Update articol:

Bruxelles prezintă astăzi Fit fot 55, planul UE de reducere a emisiilor

Frans Timmermans Frans Timmermans Sursa foto: Facebook

Fit for 55 este planul Comisiei Europene de a reduce emisiile de gaze cu efect de seră cu 55% până în 2030.

 

Frans Timmermans este curajos sau nebun?, scrie Politico.

Astăzi, vicepreședintele executiv al Comisiei Europene va prezenta cel mai ambiţios plan legislativ care stabilește modul în care Europa va reduce emisiile în următorul deceniu.

„Vom avea o respingere masivă”, a declarat Timmermans pentru CNN. „Orice tranziție fundamentală ne va aduce o mulțime de respingeri.”

5 lucruri de știut despre pachetul climatic Fit for 55 al UE care va fi lansat pe 14 iulie

 

 

Programul Fit for 55 este un mega-pachet de instrumente de reglementare menite să reducă emisiile de gaze cu efect de seră din UE cu 55% până în 2030, un pas cheie către obiectivul Uniunii pe termen lung de a deveni neutră din punct de vedere climatic până la mijlocul secolului.

Realizarea acestui ţel va avea un impact asupra alegerilor personale și a conturilor bancare ale europenilor. UE va cere ţărilor schimbări, de la mașinile pe care le conduc cetăţenii, la modul în care își încălzesc casele, dacă vor putea lua un zbor ieftin pentru vacanță și chiar dacă locurile lor de muncă actuale vor exista în noua economie curată și verde. Bruxelles este foarte conștient de faptul că, dacă nu menţine echilibrul, rezultatul ar putea fi o reacție politică la nivelul întregului continent.

Iulian Iancu: România va fi cea mai afectată de pachetul UE Fit for 55, pentru reducerea emisiilor de carbon; va creşte foarte mult numărul consumatorilor vunerabili

 

„Foarte simplu, Acordul european european va fi corect sau pur și simplu nu va exista un acord verde european”, a declarat Timmermans Comitetului Economic și Social European în iunie.

Corinne Le Quéré, președintele Înaltului Consiliu pentru Climă din Franța, consideră că există „absolut” șansa ca aceste politici să declanșeze răspunsuri publice agresive. Reacția explozivă a mișcării Vestelor Galbene la o creștere a taxei pe combustibil din 2018 în Franța este acum folclor politic la Bruxelles, scrie Politico.

Ţările UE – îngrijorate că obiectivele mai ridicate de eficiență energetică ale UE și o nouă piață a carbonului ar putea provoca nemulțumiri sociale

 

 

Frici naționale

În țara Jachetelor Galbene (Franţa), planurile Comisiei Europene vin pe fondul unei atmosfere politice febrile înainte de alegerile prezidențiale din aprilie 2022.

Candidatul prezidențial francez Xavier Bertrand, de la partidul conservator Les Républicains, crede că turbinele eoliene sunt un „scandal” care distrug peisajul, a declarat el pentru postul de televiziune France 3. În iunie, în timp ce făcea campanie pentru a fi reales ca lider al regiunii Hauts-de-France, a declarat într-o ședință a primăriei că va finanța o federație de „asociații anti-eoliene” pentru „întârzierea și prevenirea” proiectelor eoliene terestre. Bertrand a câștigat alegerile cu 17 puncte ]n plus  față de cel mai apropiat rival al său.

Potrivit unui proiect apărut în presă, Comisia va propune ca toate țările UE să-și intensifice proiectele de energie regenerabilă. Acest lucru ar putea alimenta eforturile lui Bertrand de a valorifica politic furia rurală.

O altă propunere divulgată a Comisiei extinde aria de acoperire a sistemului de comercializare a emisiilor (ETS) al blocului UE, făcând mai scumpe încălzirea locuințelor cu gaz sau conducerea mașinilor cu motor cu combustie. Dar o creștere a taxei pe combustibil nu va declanșa neapărat un nou protest al Jachetelor Galbene, a declarat François Boulo, un avocat din Rouen care a fost în fruntea ultimei demonstraţii. El a spus că următorul declanșator al protestelor este mai probabil să fie un impuls pentru creșterea vârstei de pensionare. Mișcarea de protest a fost întotdeauna condusă de „eșecurile neoliberalismului” mai degrabă decât de un răspuns specific la politica climatică, a spus el.

Alegerile federale din septembrie din Germania vor fi un alt test timpuriu al costului politic al transpunerii măsurilor de atenuare a schimbărilor climatice în legislația națională. În special pentru că liderul Verzilor, Annalena Baerbock, are o perspectivă autentică de a câștiga cancelaria.

Odată cu începerea campaniei, Verzii au fost criticaţi de rivalii lor pentru planurile de a crește taxele pe combustibil și de a transfera traficul aerian pe distanțe scurte spre  căile ferate – chiar dacă partidele din coaliția de guvernare susțin, de asemenea, o formă a acestor politici.

Armin Laschet, candidatul conservator creștin-democrat pentru poziţia de cancelar, și-a acuzat concurenții de stânga că „pun capăt visului unei vacanțe de vară” cu apelurile lor pentru un preț minim al biletului de avion. Între timp, Alternativa de extremă dreaptă pentru Germania – care are în jur de 10% la nivel național – critică guvernul pentru creșterea prețurilor turismului și pentru că încearcă să interzică vehiculele poluante.

Cea mai mare piață de carbon din lume este pregătită pentru o reorganizare istorică. Armatorii europeni sunt preocupați

 

La Varșovia, politica climatică a UE este deja o provocare politică majoră. Polonia se bazează pe cărbune pentru aproximativ 70% din energia electrică, precum și aproximativ 40% pentru încălzirea locuințelor. Strategia energetică a guvernului solicită o retragere treptată din cărbune – este menită să fie eliminată treptat până în 2049, cu un an înainte ca întreaga UE să devină neutră din punct de vedere climatic – dar acest plan este în contradicție din ce în ce mai mare cu prețurile certificatelor ETS, în creștere rapidă. Țara a abandonat deja construcția unei mari centrale electrice pe cărbune, iar companiile de utilități se luptă pentru exit-uri.

Minerii de cărbune sunt un lobby în scădere, dar încă puternic din punct de vedere politic, iar partidul de guvernământ naționalist este îngrijorat şi nu vrea să-i înfurie pe măsură ce vorbește despre alegeri anticipate. Politicile UE care scumpesc încălzirea locuințelor sau conducerea maşinilor ar putea alimenta acest pericol politic.

“Pentru guvernul polonez, discuția despre pachetul Fit for 55 va fi incomodă”, a spus Joanna Maćkowiak-Pandera, șefa grupului de opinie Forum Energii din Varșovia. Țara a redus emisiile cu 5% în ultimii 15 ani, a remarcat ea, astfel încât noile cerințe pentru 2030 vor fi abrupte.

“Societatea este mult mai conștientă de schimbările climatice decât a fost și multe companii, inclusiv utilitățile de stat, văd oportunități în decarbonizare. Dar, cu siguranță, există și o teamă reală dacă Polonia va gestiona această tranziție”, a mai spus Joanna Maćkowiak-Pandera.

Unirea cauzelor

Îngrijorările cu privire la costurile politicii climatice și cine plătește pot promova actori politici marginalizați și îi pot uni cu grupuri care au răspândit în mod tradițional dezinformarea despre știința climei pentru a opri tranziția, scrie Politico.

În aprilie, în timp ce politicienii irlandezi se pregăteau să voteze proiectul de lege privind acțiunea climatică a țării, care va pune în aplicare obiectivele climatice ale Europei, Michael Healy-Rae, deputat independent din South Kerry, a postat un videoclip pe pagina sa de Facebook. În monologul său, Healy-Rae a atacat proiectul de lege pentru povara acestuia, despre care a spus că va fi pus în cârca turismului și agriculturii.

„Cu toții ne dorim ceea ce este mai bun pentru această planetă, dar vrem să fie la un cost accesibil pentru noi toți”, a spus el.

În Dáil, parlamentarul irlandez Healy-Rae a fost o voce singuratică, iar proiectul de lege privind clima a fost adoptat în mod covârșitor. Dar videoclipul a fost vizionat de 392.000 de ori, de 23 de ori numărul de oameni care au votat pentru Healy-Rae la alegerile din 2020. Analiza POLITICO a transmiterii videoclipului de pe pagina de Facebook a lui Healy-Rae, care se mândrește cu un număr moderat de 28.000 de adepți, a constatat că postarea a fost împărtășită de mai multe pagini publice care promovează sentimentul naționalist, scepticismul climatic sau răspândesc dezinformarea COVID-19.

Anxietatea publică că prețul reducerilor emisiilor va fi suportat în mod nedrept de către cei care nu își pot permite oferă acestor grupuri o platformă pentru a-și lărgi publicul, atacând orice politică care poate fi catalogată drept elitistă. Săptămâna trecută, Global Warming Policy Foundation (GWPF), un grup de refuz al schimbărilor climatice din Marea Britanie, a “reambalat” un raport care spunea că proiectul Comisiei privind impozitele pe combustibilul pentru avioane va scuti avioanele private.

Marea Britanie oferă un avertisment clar UE, deoarece prim-ministrul Boris Johnson se confruntă cu o opoziție din ce în ce mai mare față de agenda sa climatică – inclusiv din interiorul propriului său partid. Fostul ministru al Brexitului, Steve Baker, s-a alăturat consiliului de administrație al GWPF, exprimându-și îngrijorarea cu privire la costul pentru familii.

Comisia se confruntă cu o problemă similară. Pe de o parte, Timmermans consideră că „avem nevoie ca fiecare să își facă partea”. Dar cine va fi pregătit să plătească turiștilor, șoferilor și gospodăriilor din Europa costul politic al transmiterii acestui mesaj? Dacă aceste cutremure naționale se transformă în cutremure politice, vor crea o mare problemă între Timmermans și liderii naționali de care are nevoie nu numai să semneze propunerile sale, ci să le pună în aplicare și să le susțină.

Puteri „limitate”

Tensiunile erau deja clare la Consiliul European din mai, când liderii Sloveniei, Letoniei, Poloniei și Luxemburgului și-au declarat opoziția față de planul Comisiei de a extinde ETS la transport și clădiri, spunând că vor fi afectaţi pe nedrept cetățenii săraci.

Cu excepția cazului în care ţările membre UE și Bruxellesul pot uni și pot împărtăşi o viziune care să se potrivească ambiției revoluționare a Acordului Verde, a declarat directorul Institutului de Politici Europene Open Society, Heather Grabbe, publicul va auzi: „Vom crește prețul motorinei anul acesta și apoi anul viitor vom pune un impozit pe carne. Și apoi, desigur, veți avea proteste gen Jachetele Galbene în toată Europa. ”

„Redistribuirea acestor fonduri va fi critică”, a spus Le Quéré, mai ales că instrumentele sunt impuse de la Bruxelles.

Un oficial al Comisiei a declarat că Fit pentru 55 reprezintă încearcă să țeasă elemente „anti-regresive” prin întregul pachet. Aceasta include extinderea fondurilor existente pentru a ajuta țările mai sărace. Sistemele de izolare a locuințelor sunt, de asemenea, privite ca o măsură care poate ușura sărăcia de combustibil.

Dar când vine vorba de asigurarea faptului că costurile politicilor nu cad prea greu asupra celor care nu-și pot permite, executivul european are puteri „foarte limitate”, a spus oficialul.

Asta înseamnă că Bruxellesul îşi asumă o mare parte a riscului politic, în timp ce guvernele naționale pot alege dacă și cum să “înmoaie” lovitura. „Cred că aceasta este eterna enigmă de a fi Comisia Europeană. Când este rău, este vina Comisiei. Când este bine, statele membre au făcut-o. Aceasta este realitatea ”, a spus oficialul.

Într-o încercare de ultim moment de a primi acordul din partea țărilor membre, Timmermans a anunțat luna trecută că pachetul va include și un nou „fond social”, despre care a declarat că va folosi veniturile generate de extinderea comerțului cu certificate de emisii la transport și clădiri pentru a compensa persoanele vulnerabile.

El a spus că fondul nu va fi doar pentru cei mai săraci, ci și pentru clasele de mijloc. Oficialul Comisiei a confirmat că va fi disponibil în toate țările UE, nu doar în cele mai sărace, care beneficiază în mod normal de fondurile redistributive ale UE.

Însă europarlamentarul francez Pascal Canfin a declarat că Comisia ar trebui să renunțe la propunerea ETS, mai degrabă decât să se ocupe de fondurile sociale și alte soluții.

 

BVBStiri BVB

MECANICA FINA SA (MECE) (17/09/2021)

Tranzactii management - art. 19 Reg. (UE) 596/2014

S.N. NUCLEARELECTRICA S.A. (SNN) (17/09/2021)

Functionarea Unitatii 1 la putere redusa

EB EBS TURBO SHORT 0,1/44,5/44 (EBEBSTS35) (17/09/2021)

Tranzactionare valoare rascumparare in piata RVSP pe 20 si 21 Septembrie 2021

ROMCAB SA (MCAB) (17/09/2021)

Tranzactii management - art. 19 Reg. (UE) 596/2014

EB EBS TURBO SHORT 0,1/44,5/44 (EBEBSTS35) (17/09/2021)

Suspendare tranzactionare - 16:36 - Notificare Erste Group Bank AG - atingere bariera