Update articol:
Banking Forum Online by Financial Intelligence

Radu TOPLICEANU, BRD: Vom fi parteneri în discuţie dacă va fi cazul pentru extinderea moratoriului după 1 ianuarie (video)

BRD a avut atât un moratoriu intern pentru clienţii băncii, dar a participat şi la moratoriul naţional, fiind soluţia pe care am favorizat-o, a declarat Radu – Octavian TOPLICEANU, Director General Adjunct al BRD, Banking Forum Online by Financial Intelligence.

 

 

Domnia sa a spus: “Clienții noştri au apelat la aceste moratorii și suntem mândri că am fost printre bănci care au ajutat cei mai mulţi clienți în această perioadă. Avem deja clienți care au ieșit din perioada de moratoriu și vedem că într-adevăr i-am ajutat, că au revenit la un comportament de plată normal. Deci abordarea noastră a funcționat. O să vedem ce ne va aduce viitorul, pornind de la premisa că nu vom avea un al doilea lockdown, o a doua carantină totală. Creditele neperformante vor rămâne la un nivel moderat. Ne așteptăm la o reducere a veniturilor din exploatare în sistemul bancar atât din dobânzi, cât şi din tranzacții și cred că foarte important va fi cum fiecare bancă în parte reușește să își mențină calitatea portofoliului.

Probabil că un element important de menționat este că sistemul bancar actual este într-o situație fundamental diferită față de criza din 2008.  Astăzi băncile sunt mult mai bine capitalizate, asta și datorită cerințelor impuse de către BNR, dar și datorită abordării mult mai prudente pe care marea majoritate a băncilor au avut- o în ultimii ani. În plus toate băncile sunt și într-o poziție foarte bună de lichiditate. Cred că suntem bine poziționați să trecem mai ușor peste criza actuală.

În continuare, suntem deschiși la discuții cu clienţii, sunt convins că vom avea o discuție împreună în ARB în așa fel încât să fim prezenţi în discuţiile privind moratoriul şi după 1 ianuarie. Pentru noi, este foarte important să avem soluții să ajutăm clienții în continuare. Printre “beneficiile” perioadei actuale, se numără creşterea încrederii în sistemul bancar, este o diferență majoră față de criza din 2008-2009, când percepţia a fost că băncile nu au fost foarte aproape de clienţi. Din toate studiile pe care le vedem acum percepţia este diferită. Clienți înțeleg şi apreciază ajutorul pe care îl oferim. Şi aste ne bucură pentru că asta e menirea noastră, să fim alături de clienţi şi să îi ajutăm şi în perioadele bune şi dificile. Avem soluţii, inclusiv în afara moratoriilor, ne uităm  caz cu caz, dacă este necesar la clienţii care sunt în dificultate. Vom fi parteneri în discuţie dacă va fi cazul pentru extinderea moratoriului. În paralel avem soluţii de restructurare pe care le oferim individual clienților atât persoane fizice cât și companii care sunt în dificultate. Vrem să trecem prin perioada asta alături de clienți și să ieșim împreună poate mai puternici”.

Potrivit lui Radu Topliceanu, perioada de pandemie a fost o surpriză neplăcută pentru noi toți: “Lumea s-a oprit în loc la momentul în care apărut și a trebuit să ne adaptăm cu toții din mers. Primul lucru pe care l-am făcut a fost să aplicăm măsurile necesare ca să ne protejăm angajații și clienții, pentru că, dincolo de toate obiectivele de business pe care le-am avut, siguranța şi sănătatea angajaților și clienților au devenit evident prioritatea numărul unu pentru BRD.

Prioritatea numărul 2 a fost să asigurăm continuitatea afacerii și să fim capabili să continuăm să facem business-ul așa cum trebuie. Nu în ultimul rând am vrut să oferim asistență financiară adecvată clienților și să atenuăm impactul financiar atât asupra lor cât și asupra băncii. Am luat toate măsurile de distanțare socială, am împărțit echipele și le-am rotit, am extins foarte mult munca de acasă şi ne-am focusat foarte mult pe ceea ce se întâmplă în unități unde evident am oferit dezinfectanți și echipamente de protecție, panouri care să protejeze angajații, dar și clienții.

A trebuit să închidem temporar unele agenții, iar cele care au rămas deschise au preluat și serviciile pentru clienții din agențiile închise. Şi mai important decât atât, am făcut un efort major să încurajăm clienții să meargă către camerele digitale. Am oferit o perioadă de gratuitate pentru utilizarea Internet Banking și Mobile Banking, am schimbat fluxurile de aderare la canalele bancare de la distanță, în așa fel încât clientii se poată adera direct prin contact-center-ul nostru.

Cred că acest contact-center a fost o surpriză foarte interesantă. La nivelul pieței, volumul de apeluri mai mult decât s-a dublat în perioada de pandemie și asta îmi arată că ai noștrii clienți au avut nevoie în continuare de contact uman, iar contactul prin telefon a fost apreciat. Pe de altă parte, ne-a provocat să reușim să ne mărim capacitatea. În BRD  am reușit să facem lucrul acesta, am preluat apelurile de la clienți, am reușit să îi ajutăm, am ajuns la un maxim de 14.000 de apeluri pe zi, ceea ce este foarte mult. Am extins numărul de locații din care am funcţionat – dacă înainte de pandemie funcționam în două locaţii, în timpul lockdown am ajuns să funcționăm în 11 locaţii, am adus colegi din rețea către contact-center și am reușit în felul acesta să păstrăm funcţionalitatea.

De asemenea, a trebuit să ne uităm la proceduri și la procese în aşa fel  încât să ne asigurăm că putem să funcţionăm de la distanță cu clienții.

Dacă ne uităm la ceea ce s-a întâmplat din perspectivă economică, din perspectiva creditării în această perioadă, în prima fază am văzut o scădere semnificativă a cererii. Partea bună este că am continuat să împrumutăm atât clienții individuali, cât şi companiile, să finanţăm economia românească, şi vedem încetul cu încetul reluarea activităților economice. Partea de creditare a revenit cam unde era înainte de debutul pandemiei, dacă vorbim de clienți persoane fizice.

Pentru companii, avem programul guvernamental IMM Invest pe care îl apreciem foarte mult și în care participăm foarte activ. Vedem foarte mulți clienţi care apelează la el.

La fel și pe zona de corporate vedem o revenire față pe aceeaşi perioadă a anului trecut, avem chiar o creștere a volumului de creditare.

Cred că am trecut printr-o perioadă foarte dificilă și acum încet-încet revenim la un un soi de nouă normalitate.

Pe zona de digitalizare a fost o perioadă în care planurile noastre s-au accelerat foarte mult și asta cred că este valabil și la nivelul pieței bancare.

Piața românească deja mergea foarte mult către digitalizare, dar clienții ne-au arătat în perioada aceasta că sunt și ei pregătiți, pentru că înainte de debutul pandemiei exista o oarecare îngrijorare că piața românească nu ar fi încă pregătită pentru acest lucru. Comportamentul clienților din această perioadă a arătat că sunt gata să utilizeze serviciile digitale.

Noi ne-am adaptat inclusiv fluxurile  interne şi am lansat proiecte noi.  În curând vom veni cu o platformă nouă Omnichannel, care îi va ajuta pe clienţi să facă mai bine digital-banking cu noi.

Am deschis noi proiecte cum ar fi deschiderea contului de la distanță sau de a acorda împrumuturi online, alocăm resurse semnificative  și investim major în digitalizare  și sunt convins că asta va fi atât în beneficiul băncii, cât și în beneficiul clienților. Evident am văzut și o explozie a comerțului electronic și a plăților electronice asta. Acest lucru cred că este menţionat și de către schemele de carduri, dar vedem și noi asta în bancă – plata la distanță este mult mai prezentă zilele acestea.

De asemenea, am văzut zone în care comerţul electronic s-a dublat – de exemplu în cheltuieli la la supermarket, la farmacii, plățile de utilități și taxe. Pentru noi este un indiciu că în continuare fluxurile operaționale majore vor fi dematerializate și asta se aplică atât la clienţi, la modul în care interacționăm cu clienții, dar și la modul în care interacționăm între noi.

Evident avem și niște întrebări care s-au ridicat în perioada de pandemie: Cum va fi noul mod de lucru după ce vom intra într-o nouă normalitate?, Cât de mult vom lucra de acasă?, Cât de mult vom lucra de la birou?, Cum se va schimba cultura în organizații?, Cum reușim să menținem legătura între colegi, pentru că perioada de tele-muncă ridică o provocare majoră apropo de cum continuăm să fim conectați, să împărțim aceleași valori, să ne asigurăm că suntem cu toții aliniaţi?

Este foarte interesant pentru noi să înțelegem cum o să profite România ca țară de această situație pentru a ne moderniza abordarea în administrația publică. Am văzut un efort foarte intens din partea băncilor în digitalizare şi în oferirea de canale alternative. Sper să vedem tot mai multe lucruri de acest gen şi în zona administraţiei. Nu în ultimul rând, probabil că actuala situaţie a accelerat și a adus mai în față întrebările apropos de open banking.

Open-banking este un subiect prezent în România după lansarea psd 2, sunt multe inițiative în piață, dar cred că pandemia le va accelera”.

 

BVBStiri BVB

SIF BANAT CRISANA S.A. (SIF1) (25/11/2020)

Convocarea AGOA din data de 6/7 ianuarie 2021

SOCIETATEA ENERGETICA ELECTRICA S.A. (EL) (25/11/2020)

Tranzactii parti afiliate - SDTN, SDTS si EFSA

VES SA (VESY) (25/11/2020)

Neintrunire cvorum AGA O & E 25.11.2020

Sphera Franchise Group (SFG) (25/11/2020)

Hotarari AGOA & AGEA din 25.11.2020