Update articol:
Oug 29 și 30 din 2020 Măsuri ajutorare firme șomaj tehnic și persoane fizice COVID19

Adrian Cuculis: Ce măsuri au fost luate și ce beneficii și ajutoare primesc persoanele juridice și persoanele fizice și când?

Foto Facebook Foto Facebook

Autor: Av.Drd. Cuculis Adrian

Guvernul emite două ordonanțe de urgență care vizează atât activitatea persoanelor juridice, profund afectate de criză COVID 19, dar și măsuri de protecție socială pentru persoanele fizice ce vor fi în perioada imediat următoare, victime sigure ale sistemului și abuzurilor venite din toate părțile.

Astfel, haideți să vedem pentru fiecare categorie de persoane, fizice și juridice, ce măsuri au fost luate și ce beneficii și ajutoare primesc fiecare și când?

Nu vom face o expunere exhaustivă ci vom avea în vedere cele mai importante măsuri.

Ce ajutor primesc persoanele fizice din partea statului și cum se reglementează anumite beneficii?

  1. Deja cunoaștem că pe fondul închiderii școlilor s-a luat decizia că parinții care rămân acasă să poată primi cei 75% din banii pe care îi încasau în mod normal.
  2. Din nefericire în formă inițială legea 19/2020 nu clarifică foarte clar ceea ce înseamnă părinte și rămâneau la liberul arbitru tot felul de interpretări ce dădeau prolejul unor abuzuri.
  3. Cu intrarea în scenă a ordonanței , acum lucrurile arată așa:

Părinte înseamnă în sensul legii și adoptatorul și persoana care are copilul în grijă sau are copilul în plasamentdeci noțiunea de părinte este extinsă în așa fel încât să clarifice toate aspectele sociale ale vieții și pentru care cel ce are în înțelesul legii calitatea de părinte, poate primi indemnizațiile și concediile aferente.

ATENȚIE – nu vor putea fi luate aceste indemnizații dacă angajatorul are activitatea suspendată sau dacă celălalt părinte nu generează niciun fel de venit, adică poate să rămână acasă.

Părinții vor trebui să dea declarații pe propria răspundere în acest sens, dacă generează sau nu activități în urmă cărora au beneficii pecuniare.

Apar și primele disciminari și anume:

  • angajații din domenile naționale de importantă majoră cum ar fi, energetic, aprovizionare gaze, sanitar, salubritate, căi ferate nu pot beneficia de prevederile legii decât în condițiile în care angajatorul este de acord.

Pe de-o parte se pot înțelege aceste măsuri fiindcă domeniile respective de activitate sunt de esența continuării societății însă angajații deja nu văd asta cu ochi buni.

În același timp, următoarele categorii de persoane vor primi o majorare acordată suplimentar drepturilor salariale cuvenite raportat la numărul de zile din cadrul stării de urgență după cum urmează:

Personalul din sistemului național de apărare, angajaților din penitenciare, personalului din unitățile sanitare publice și altor categorii stabilite prin ordin al ministrului afacerilor interne, al ministrului economiei, energiei și mediului de afaceri și al ministrului transporturilor, infrastructurii și comunicațiilor.

Stimulentul de inserție va fi plătit în continuare și fără intreurpere.

Oug

ATENȚIE- pe perioada stării de urgență puteți primi deciziile de acordare sau suspendare, respingere a dreptului de asistență socială, în format letric sau prin poștă electronică, ceea ce înseamnă că dacă nu îți verifici e-mailul este posibil să pierzi termenul de contestație.

Românii să se pregătească să aștepte mai mult răspunsurile autorităților : Se vor mări cu 15 zile termene de soluționare a cererilor adresate instituțiilor de prestații sociale.

ATENȚIE – ȘOMAJUL TEHNIC PLĂTIT DE STAT

Angajatorii , pe baza unor declarații pe propria răspundere din care să reiasă faptul că angajatorul înregistrează o diminuare a încasărilor din luna anterioară depunerii declarației pe propria răspundere cu un procednt de minim 25% față de media încasărilor din perioada ianuarie feburarie 2020 și că nu are capacitatea financiară pentru a plăti toți salaraitii, va primi aceste sume de bani din partea statului.

Sfat și pont juridic pentru angajatori: Nu găsiți “metode” de concediere pentru că ele nu există și dacă veți desființa postul angajatului și apoi când lucrurile se vor “Calma” , dispuneți reînființarea postului, veți fi pasibili de a fi chemați în judecată.

Păstrați-vă angajații fiindcă statul vă plătește șomajul tehnic.

Cererea de acordare a acestor sume se va depune pe e-mail la agențiile pentru ocuparea forței de muncă județene.

2. Măsurile luate pentru ajutoararea IMM-URILOR

Împrumuturile prin programul de susținere a IMM-urilor, IMM INVEST ROMÂNIA își ridică plafonul la 10.000.000 de lei pentru capitalul de lucru.

Dobânda urmează să fie subvenționată 100% de către stat prin bugetul Ministerului Finanțelor.

Subvenționarea dobânzii va avea loc până la cel târziu 31 martie 2021.

Cei cu datorii la ANAF au nou termen pentru restructurarea datoriilor.

ATENȚIE – Pentru sumele pe care nu le plătiți cu titlu de impozite, tva sau alte obligații fiscale GENERALE, nu se vor aplica penalități până la 30 de zile după momentul încetării stării de urgență, astfel încât taxele pot fi folosite pentru această perioadă de până la 2 luni însă vor trebui plătite ulterior.

Executarea silită FISCALĂ este SUSPENDATĂ sau NU VA ÎNCEPE pe pieroada.

Asta înseamnă că dacă aveți poprire de la ANAF aceasta trebuie RIDICATĂ URGENT și fără FORMALITĂȚi.

Dacă nu este ridicată adresați-vă URGENT băncilor cu conținutul acestei ordonanțe și băncile au obligația directă de a face acest demers.

IMM-urile sunt amânate la plata pentru chirii la sediile principale și secundare.

Pentru a putea fi suspendate la plata aceste obligații este necesară notificarea partenerului contractual.

Se clarifică forța majoră că având în vedere acțiunea autorităților în aplicarea măsurilor impuse de prevenirea și combaterea pandemiei cu COVID 19 însă doar cele imprevizibile nu și cele anunțate.

Practic toate măsurile luate dar care EXCED sferei DECRETULUI DE URGENȚă NU VOR FI CONSIDERATE IMPREVIZIBILE.

AVOCAȚII declarați prin lege de interes public și sunt OBLIGAȚI să-și desfășoare activitatea pe toată perioada stării de urgență, având din nou OBLIGAȚIA să îi ajute în problemele judiciare pe toți cei care o solicită.

Pe scurt, acestea sunt măsurile luate și probabil că în perioad ce urmează o să asisam la multe abuzuri atât din partea angajatorilor cât și din partea partenerilor contractuali și mă aștept și la stat să facă exact același lucru.

Rămâneți vigilenți și tot ce pare a fi în neregulă, cel mai probabil este în neregulă.

Sfatul pentru angajatorii este să verifice și link-ul Ce pot face societățile care sunt blocate parțial sau integral de pandemia COVID-19 în activitatea lor iar pentru angajați să verifice Ce drepturi au în raporturile de muncă. de-criză-financiară.

 

 

BVBStiri BVB

COMPA S. A. (CMP) (26/10/2020)

Solicitare completare ordine de zi AGAE12-13.11.2020

BITTNET SYSTEMS SA BUCURESTI (BNET) (26/10/2020)

Documente suport AGOA & AGEA din 26.11.2020

TERAPLAST SA (TRP) (26/10/2020)

Raport trimestrul 3 2020

SIF MOLDOVA S.A. (SIF2) (26/10/2020)

Notificare - rascumparare actiuni proprii 19 - 23.10.2020

FONDUL PROPRIETATEA (FP) (26/10/2020)

Structura actionariat la data de 16 octombrie 2020