Update articol:
INTERVIU

Jean Dumitrescu, Aquila: Strategia noastră este să creștem mai repede decât piața; După listare, noii acționari vor avea posibilitatea de a propune noi membri pentru poziția de administrator

Strategia companiei de distribuţie şi logistică Aquila Part Prod este să crească mai repede decât piața, ne-a spus Jean Dumitrescu, Director de Investor Relations în cadrul Aquila, într-un interviu.

“Credem în piața financiară din România și în BVB și că investitorii vor fi convinși de soliditatea argumentelor noastre”, ne-a mai spus el.

Oferta publică inițială a Aquila Part Prod se deruleaza în perioada 8-16 noiembrie. În IPO, sunt oferite 66.666.800 acțiuni, la un preţ cuprins între 5,5 lei şi 6,5 lei pentru investitorii instituţionali şi un preţ de 6,5 lei pentru cei de retail. La limita superioară a intervalului de preț, oferta este în valoare de 417,17 milioane lei.

După admiterea la tranzacționare, consiliul de administrație actual urmează să convoace o adunare a acționarilor în care să propună extinderea consiliului de administrație de la 3 la 5 membri. Astfel, noii acționari vor avea posibilitatea de a propune noi membri pentru poziția de administrator, potrivit reprezentantului companiei.

Constantin-Cătălin Vasile și Alin-Adrian Dociu dețin, fiecare, la data Prospectului, câte un numar de 66.666.800 Acțiuni, reprezentand 50% din capitalul social și drepturile de vot in Emitent. Ulterior majorării de capital, sub condiția vânzării tuturor Acțiunilor Noi in Oferta, cei doi acționari vor rămâne cu câte 33,3% din companie.

***

De ce ați decis să vă listați pe bursă? Care sunt avantajele pe care le vedeți din listarea la BVB?

Jean Dumitrescu: În 26 de ani de activitate pe piața distribuției, Aquila a devenit liderul acestui segment. Pentru a ne continua dezvoltarea, avem nevoie de fonduri pentru a achiziționa alți jucători importanti din piață, o strategie pe care am urmat-o în ultimii ani cu succes. Căutăm companii care detin branduri bine cunoscute dar și firme care distribuie produse complementare gamei noastre. Avem experiență în dezvoltarea pe baza achizițiilor, cele mai recente exemple fiind companiile Agrirom și Trigor, care ne-au consolidat poziția de lider pe piața distribuției din România și Republica Moldova.

Misiunea noastră este sa fim prima alegere a clienților noștri, iar viziunea pe termen lung este să avem cel puțin un produs distribuit de noi in fiecare casă. Vrem să fructificăm inteligent oportunitățile oferite de piață, de aceea veniturile obținute în urma ofertei de acțiuni vor fi utilizate pentru creștere și consolidare.

De ce ati ales sa faceți IPO și nu plasament privat?

Jean Dumitrescu: Credem în piața financiară din România și în BVB și că investitorii vor fi convinși de soliditatea argumentelor noastre. Avem un istoric de business excelent și vom crește împreună cu ei.

Ne așteptăm ca acest eveniment de lichiditate urmat de admiterea la tranzacționare să scoată în evidență activitatea și performanța Grupului atât în fața investitorilor, cât și în comunitățile în care ne desfășurăm activitatea (inclusiv clienți și furnizori), ceea ce desigur va contribui la o mai bună recunoaștere mărcii Aquila. Listarea ne va oferi o flexibilitate financiară suplimentară și diversitate prin accesul la o gama lărgită de opțiuni de finanțare.

Intentionați, pe viitor, să mai apelați la finanțare prin piața de capital?

Jean Dumitrescu: Nevoia noastră de finanțare este dată de planurile de crestere, în principal de achizițiile pe care le avem în plan. În fucție de ritmul de crestere și de valoarea acestor achiziții este posibil să apelăm din nou la bursa sau să folosim finanțare din alte surse.

Intentionați ca, după ofertă, să schimbați conducerea companiei, astfel încât să permiteți reprezentarea și a noilor acționari?

Jean Dumitrescu: Echipa curentă de management a Emitentului este formată din profesioniști cu o experiență vastă în distribuția, servicii de logistică și comercializarea de bunuri de larg consum, management, finanțe și marketing, care a avut și continuă să aibă un rol determinant în succesul afacerii.

Totodată, am pornit pe acest drum al atragerii, prin ofertă publică, de investitori care cred în succesul nostru cu multă deschidere. Astfel, după admiterea la tranzacționare, consiliul de administrație actual urmează să convoace o adunare a acționarilor în care să propună extinderea consiliului de administrație de la 3 la 5 membri. Astfel, noii acționari vor avea posibilitatea de a propune noi membri pentru poziția de administrator.

Care sunt factorii care influențează activitatea companiei?

Jean Dumitrescu: Suntem liderii pieței de distribuție, ceea ce înseamnă că activitatea noastră este influențată in principal de puterea de consum a populației și de obiceiurile acesteia. Pe baza experienței acumulate în peste 20 de ani de activitate în acest domeniu, putem anticipa evoluția generală a pieței sau a anumitor sectoare și putem folosi infrastructura noastră pentru a satisface cererea, indiferent de natura acesteia.  Avem acoperire națională, deținând cea mai mare flota auto de distribuție din Romania, compusă din 1.648 de autovehicule, precum și 13 centre de distribuție în România și unul in Republica Moldova și 4 centre logistice (din care unul este situata ln Republica Moldova), cu o suprafață totală de 120.000 mp în Romania.

În 2020, cererea în domeniul bunurilor de larg consum a crescut cu 10,8% față de anul 2019.  Cele mai importante tendințe sunt dezvoltarea accelerată a canalului Retail Organizat, creșterea comerțului online, dezvoltarea infrastructurii de logistică și distribuție și creșterea rezilienței la riscuri sistemice.

Distribuitorii din canalele Retail Tradițional, Retail Organizat și din industria HORECA din Romania au atins o cifra de afaceri cumulata de 3,37 miliarde EUR în 2019, in creștere cu 3,6% față de 2018. Comparativ cu nivelul din 2015, sectorul a înregistrat in 2019 o creștere de 30,5% a cifrei de afaceri. Pentru anul 2020, se estimeaza ca piața a ajuns la o valoare de circa 3,39 miliarde EUR.

O evoluție remarcabilă observată în ultimul an este accelerarea rezilienței lanțurilor de aprovizionare, acestea fiind revizuite continuu, cu scopul de a aduce bunurile mai aproape de consumator, prin reducerea timpilor de livrare și prin securizarea stocurilor în magazinele fizice. Aceasta tendință se traduce in creșterea numărului și a densității spațiilor logistice.

Cum au afectat creșterea prețurilor la carburanți rezultatele pe acest an?

Jean Dumitrescu: Pe parcursul dezvoltării afacerii noastre, ne-am confruntat periodic cu scumpiri ale carburanților, la fel ca intreaga economie. În timp, am dezvoltat mecanisme de ajustare ce țin cont de prețul carburanților și care minimizează impactul asupra business-ului. Astfel, ne-am dezvoltat capacitatea de adaptare și avem un istoric dovedit de identificare a soluțiilor care ne permit să amortizăm astfel de scumpiri.

În plus, datorită puterii noastre de negociere și a relațiilor de lungă durată pe care le avem cu partenerii noștri, putem negocia prețuri mai bune, care în final se reflectă în prețurile de la raft.

Care sunt planurile de dezvoltare a companiei? 

Jean Dumitrescu: Strategia noastră este să creștem mai repede decât piața, care la rândul său se dezvoltă rapid, pe modelul unei țări emergente. Având în vedere evoluția piețelor mai dezvoltate din Europa Centrală și de Est și fragmentarea pieței autohtone de distribuție, suntem încrezători că putem menține ritmuri anuale de creștere ridicate prin achiziții ale unor jucători strategici si prin experienta si infrastructura noastra.

De asemenea, vizăm segmente de piață care aduc valoare adăugată si profitabilitate crescuta, precum brandurile proprii. Astfel, mizăm pe creșterea cotei de piață în domeniul legumelor congelate, prin dezvoltarea brandului propriu Gradena și a produselor din peste congelat Yachtis, precum si prin dezvoltarea de branduri noi in segmentul ready-meals. In plus, vom accelera planurile de automatizare si digitalizare, care au impact pozitiv in profitabilitate si trasabilitate.

Puteti detalia ce veti face cu veniturile nete obtinute din Ofertă? Mai mult decat scrie in prospect? (a) între 50%-70% pentru achizitionarea de companii detinătoare de branduri importante pe piata bunurilor de larg consum cu portofolii de produse complementare și care permit sinergii cu operațiunile emitentului; (b) între 10%-15%, pentru capitalul de lucru și (c) intre 10%-15%, pentru proiecte de digitalizare in vederea eficientizării operatiunilor, imbunătățirii serviciilor pentru clienti, creșterii productivității și a trasabilității; și (d) intre 10%-15%, pentru dezvoltare de branduri proprii.

Jean Dumitrescu: Toate informațiile relevante le puteți găsi în prospect. În ceea ce privește achizițiile, căutăm companii care să se încadreze în anumiți indicatori de profitabilitate și stabilitate financiară, cu portofolii de produse complementare celor distribuite de noi și care permit sinergii cu operațiunile noastre. După cum am demonstrat istoric, avem experiența necesară pentru a identificat și integra noi oportunități de achiziție.

Creșterea accelerată pe care o planificăm va necesita fonduri alocate suplimentar pentru capital de lucru, astfel încât să susțină această creștere. Aquila a dovedit istoric capacitatea de a genera un randament ridicat al capitalului de lucru investit.

Dezvoltarea în zilele noastre nu poate fi desprinsă de tehnologizare și digitalizare și de aceea am alocat o proporție semnificativă din venituri pe această direcție. Astfel, după cum am specificat și în prospect, avem multiple planuri pe această direcție, precum: (a) lansarea platformei B2B de comerț online, care va permite clienților să urmărească oferta de produse, promoțiile și să efectueze comenzi, ușurând și simplificând procesul de achiziție al acestora, (b) implementarea unui sistem nou ERP, performant, adaptat nevoilor curente ale Grupului și suficient de flexibil pentru a permite integrarea unor funcții și soluții noi, pe măsură ce strategiile de dezvoltare ale Grupului sunt puse în practică, (c) actualizarea și implementarea tehnologiilor în direcția automatizării operațiunilor curente, incluzând inițiative legate de mediu care includ: implementarea unui sistem care permite combinarea mai multor comenzi (multi order pickers) de către un singur operator, plus înlocuirea sistemului convențional de picking (pregătirea mărfurilor) prin terminal RF (frecvente radio) cu cel de voice și vision picking.

În ceea ce privește consolidarea organică a brandurilor proprii, ne dorim să fim prezenți și să ne creștem cota de piață în următoarele sectoare:

  • Piața legumelor congelate, prin dezvoltarea brandului propriu Gradena, obiectivul fiind să ajungem la o cotă de piață de 5%, de la 2% cât este în prezent. Piața legumelor congelate este estimată la o valoare de 174 milioane EUR pentru anul 2020, în creștere cu 15% față de 2019. Prognoza de creștere pentru piața legumelor congelate este de 4% pentru următorii 5 ani;
  • Piața produselor semi-preparate, prin dezvoltarea unui brand nou, obiectivul fiind să ajungem la o cotă de piață de 10%;
  • Piața produselor din categoria mâncării sănătoase (healthy food), prin dezvoltarea unui brand nou.

 

BVB | Știri BVB

CARBOCHIM S.A. (CBC) (08/12/2021)

Convocare AGAE 05/06.01.2022 Versiune in limba Engleza

SSIF BRK FINANCIAL GROUP SA (BRK) (08/12/2021)

Hotararea Consiliului de Administratie - 7 decembrie 2021

SOCIETATEA ENERGETICA ELECTRICA S.A. (EL) (08/12/2021)

Hotarari AGEA din data de 8 decembrie 2021

ROMPETROL RAFINARE S.A. (RRC) (08/12/2021)

Informare Depozitarul Central - operare diminuare capital social - nr. actiuni