un rol important l-a jucat și implementarea programului IMM Invest. Cea de-a treia fază este cea de pregătire, în contextul în care a crescut cererea pentru serviciile de la distanță. Am accelerat eforturile de digitalizare, parte din strategia de modernizare a CEC Bank. Am lansat CEC_IN, un flux care permite contractarea serviciilor bancare de la distanță – și suntem printre primele bănci din România cu o astfel de soluție, am implementat sisteme de plată contactless de pe telefon sau ceas, am adus multiple îmbunătățiri serviciului de mobile banking și am demarat un amplu program de investiții pentru modernizarea bancomatelor. Și am continuat să finanțăm economia, iar agricultura, industria și comerțul se numără printre domeniile care au atras cele mai mari volume de finanțări de la CEC Bank. Urmând logica, cea de-a patra fază, în care ne aflăm acum, este cea de relansare, când repornim motoarele economiei. Rolul CEC Bank este să furnizeze finanțare acolo unde este nevoie. Există sectoare cu potențial ridicat de creștere – IT-ul, construcțiile, agricultura, sănătatea – care pot compensa pentru încetinirea economiei din lunile precedente.

Reporter: Cum credeți ca va evolua activitatea bancară anul viitor?

Bogdan Neacșu: Contextul este în continuare unul incert, impredictibil. Vor exista consecințe economice ale pandemiei COVID-19, însă impactul și durata acestora sunt dificil de anticipat în acest moment. Consecințele economice vor depinde de evoluția numărului de îmbolnăviri și decese, dar și de măsurile care vor fi dispuse la nivel național sau internațional. Până acum, am asistat la o aliniere foarte rapidă a priorităților și măsurilor adoptate la nivel european. Au fost aprobate și lansate o serie de scheme de relansare economică în valoare de sute de miliarde de euro – la nivelul Comisiei Europene și există și măsuri la nivel național, care vizează atât acordarea de ajutoare și fonduri nerambursabile, cât și facilitarea accesului la finanțare.  Dacă în mod normal, o criză economică conduce la o contracție a cererii de credit, astfel de pachete de măsuri economice au tocmai rolul de a stimula revenirea economiei, existând deci o tendință de compensare.

Dincolo de măsurile adoptate la nivel macro, pot spune că, la nivel personal, am fost surprins în mod plăcut de mobilizarea la nivel individual și de reacția mediului de afaceri. Am văzut și la nivelul companiilor, multă deschidere – de a ne ajuta unii pe alții, de a ne sprijini clienții sau de a veni în sprijinul sistemului sanitar. Cred că o astfel de solidaritate și mobilizare personală ne va ajuta foarte mult să depășim această perioadă dificilă.

Reporter: Vă așteptați la creșterea NPL, după această perioadă de suspendare a ratelor bancare? Mai aveți în gând să vindeți NPL?

Bogdan Neacșu: În prezent, lucrăm într-un mediu incert și impredictibil. De aceea ne pregătim pentru mai multe scenarii și mi se pare normal să iei în calcul și scenariile cele mai pesimiste. Proporțional cu impactul pe care pandemia COVID-19 îl va avea la nivelul șomajului și al solvabilității companiilor, vor exista și consecințe asupra calității creditelor, mai ales după expirarea termenului din moratoriul guvernamental de amânare a plății ratelor, la sfârșitul anului. Noi, ca bancă, monitorizăm în permanență evoluția clienților și a creditelor din portofoliu – cu mai multă atenție în cazul celor cu expuneri mari, iar scopul acestei monitorizări este și de a identifica din timp potențialele probleme și pentru a găsi soluții. Cred că o abordare de tip win-win este cea mai sănătoasă în relația cu clienții. Ce vreau să subliniez este că, spre deosebire de criza din 2008 -2010, sistemul bancar este bine capitalizat și că lecțiile crizei precedente au fost învățate, deci nu cred că vom ajunge la un nivel al neperformanțelor atât de ridicat ca acum 10 ani. În ceea ce privește vânzarea de credite neperformante, volumele rămase în bilanțurile băncilor sunt la un nivel destul de redus față de anii trecuți, iar vânzarea portofoliilor este un demers care nu mai este atât de atractiv după schimbările legislative.

Reporter: Ce ne puteți spune de ajutorul de stat dat CEC Bank? Credeți că veți mai avea nevoie de alți bani?

Bogdan Neacșu: La sfârșitul anului trecut, CEC Bank a beneficiat de o infuzie de capital de 940 de milioane de lei din partea acționarului său – statul român. Suntem singura bancă pentru care Comisia Europeană a aprobat majorarea de capital fără a fi considerată ajutor de stat, apreciind că statul român a acționat ca un investitor privat. Demersul de majorare a capitalului a avut în spate un plan de afaceri cu indicatori de performanță clari, strategia fiind de modernizare și de consolidare a poziției CEC Bank, ceea ce se va traduce prin creșterea cotei de piață. CEC Bank este o bancă profitabilă și solidă, iar 2019 a raportat cel mai mare profit din ultimii 13 ani și continuăm să rămânem în zona pozitivă și în acest an, în ciuda pandemiei. În momentul de față, nu avem nevoie de capitaluri suplimentare. La sfârșitul primului semestru, indicatorul de solvabilitate al CEC Bank se ridica la 25,65%, semnificativ peste nivelul cerinței globale de capital (OCR) aplicabilă băncii și peste media la nivelul sistemului bancar.

Reporter: Cum au evoluat rezultatele financiare în acest an?

Bogdan Neacșu: Rezultatele din prima jumătate a anului s-au menținut la un nivel foarte bun, am înregistrat un profit net de 184,4 milioane de lei, în condițiile creșterii cu 5,4% a veniturilor nete din comisioane, în timp ce veniturile nete din dobânzi au fost stabile, iar raportul cost – venit a continuat sa se îmbunătățească, situându-se la sfârșitul primului semestru în partea inferioară a intervalului 50%-55%,  sub media înregistrată în sistemul bancar, cu toate că banca operează cea mai extinsă rețea teritorială, de peste 1.000 de unități.

Sursele atrase de la clienți au crescut cu 8% față de sfârșitul anului trecut, depășind nivelul de 30 de miliarde de lei. Portofoliul de credite, la valoare brută, acordate clientelei a crescut cu circa 3% față de sfârșitul anului trecut, iar pe segmentul persoanelor fizice, creșterea medie a fost de 4%, în condițiile în care creditele pentru locuințe au crescut cu 10%. În cazul companiilor, portofoliul s-a majorat cu 3%, creditele de investiții și cele pentru finanțarea activității curente înregistrând ritmuri de creștere relativ egale.

Reporter: Ce ne puteți spune despre digitalizarea CEC Bank? Dar despre restructurarea băncii? Ați redus personalul sau numărul de agenții?

Bogdan Neacșu: Dacă există și un aspect pozitiv al acestei crize, este că a accelerat digitalizarea. La CEC Bank, recunosc că sufeream de un decalaj din punct de vedere al tehnologiei. Aveam deja proiecte demarate în această zonă, însă pandemia ne-a făcut să apăsăm pedala de accelerație. Am lansat CEC_In, fluxul care permite deschiderea de conturi de la distanță inclusiv pentru clienții noi și care, în prezent, aduce clienți cam cât 50 de sucursale și am adus îmbunătățiri platformelor de internet și mobile banking. În prezent, circa 70% din tranzacții sunt inițiate online. Exista și în trecut cerere pentru accesarea serviciilor bancare de la distanță, dar în contextul pandemiei, acestea au devenit o necesitate. Însă digitalizarea nu exclude prezența fizică și rețeaua de sucursale. Viitorul va include în mod cert digitalizarea, însă nu va fi 100% digital, ci unul hibrid. În România, avem un decalaj în ceea ce privește incluziunea financiară – mai puțin de 6 români din 10 au un cont bancar deschis, față de un procent care se apropie de 100% în Uniunea Europeană. Gradul de bancarizare este chiar mai mic în mediul rural și de aceea este necesară prezența cu o rețea fizică: există oameni care nu au nivelul necesar de educație financiară, oameni care au nevoie de consiliere pentru produse mai complexe – cum este accesarea unui credit. De aceea, planul nostru de afaceri prevede menținerea actualei rețele teritoriale, iar pentru operarea acesteia, avem nevoie de oameni, deci nu avem în vedere restructurări semnificative în acest moment.

Reporter: Pe ce produse mizați anul viitor?

Bogdan Neacșu: La începutul anului 2021 vrem să acordăm credite de nevoi personale 100% online la CEC Bank.

Dacă în momentul de față CEC Bank oferă posibilitatea deschiderii online a conturilor – inclusiv pentru clienții noi, anul viitor vrem să extindem adresabilitatea acestor servicii – inclusiv la nivelul IMM-urilor. În același timp, suntem deja în proces de implementare a noi tipuri de produse care vor putea fi contractate online. Într-o primă fază – credite de nevoi personale, care presupun o documentație mai simplă și un flux de aprobare ce poate fi automatizat în mare măsură. În cazul creditelor ipotecare, atât documentația, cât și fluxurile sunt mai complexe, însă o parte din proces s-ar putea desfășura și online.

BVBStiri BVB

ROMCARBON SA (ROCE) (23/11/2020)

Tranzactii management - art. 19 Reg. (UE) 596/2014

SSIF BRK FINANCIAL GROUP SA (BRK) (23/11/2020)

Contract de imprumut cu Gocab Software

SIF MOLDOVA S.A. (SIF2) (23/11/2020)

Notificare - rascumparare actiuni proprii 16 - 20.11.2020

SIF OLTENIA S.A. (SIF5) (23/11/2020)

Litigiu dosar nr. 7784/63/2020

AAGES S.A. (AAG) (23/11/2020)

Notificare - rascumparare actiuni proprii 16-20 noiembrie 2020