Update articol:
INTERVIU

Valetina Dinu, Nuclearelectrica: 31% dintre investitori adaugă un premium între 5 și 10% evaluării companiilor cu un IR bun

*”In zona de IR o provocare constanta este controlul zvonurilor”

Nuclearelectrica a obținut nota 10, la evaluarea VEKTOR, indicatorul comunicării cu investitorii pentru companiile listate la bursă, inițiată de ARIR.

Valentina Dinu, Coordonator al Departamentului de Comunicare și Relații cu Investitorii în cadrul Nuclearelectrica, ne-a spus că un IR (relația cu investitorii) bun impacteaza decizia de a investi. Exista studii la nivel international care spun asa: 9 din 10 participanti la piata de capital valorifica actiunea in functie de calitatea IR-ului, potrivit acesteia, care adaugă: “31% dintre acestia adauga un premium intre 5 si 10% evaluarii companiilor cu un IR bun. 6% dintre acestia adauga un premium de chiar 20%.”

***

Ați luat nota maximă, în cadrul evaluarii VEKTOR, indicatorul comunicării cu investitorii pentru companiile listate la bursă. Cat de grea este indeplinirea criteriilor cerute de ARIR?VEKTOR, din punctul dumneavoastra de vedere?

Valentina Dinu: Este al doilea an consecutiv cand reusim sa obtinem nota maxima. Aveam deja foarte multe din criterii indeplinite, iar pentru restul aveam deja informatia, asadar tot ce am facut a fost sa adaugam rubrica respectiva. Ideea de la care am pornit si am lucrat constant a fost ca decizia de a investi in piata de capital, in actiunile SNN, care de altfel apartine investitorilor, are la baza, printre alti factori, calitatea, completitudinea si acuratetea informatiei furnizate de emitent. Decizia de a investi depinde de cat de buna este guvernanta corporativa, implicit de evaluarea competentelor manageriale,  de reputatia financiara, calitatea, dar mai ales stabilitatea unor rezultate financiare bune, strategia de dezvoltare si efectele acesteia, principiile care stau la baza actului de guvernare, inclusiv ESG-ul.

Pornind de la aceste date, devine obligatia emitentului de a raspunde eficient nevoilor investitorilor. Structura informationala se construieste in primul rand in functie de interesul investitorilor, dincolo de bunele practici internationale. Da, faci benchmarking pentru ca trebuie sa fii permanent conectat la tot ce este util si eficient la nivel international, dar informatia trebuie contextualizata: tipul de emitent, activitatea de baza, diferente specifice, in asa fel incat sa ajute in mod real investitorul sa inteleaga domeniul si sa decida obiectiv, in consecinta.

In prezent, informatia nu mai este suficienta, stakeholderii doresc sa cunoasca povestea din spatele ei, contextul, impactul, astfel incat sa isi formeze o imagine. Incercam sa oferim toate elementele intelegerii contextului complex al activitatii unui producator de energie nucleara. De asemenea, am invatat ca o actualizare o data la 24 de ore, de exemplu, este deja „old news”. Comunitatea de business doreste informatii la secunda si pentru asta inseamna ca trebuie sa fim prezenti pe cat mai multe ecrane („touch points”), asadar avem si o aplicatie pentru telefonul mobil cu posibilitatea de a trimite mesaje, intrebari si primi raspuns in cel mai scurt timp. Prezenta si accesibilitatea sunt elemente cheie ale comunicarii in zona de IR

Toate categoriile evaluarii VEKTOR reprezinta informatie de baza, structurata coerent pe niste criterii familiare comuninatii de investitorii. Informatie pe care orice emitent o detine, asadar nu este un demers dificil. Probabil ca singura dificultate ar fi dezvoltarea platformei online, singura care necesita ceva timp si implica costuri. Dar acestea sunt aspecte firesti asociate deciziei de a lista compania. 

De ce este important pentru un emitent sa aiba o relatie buna si constanta cu investitorii?

Valentina Dinu: Din simplul motiv ca un IR bun impacteaza decizia de a investi. Exista studii la nivel international care spun asa: 9 din 10 participanti la piata de capital valorifica actiunea in functie de calitatea IR-ului. 31% dintre acestia adauga un premium intre 5 si 10% evaluarii companiilor cu un IR bun. 6% dintre acestia adauga un premium de chiar 20%. Analistii sell-side sunt cei mai atentia la calitatea IR-ului. 48% spun ca un IR cu o reputatie buna detemina cresterea interesului potentialilor investitori in evaluarea emitentului. 93% din investitori si analisti sustin aceste puncte de vedere.

IR este o functie strategica a oricarui emitent, legatura intre acesta si investitorii sai, platforma informationala si relationala care trebuie sa faciliteze obiectiv decizia de a investi, cea care pozitioneaza un emitent in piata si care poate avea dublu efect asupra acestuia: Un IR bun aduce valorificarea actiunii si a emitentului, un IR mai putin eficient determina scaderea. Ca si in cazul guvernantei corporative. Orice companie are guvernanta, diferenta avantajoasa vine din cat de buna este aceasta si cat de accesibila este pentru oricine o cauta in orice moment.

Un IR bun inseamna comunicare constanta de informatie relevanta sub forma de:  intalniri anuale, prezentari, elaborare rapoarte rezultate si prezentare, comunicare directa cu investitorii si actionarii si autoritati, guvernanta corporativa, transparenta, managementul riscurilor, tranzactii, conformare cu legislatia, implicarea management-ului, facilitarea accesului prin toate tehnicile de comunicare, analize de piata si contextualizare.

Un alt aspect esential, aferent emitentului, este pozitionarea interna a structurii de IR, fluxul intern de info in asa fel incat IR-ul este intotdeauna informat. Aditional functiei strategice intern-extern, IR-ul este structura care trebuie sa fie simultan conector si convertor intern de informatie. La acest aspect intern se adauga, ca influenta si mod de raportare a IR-ului,  partea de piata: cerere, perceptie si volatilitate, lichiditate, asteptari ale pietei, investitori activi, investitori pasivi si mai departe, cauzal, activism, acoperire analitica, identificare/extindere si retentie de investitori.

Tot de partea de colare si integrare a informatiei tine si partea macroeconomica si cea de facilitare a activitatii emitentului.

Toate aceste informatii, foarte bine structurate, trebuie sa fie accesibile si actualizate permanent. Pentru a facilita si sustine decizia de a investi, pentru o pozitionare corecta in piata reflectata in pretul actiunii si lichiditate.

Ce criteriu din cadrul evaluarii VEKTOR vi se pare cel mai greu de indeplinit de catre un emitent?

Valentina Dinu: Nici unul. Daca in interiorul emitentului exista o structura bine pusa la punct, o intelegere clara a rolurilor si responsabilitatilor, atat ale celor care indeplinesc aceasta functie, ale celor care trebuie sa ofere informatia structurii de IR, dar si a faptului ca o companie listata are prin excelenta statut de companie publica, atunci informatia este disponibila, indiferent de natura acestuia.

Cu siguranta ca emitentii trebuie sa faca niste eforturi in acest sens, fie ca vorbim de obligatiile legale aferente, bune practici, fie ca vorbim de cresterea gradului de prezenta in piata, intalniri cu investitori si analisti, etc. Orice informatie are la baza niste actiuni. Daca lipseste informatia, lipseste actiunea. Acestea sunt integral responsabilitatea emitentului. Pot spune ca tranzitia SNN dupa listare si implicit indeplinirea criteriilor Vektor a tinut in mare parte de o schimbare de mindset, care a fost necesara si adoptata la toate nivelurile companiei. Aceasta schimbare se traduce prin eficientizarea raportarii, atentie la detaliu, analiza constanta a impactului si rezultatului scontat, astfel incat s-a creat o uniformizare a informatiei in cadrul SNN si o viteza de reactie foarte buna la cerintele pietei. Factorul integrator este  invariabil CEO-ul.

In plus, este o functie intr-o piata extrem de dinamica, cu multi factori de influenta, iar adaptarea si updatarea sunt esentiale. Ce ieri era eficient, maine s-ar putea sa nu ma dea aceleasi rezultate. Raspunsul se schimba in functie de trend-ul international. Din acest punct de vedere: orice emitent trebuie sa gandeasca si sa actioneze tinand cont in primul rand de investitorii sai si de aceste trend-uri.

Cum vedeti faptul ca media pietei este atat de scăzută – 3,6?

Valentina Dinu: Ca  pe un punct de pornire pentru imbunatatire. Prefer sa cred ca aceasta medie va reprezenta o constientizare a necesitatii cresterii eforturilor. Daca un emitent si-a asumat listarea, implicit trebuie sa isi asume si obligatiile care deriva din acest statut, cu atat mai mult cu cat cresterea gradului de pozitionare in piata prin IR este in primul rand avantajos pentru emitent.

Pe de alta parte, IR-ul este la inceput de drum in Romania, este foarte mult spatiu pentru dezvoltare. Toate pietele de capital dezvoltate au trecut la un moment dat prin aceasta etapa. Aici intervine si rolul ARIR pe piata din Romania, pentru ca tocmai dezvoltarea IR-ului a fost scopul principal al infiintarii asociatiei. Era nevoie  sa existe la nivelul pietei de capital din Romania un astfel de catalizator, care sa functioneze simultan ca un ghid si sa ofere o motivatie pentru dezvoltarea IR-ului.

Considerati ca aceasta medie poate fi un motiv pentru lichiditatea scazuta a BVB?

Valentina Dinu: Legat si de intrebarea anterioara, da, exista o legatura cauzala intre IR si lichiditate. Ma intorc la studiile existente la nivel international care ilustreaza fara echivoc importanta activitatilor de IR prin raportare la pretul actiunilor si stabilirea unui lant cauzal (1) intre activitatile de IR si numarul de analisti si investitori care urmaresc si evalueaza compania, (2) intre numarul de analisti/investitori si lichiditate si, in final, intre lichiditatea actiunilor si rata de rentabilitate.  Pe scurt, o companie isi poate creste pretul actiunilor si lichiditatea crescand eficienta practicilor de IR.

Iar acest lucru poate fi extrem de relevant pentru companiile cu o capitalizare de piata mai redusa si cu o lichidate in consecinta. Evaluarea VEKTOR a luat in considerare 78 de companii listate pe piata de capital din Romania. Analiza rezultatelor certifica aceasta nevoie crescuta de imbunatatire a IR-ului in companiile mai mici pentru a creste media generala a indicatorului VEKTOR. Cred ca intrebarea de baza in acest caz este: ce trebuie sa fac sa am volume de tranzactii sustenabile in asa fel incat sa capitalizez prezenta companiei mele pe piata de capital? Raspunsul pe scurt este „market awareness”, si mai simplu, IR. IR-ul trebuie sa mentina si sa dezvolte nivelul de incredere in companie, sa creasca nivelul de receptivitate al pietei fata de companie, sa adauge valoare pentru actionari si investitori. Si poate cel mai relevant pentru comunitatea de investitori, IR-ul trebuie sa se asigure ca actiunile companiei sunt tranzactionate corect prin impartasirea unor informatii cheie care sa le permita investitorilor sa evalueze la fel de corect decizia de a investi.

Considerati ca relatiile emitentilor cu investitorii se vor imbunatati dupa promovarea BVB la statutul de piata emergenta?

Valentina Dinu: Statutul de piata emergenta vine la pachet cu un interes crescut al investitorilor fata de piata respectiva, fata de emitenti. Prin urmare, au si asteptari mai mari in ceea ce priveste accesibilitatea emitentilor, accesul la informatie, calitatea informatiei.  Cred ca o imbunatatire a relatiilor cu investitorii este un aspect esential cu atat mai mult cu cat trecerea la statul de piata emergenta a insemnat un efort sustinut al BVB si este nevoie de un raspuns adecvat al emitentilor.

Expunerea pietei de capital din Romania la un numar mai mare si mai variat de investitori, va conduce desigur la motivatia de a aloca resursele si importanta necesara activitatii de IR., Dincolo de situatiile financiare, investitorii sunt interesati de actul managerial, procesul de luare a deciziilor, misiunea si viziunea companiei pe termen lung, implicarea in comunitatea locala ca mod de business sustenabil. Toate aceste elemente sunt in proces de dezvoltare in Romania si cu siguranta se vor reflecta in activitatea de IR a companiilor. De asemenea, statutul de piata emergenta va incuraja si alte companii sa exploreze perspectiva atragerii de capital prin listare, asadar sper sa fim martorii unei diversitati de natura sa incurajeze performanta.

Toti investitorii, indiferent de politica investitionala, categorie, etc trebuie sa beneficieze de tratament egal, fara nicio exceptie.  Cu cat se ofera mai putina informatie, cu atat riscul de concluzii eronate este mai mare si in mod evident, ilustrat de cazuri concrete din piata, controlul informatiei se realizeaza cel mai bine prin disponibilitatea acesteia. Reticenta de a oferi toate informatiile nu are nicio legatura cu o companie listata, adevarul, increderea si disponibilitatea sunt moneda universala a IR-ului.

 Cum apreciati efortul financiar al unei companii listate pentru a indeplini toate criteriile VEKTOR? Ce buget ar trebui alocat?

Valentina Dinu: Depinde de structura existenta de IR. Daca aceasta nu exista, atunci implica niste costuri, preponderent cu specialistii. Costurile aditionale mai mari tin de platforma online, aplicatii de IR, etc.

Dar, per total, nu sunt costuri mari care sa nu poata fi suportate sau justificate de catre un emitent. Reprezinta o investitie pe termen lung iar formarea de resurse calificate in zona de IR reprezinta un atu pentru orice companie avand in vedere traducerea directa a performantei in IR in capitalizare bursiera.

Ne puteti povesti o situatie dificila a companiei, din punct de vedere al relatiei cu investitorii, gestionata prin departamentul IR?   Spre exemplu, cum au reactionat investitorii la OUG114? Ati primit multe telefoane?

Valentina Dinu: In general, orice schimbare majora, macro- sau micro-economica, de legislatie care are un potential relativ ridicat de a influenta negativ rezultatele financiare ale companiei, proiectele sale, continuitatea in abordare, pretul actiunii, chiar si increderea investitorilor, devine un interes crescut al investitorilor, actionarilor, analistilor. De altfel, orice declaratie publica cu privire la anumite aspecte majore ale activitatii companiei are un efect in piata, reflectat fie in interesul pietei pentru o anumita informatie, fie, direct, in pretul actiunii.

Acest interes ridicat este absolut firesc si cu cat piata se orienteaza mai mult spre emitent pentru obtinerea unei informatii certe, cu atat riscul de diluare a informatiei, de perceptii gresite este mult mai redus.

Au fost foarte multe intrebari, solicitari de intalniri la momentul aparitiei OUG 114, toate vizand un singur aspect: impactul asupra rezultatelor financiare, strategie de piata, impact in vanzari.

In zona de IR o provocare constanta este controlul zvonurilor. Una dintre activitatile unui specialist IR consta in monitorizarea mass-media si raspuns prompt la zvonurile de natura sa afecteze piata si actionarii. Cu cat este mai complexa activitatea unui emitent si expunerea catre un numar mare de stakeholderi, cu atat este mai importanta analiza constanta a discutiilor publice, pe toate mediile unde acestea se produc si interventia punctuala cu informatii si date.

Care sunt subiectele de interes pentru investitorii Nuclearelectrica?

Valentina Dinu:  Cele mai des intalnite intrebari referitoare la SNN tin de:

-piata de energie si pret avand in vedere rolul acestora in rezultatele companiei; trend-uri de piata, politici energetice pe termen lung cu impact asupra companiei

-proiecte de investitii: cu precadere retehnologizarea Unitatii 1, cresterea capacitatii actuale de productie a SNN, evolutie, etape, surse financiare, avantaje pentru SNN si implicit actionari si investitori

-date financiare: cheltuieli, venituri, profit,  contracte pentru materia prima

-informatii despre tehnologie si operare, in cazul investitorilor mai putin familiarizati cu industria nucleara

-aspecte macro: economice, financiare, legislative.

Antibiotice, Banca Transilvania și Nuclearelectrica – cele mai performante companii din punct de vedere al comunicării cu investitorii

BVBStiri BVB

SIF OLTENIA S.A. (SIF5) (27/11/2020)

Comunicat referitor la comentarii media

SIF BANAT CRISANA S.A. (SIF1) (27/11/2020)

Autorizatie ASF - Modificare act constitutiv

ELECTROARGES SA (ELGS) (27/11/2020)

Prelungire mandat reprezentant permanent Benjamins United SRL