Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a lansat în dezbatere o serie de propuneri privind limitarea vânzării CFD-urilor (contracte pe diferența de preț a unui activ suport) către investitorii de retail, după ce, la începutul lunii iulie, a intrat în vigoare legea 126/2018 privind piețele de instrumente financiare.
ASF menționează că Legea nr. 126/2018 privind piețele de instrumente financiare instituie, prin articolul 104, interdicția distribuirii unor instrumente financiare în anumite condiții către investitorii de retail și stipulează emiterea de reglementări secundare de către ASF. Astfel, proiectul de regulament pus în dezbatere stabilește nivelul efectului de levier, conținutul și forma avertismentului de risc pe care distribuitorul/vânzătorul CFD trebuie să îl transmită/publice și determinarea marjei inițiale.
Autoritatea susține că dispozițiile din proiectul de regulament sunt similare cu măsurile adoptate de Autoritatea europeană ESMA privind intervenția pe produs în ceea ce privește CFD-urile și opțiunile binare și publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, în data de 01.06.2018.
Reglementatorul european ESMA a restricționat utilizarea levierului la tranzacțiile cu CFD-uri pe fondul îngrijorărilor că investitorii de retail suferă pierderi masive din cauza complexității produselor.
Steven Maijoor, președintele ESMA, a declarat că noile măsuri vor „garanta o protecţie mai mare a investitorilor” în Uniunea Europeană: „Pentru prima dată, noile măsuri vor asigura că investitorii nu pot pierde mai mulți bani decât investesc, restricționează utilizarea levierului și a stimulentelor și impun avertismente privind riscurile”. Acesta a precizat că investitorii au fost atraşi de acest gen de produse datorită promisiunii de câştiguri mari, platformelor uşor de accesat şi dobânzilor scăzute, dar nu au înţeles complexitatea lor şi levierul în exces, ceea ce a codus la pierderi masive pentru investitorii de retail.
Conform propunerii de regulament a ASF, efectul de levier la deschiderea unei poziții în numele unui client de retail este limitat la: „a) 30:1, reprezentând echivalentul unei marje inițiale pentru protecție de 3,33% din valoarea noțională a CFD-ului în situația în care perechea valutară a activului suport este compusă din oricare două dintre următoarele monede: dolarul american, euro, yenul japonez, lira sterlină, dolarul canadian sau francul elvețian; b) 20:1, reprezentând echivalentul unei marje inițiale pentru protecție de 5% din valoarea noțională a CFD-ului în situația în care indicele, perechea valutară sau marfa activului suport este: 2/5 (i) oricare dintre următorii indici ai titlurilor de capital: Financial Times Stock Exchange 100 (FTSE 100); Cotation Assistée en Continu 40 (CAC 40); Deutsche Bourse AG German Stock Index 30 (DAX30); Dow Jones Industrial Average (DJIA); Standard & Poors 500 (S&P 500); NASDAQ Composite Index (NASDAQ), NASDAQ 100 Index (NASDAQ 100); Nikkei Index (Nikkei 225); Standard & Poors / Australian Securities Exchange 200 (ASX 200); EURO STOXX 50 Index (EURO STOXX 50); (ii) o pereche valutară compusă din cel puțin o monedă care nu este menționată la litera (a) sau (iii) aur; c) 10:1, reprezentând echivalentul unei marje inițiale pentru protecție de 10% din valoarea noțională a CFD-ului în situația în care indicele de marfă sau al titlurilor de capital al activului suport este un indice de marfă sau orice indice al titlurilor de capital, alții decât cei prevăzuți la lit. b); d) 2:1, reprezentând echivalentul unei marje inițiale pentru protecție de 50% din valoarea noțională a CFD-ului în situația în care activul suport este o criptomonedă; sau e) 5:1, reprezentând echivalentul unei marje inițiale pentru protecție de 20% din valoarea noțională a CFD-ului în situația în care activul suport este: (i) o acțiune; sau (ii) orice alt activ suport care nu este prevăzut în prezentul articol”.
Totodată, ASF propune ca distribuitorul/vânzătorul CFD şi orice altă persoană implicată în marketingul, vânzarea sau distribuirea CFD să se asigure că avertismentul privind riscurile are un anumit format ca dimensiune şi conţinut, menit să ajungă mai uşor la clienţi.