”Credibilitatea țării în rândul investitorilor și al instituțiilor financiare internaționale ar trebui să fie o prioritate pentru conducerea politică”, susţine managerul FT
Listările companiilor de stat mari ar putea să îmbunătățească șansele pieţei de capital din România de promovare la statutul de piaţă emergentă, de la cel de frontieră, însă acest lucru este puţin probabil să se întâmple înainte de evaluarea agenţiei de rating FTSE, din luna septembrie, consideră Johan Meyer, vicepreședinte senior și CEO al Franklin Templeton Investment Management şi manager al Fondului Proprietatea.
Johan Meyer notează progresele economice ale României, însă atrage atenţia că volatilitatea politică şi legislativă din ultima vreme ridică semne de întrebare în rândul investitorilor și al instituțiilor internaționale.
În ultimii ani, economia României a avut una dintre cele mai rapide creșteri din Europa, pe fondul consumului intern puternic, șomajului scăzut și stimulentelor fiscale, notează reprezentantul FT, adăugând: „Progresele economice au ajutat la stimularea unei clase de mijloc în creștere, cu o cerere de consum nu numai pentru bunuri, ci și pentru sănătate, tehnologie și servicii financiare”.
Potrivit acestuia, având în vedere progresele înregistrate într-o serie de domenii, Bursa de Valori Bucureşti s-a aflat pe punctul de a obține statutul de piață emergentă din septembrie 2016, când a fost inclusă în lista de monitorizare a FTSE pentru reclasificarea la statutul de piață emergentă: „Potrivit furnizorului de indici, România îndeplinește opt din nouă dintre criteriile sale privind Calitatea piețelor. Principalul criteriu pe care România trebuie să îl mai îndeplinească înainte de a se alătura piețelor emergente este îmbunătățirea lichidității acțiunilor listate la Bursa de Valori București (BVB) .
Este puțin probabil ca acest lucru să se întâmple înainte de următoarea revizuire a clasificării FTSE, care va avea loc în septembrie 2018.
Cu toate acestea, considerăm că mai multe oferte publice inițiale (IPO) ar putea reprezenta o soluție pentru problema lichidităţii.
Listările mari – adică privatizările întreprinderilor de stat – ar trebui să contribuie la direcționarea fluxurilor de investiții către întreaga piață. Un număr mai mare de companii importante ar putea îmbunătăți vizibilitatea BVB în rândul investitorilor și ar putea conduce la o evaluare mai bună a acțiunilor acestor societăți, cu condiția ca interesele acționarilor minoritari să fie protejate prin implementarea standardelor de guvernanță corporativă în conformitate cu bune practici internaționale”.
În România, listările au fost mai lente decât în alte țări din Europa de Est, dar în 2017 s-au înregistrat patru noi listări ale companiilor private pe BVB, inclusiv cel mai mare IPO a unei companii private din istorie, mai arată Meyer. Acesta apreciază că, în timp ce IPO-urile private nu pot susține scopul de promovare la statutul de piața emergentă, IPO-urile întreprinderilor mai mari de stat ar putea să-i îmbunătățească șansele: „Cu toate acestea, procesul de listare a participațiilor la întreprinderile de stat este suspendat de mai bine de patru ani – în opinia noastră, reluarea acestui proces este esențială pentru dezvoltarea viitoare a pieței de capital din România.
La fel de esențială este menținerea și aplicarea corectă a legislației actuale privind guvernanța corporativă, în special pentru întreprinderile de stat. Îmbunătățirea guvernanței corporative ar putea, de asemenea, să ofere guvernului român fonduri pentru alte proiecte de investiții, cum ar fi abordarea deficitului de infrastructură al țării”.
Johan Meyer descrie economie românească în ultimii ani: „În anul 2017, economia României a crescut cu 7%, depăşind creșterea de 2,4% a produsului intern brut (PIB) al Uniunii Europene (UE) în aceeași perioadă.
Mai mulți factori au contribuit la creșterea economică a României în ultimii ani, inclusiv eliminarea mai multor impozite, reducerea taxei pe valoarea adăugată și creșterea consumului, determinată de șomajul record scăzut, precum și creșterea nivelului salariilor și a pensiilor. Cu toate acestea, beneficiile acestor majorări încep deja să se estompeze, exercitând în același timp presiuni asupra bugetului de stat. Inflația a crescut constant de la începutul anului 2018, ajungând la un nivel actual de 4,9%, însă este așteptată să se modereze în trimestrul IV 2018.
În general, România a înregistrat venituri fiscale mai mici decât ţările din regiune în ultimii ani, astfel că există posibilitatea de a continua reforma în acest domeniu, inclusiv prin colectare, ceea ce ar putea îmbunătăți situația fiscală”.
Mai recent, însă, România a înregistrat o volatilitate politică mai mare, reflectată în numeroasele remanieri guvernamentale și schimbările legislative care au loc într-un ritm alarmant, cu privire la criminalitate, economie și probleme fiscale, mai notează analistul, adăugând: „ Aceste evoluții ridică semne de întrebare în rândul investitorilor și al instituțiilor internaționale, pentru care un cadru juridic stabil și previzibil este crucial”.
Potrivit acestuia, într-un moment în care economia încetinește, credibilitatea țării în rândul investitorilor și al instituțiilor financiare internaționale ar trebui să fie o prioritate pentru conducerea politică.