- UE vrea să se asigure că cetățenii au cunoștințe financiare, au acces ușor, simplu și cu costuri reduse la o gamă largă de oportunități de investiții și că sunt tratați în mod echitabil
- Comisia va prezenta propuneri pentru o viitoare revizuire a cadrului autorităților europene de supraveghere, care vizează realizarea unui cadru de supraveghere mai unificat și mai armonizat în întreaga Uniune Europeană
- Comisia va prezenta norme privind depozitarii centrali de titluri de valoare, garanțiile financiare și decontarea, precum și privind structura pieței de tranzacționare
Comisia Europeană a adoptat strategia sa privind uniunea economiilor și investițiilor (SIU – Savings and investments union), o inițiativă-cheie menită să îmbunătățească modul în care sistemul financiar al UE direcționează economiile către investiții productive. Scopul său este de a oferi cetățenilor UE un acces mai larg la piețele de capital și opțiuni de finanțare mai bune pentru întreprinderi. Acest lucru poate stimula bogăția cetățenilor, stimulând în același timp creșterea economică și competitivitatea UE, potrivit unui comunicat al executivului comunitar.
În pofida progreselor înregistrate, piețele UE rămân în mod semnificativ fragmentate. Multe entități financiare nu sunt în măsură să profite de libertățile prevăzute în tratat, care ar trebui să fie inerente pieței unice, fiind adesea supuse unor cerințe redundante sau aplicate în mod diferit de la un stat membru la altul și nereușind să realizeze potențiale economii de scară, creșteri ale eficienței și presiuni concurențiale. Activitățile de tranzacționare și infrastructurile pieței post-tranzacționare sunt extrem de fragmentate, arată Comisia Europeană, în materialele puse la dizpoziție.
Instrumentele financiare sunt tranzacționate pe 116 piețe reglementate și 148 de sisteme multilaterale de tranzacționare din UE. În plus, în prezent există 26 de depozitari centrali de titluri de valoare și 14 contrapărți centrale autorizate în UE care furnizează servicii de decontare și compensare. Această fragmentare împiedică extinderea și are ca rezultat transferarea unor costuri mai mari asupra utilizatorilor de servicii financiare, conform UE.
Comisia va propune un pachet legislativ ambițios care va elimina barierele din calea activităților transfrontaliere ale infrastructurilor pieței de tranzacționare și post-tranzacționare. De asemenea, Comisia va propune măsuri de eliminare a barierelor rămase în calea distribuției transfrontaliere a fondurilor de investiții în cadrul UE și de reducere a barierelor operaționale pentru administratorii de active care își desfășoară activitatea ca structură de grup.
- 10 mii de miliarde EUR din economiile cetățenilor sunt deținute ca depozite bancare
Aproximativ 10 mii de miliarde EUR din economiile cetățenilor sunt deținute ca depozite bancare. Depozitele bancare sunt sigure și ușor de accesat, dar de obicei câștigă mai puțini bani decât investițiile pe piețele de capital, potrivit CE. Prin urmare, există posibilități semnificative de a debloca pe deplin potențialul acestui capital, astfel încât acesta să aducă beneficii mai bune cetățenilor. Investițiile directe pe piețele de capital ar implica, de asemenea, un sprijin sporit pentru investiții, arată Comisia Europeană.
Având în vedere că nevoile de investiții ale UE sunt estimate la o sumă suplimentară de 750-800 de miliarde EUR pe an până în 2030 și se preconizează că vor fi afectate în continuare de creșterea nevoilor în materie de apărare, SIU urmărește să abordeze neconcordanța dintre economiile și nevoile de investiții. Acest lucru se va realiza prin creșterea eficienței și a amplorii investițiilor prin intermediul piețelor bancare și de capital, inclusiv al investitorilor instituționali, astfel încât întreprinderile să poată beneficia de capitalul foarte important din UE. Acest lucru este deosebit de important, deoarece întreprinderile care conduc schimbările tehnologice de multe ori încă se luptă să atragă fondurile necesare de pe piețele UE, mai arată Comisia
Deși depozitele bancare sunt sigure și ușor accesibile, ele generează un randament relativ scăzut, în principal din cauza ratelor scăzute ale dobânzii, în comparație cu investițiile în instrumente ale pieței de capital, fiind astfel mai puțin eficace în ceea ce privește protecția împotriva inflației. Prin realocarea unei părți din economiile lor în investiții productive, cetățenii se pot bucura de randamente mai mari și își pot construi bogăția gospodăriei, pregătindu-se mai bine pentru nevoile viitoare.
Experiența din unele state membre a demonstrat potențialul conturilor de economii și de investiții de a stimula participarea persoanelor fizice pe piețele de capital, în special atunci când aceste conturi sunt însoțite de stimulente adecvate. Comisia va elabora un proiect european pentru conturile sau produsele de economii și de investiții destinate investitorilor de retail, pe baza celor mai bune practici naționale existente, inclusiv recomandări adresate statelor membre cu privire la tratamentul fiscal al acestor conturi de investiții. Astfel de conturi de economii sau de investiții, combinate cu un tratament fiscal adecvat, pot lărgi rezerva de finanțare disponibilă pentru întreprinderile din UE și pot contribui la satisfacerea nevoilor de investiții ale UE în tranziția verde și cea digitală, precum și în domeniul apărării.
- De ce strategia SIU acoperă sectorul bancar și care sunt propunerile cu privire la uniunea bancară?
Băncile sunt factori esențiali pentru buna funcționare a piețelor de capital.
În primul rând, băncile europene puternice care își desfășoară activitatea la nivel transfrontalier sunt necesare pentru principalele servicii de pe piața de capital, cum ar fi cotarea și tranzacționarea. Băncile pot face piețele de capital mai profunde și mai lichide, acționând ca emitenți de valori mobiliare și ca intermediari pentru emiterea de valori mobiliare (subscriere). Acestea pot furniza servicii (cum ar fi acoperirea riscurilor) și pot acționa ca intermediari pentru investitorii instituționali, corporativi și de retail și, în unele cazuri, chiar ca investitori și furnizori de lichidități, arată CE.
În al doilea rând, băncile pot încuraja participarea investitorilor individuali pe piețele de capital, mobilizându-și economiile și asigurând finanțarea întreprinderilor.
În al treilea rând, piețele bancare integrate ar contribui, de asemenea, la o alocare mai stabilă și mai eficientă a finanțării în întreaga economie a UE, extinzându-și oferta de servicii și consolidând concurența în întreaga UE, inclusiv în perioadele de încetinire a creșterii economice.
Progresele înregistrate în ceea ce privește uniunea bancară, în special instituirea mecanismului unic de supraveghere și a mecanismului unic de rezoluție, reprezintă pași importanți în sprijinul stabilității financiare și al integrării pieței bancare. Cu toate acestea, încă nu profităm pe deplin de avantajele unei piețe bancare pe deplin integrate, iar unele dintre elementele-cheie ale uniunii bancare lipsesc încă. Prin urmare, comunicarea pledează ferm pentru dezvoltarea în continuare a uniunii bancare, inclusiv prin finalizarea reformei în curs a cadrului de gestionare a crizelor bancare și de asigurare a depozitelor, care urmează să fie urmată de măsuri decisive în direcția creării preconizate a unui sistem european de asigurare a depozitelor (EDIS). Comisia va elabora, de asemenea, un raport de evaluare a situației generale a sistemului bancar pe piața unică, inclusiv a competitivității acestuia, fiind pregătită să ia măsuri atunci când acest lucru se justifică.
Care este valoarea adăugată a piețelor de capital din UE față de o piață națională de capital bine dezvoltată? Și cum pot beneficia de aceasta piețele de capital locale/mici?
Piețele de capital integrate ale UE conectează piețele de capital locale și mai mici la rezerve de capital mai mari și mai diverse, sporind capacitatea acestora de a finanța activități economice reale. Această integrare facilitează fluxul transfrontalier de capital în cadrul UE, oferind întreprinderilor și investitorilor acces la o gamă mai largă de oportunități de investiții, contribuind în același timp la răspândirea riscurilor pe scară mai largă, apreciază Comisia.
Pentru piețele de capital locale sau mai mici, beneficiile integrării sunt substanțiale. Aceasta permite companiilor de succes care operează pe aceste piețe să aibă acces la capitalul de care au nevoie pentru creștere, inovare și competitivitate. Acest lucru este deosebit de important pentru finanțarea sectoarelor critice, cum ar fi tehnologia digitală, apărarea, dezvoltarea verde și a infrastructurii.
Făcând parte dintr-o piață de capital integrată a UE, piețele locale pot prospera, obținând acces la rezerve de capital mai ample și mai profunde, stimulând investițiile locale și bucurându-se, în același timp, de reziliența și dinamismul care decurg din apartenența la un ecosistem financiar mai mare și interconectat. În plus, integrarea nu înseamnă dispariția piețelor locale. Dimpotrivă, activitatea lor rămâne vitală, deoarece reflectă adesea circumstanțe economice unice, potrivit CE.
Va fi propus un supraveghetor unic pentru piețele de capital, astfel cum se propune în raportul Draghi sau Letta?
Comisia Europeană recunoaște importanța unei supravegheri puternice, coordonate și eficiente pentru a asigura eficiența, stabilitatea și integritatea piețelor financiare ale UE. Eforturile se concentrează pe îmbunătățirea cadrului actual pentru a facilita o mai bună colaborare transfrontalieră și o aplicare mai uniformă a normelor în toate statele membre.
Comisia transmite: “Încurajăm autoritățile europene de supraveghere (AES) să își utilizeze în mod eficace instrumentele de convergență în materie de supraveghere pentru a asigura o supraveghere consecventă și solidă în întreaga UE. În același timp, recunoaștem că există limite în ceea ce privește gradul de realizare a instrumentelor de convergență, în special în cazul actorilor de pe piață cu activități transfrontaliere semnificative, cum ar fi marile infrastructuri ale pieței și administratorii de active.”
Comisia va prezenta propuneri pentru o viitoare revizuire a cadrului autorităților europene de supraveghere, care vizează realizarea unui cadru de supraveghere mai unificat și mai armonizat în întreaga Uniune Europeană. Se preconizează că această revizuire va include transferul potențial al anumitor sarcini către autoritățile de supraveghere de la nivelul UE, cu scopul de a spori eficiența și coerența supravegherii și, în cele din urmă, de a consolida stabilitatea sistemului financiar al UE.
Ce înseamnă „consolidarea infrastructurilor de tranzacționare și post-tranzacționare? Care sunt planurile în acest domeniu?
Creșterea gradului de integrare și interoperabilitate a infrastructurilor de tranzacționare și post-tranzacționare este esențială pentru reducerea costurilor tranzacțiilor pentru toți participanții la piața financiară, conform Comisiei.
Fragmentarea infrastructurii post-tranzacționare și a pieței a reprezentat o provocare de lungă durată, evidențiată în rapoartele elaborate de Draghi și Letta. Constatările anterioare, cum ar fi barierele Giovannini sau raportul Forumului european post-comerț, au identificat deja bariere în calea integrării infrastructurilor pieței. Deși normele recente ale UE, cum ar fi Regulamentul privind depozitarii centrali de titluri de valoare și revizuirea ulterioară a acestuia, au înregistrat progrese în ceea ce privește eliminarea unora dintre aceste bariere, persistă unele probleme. Printre obstacole se numără supravegherea fragmentată și legislațiile naționale divergente în materie de societăți comerciale, valori mobiliare, insolvență și fiscalitate. Participanții la piață se confruntă, de asemenea, cu obstacole practice care frânează activitatea. Suntem în curs de identificare a barierelor din calea consolidării și integrării conduse de piață, care limitează eficiența și împiedică operatorii de pe piață să valorifice efectul de scară al unei piețe mai integrate. În acest context, Comisia a lansat un studiu extern pentru a identifica barierele care afectează consolidarea infrastructurilor de tranzacționare și post-tranzacționare, constatările urmând să fie publicate în T3 2025.
Pentru a aborda barierele din calea unor infrastructuri de tranzacționare și post-tranzacționare mai integrate, Comisia va prezenta un pachet ambițios de propuneri legislative, inclusiv norme privind depozitarii centrali de titluri de valoare, garanțiile financiare și decontarea, precum și privind structura pieței de tranzacționare, cu scopul de a elimina în continuare barierele din calea activității transfrontaliere, de a moderniza cadrul legislativ pentru recunoașterea noilor tehnologii, reducând în același timp sarcina administrativă.
Etapele următoare
Acțiunile propuse în prezenta strategie vor fi dezvoltate în continuare în perioada următoare, în cadrul unui dialog continuu cu părțile interesate. Vor fi luate pachete de măsuri într-o gamă limitată de domenii, cu o legătură clară cu stimularea competitivității în economia UE, acțiunile cu cel mai mare impact fiind prioritare în 2025.
Punerea în aplicare a SIU se va baza atât pe măsuri legislative, cât și pe măsuri fără caracter legislativ, precum și pe măsuri care urmează să fie elaborate chiar de statele membre. Succesul viitor va necesita eforturi de colaborare din partea tuturor părților interesate, inclusiv a statelor membre, a Parlamentului European, a sectorului privat și a societății civile.
În T2 2027, Comisia va publica o evaluare la jumătatea perioadei a progreselor generale înregistrate în realizarea uniunii economiilor și investițiilor.