Biroul pentru Protecţia Financiară a Consumatorilor din SUA (CFPB) a intentat, recent, un proces împotriva JPMorgan Chase, Bank of America şi Wells Fargo, acuzându-le că nu au protejat consumatorii împotriva unei presupuse ”fraude răspândite” pe platforma de plăţi Zelle, transmite Reuters.
Procesul a fost inițiat în timp ce organismul de supraveghere avansează cu un program agresiv în ultimele săptămâni ale administrației democrate a lui Joe Biden, în încercarea de a promova protecția consumatorilor înainte ca Donald Trump să revizuiască agenția, au declarat trei persoane familiarizate cu situația. Mișcările sfidează republicanii din Congres, care au cerut agențiilor să înceteze elaborarea de norme, potrivit The Guardian.
CFPB urmărește să oprească presupusele practici ilegale, să obțină despăgubiri și penalități și să obțină alte măsuri reparatorii pentru consumatori, se arată într-o declarație.
„Ceea ce au construit a devenit o mină de aur pentru infractori”, facilitând infractorilor golirea conturilor, în timp ce nu au oferit protecție suficientă consumatorilor sau nu i-au despăgubit pentru pierderi, a declarat directorul CFPB, Rohit Chopra, jurnaliștilor în cadrul unei ședințe de informare. „Aceste bănci au încălcat legea prin funcționarea unui sistem de plăți care a facilitat frauda, refuzând în același timp să ajute victimele”.
Proliferarea fraudelor și escrocheriilor pe Zelle a atras atenția legislatorilor americani, inclusiv a senatorului democrat Elizabeth Warren și a autorităților de reglementare preocupate de protecția consumatorilor.
„Atacurile CFPB asupra Zelle sunt eronate din punct de vedere juridic și factual, iar momentul acestui proces pare să fie determinat de factori politici”, a declarat Early Warning Services, compania care operează Zelle și care este deținută în comun de bănci.
Clienții celor trei bănci menționate în procesul de vineri au pierdut mai mult de 870 de milioane de dolari în cei șapte ani de la introducerea Zelle, a declarat CFPB.
Normele federale impun băncilor să ramburseze clienților plățile neautorizate, de exemplu în cazul în care conturile lor au fost piratate. Dar, în unele cazuri, băncile au refuzat să ramburseze banii clienților care au fost păcăliți să efectueze ei înșiși plățile.
Autoritatea de reglementare în domeniul protecției consumatorilor descrie modul în care sute de mii de consumatori au depus plângeri pentru fraudă și li s-a refuzat în mare parte asistența, unora fiindu-le spus să contacteze direct escrocii pentru a-și recupera banii.
Oficialii CFPB au declarat că vor continua acțiunea de aplicare a legii împotriva Zelle indiferent de noua administrație prezidențială și de schimbările probabile la nivelul conducerii agenției, inclusiv probabila plecare a directorului Rohit Chopra. Elon Musk, aliatul miliardar al lui Trump care conduce un efort de a reduce birocrația, a cerut, de asemenea, închiderea agenției.
„Aceasta este o problemă pe care CFPB o analizează de mai mulți ani și luăm decizii cu privire la momentul în care să inițiem o acțiune de aplicare a legii pe baza unor evaluări specifice fiecărui caz în parte ale faptelor și încălcărilor legale”, a declarat jurnaliștilor Eric Halperin, directorul de aplicare a legii din cadrul CFPB, ca răspuns la o întrebare privind schimbările de conducere în viitoarea administrație.
Zelle este o rețea de plăți deținută de șapte bănci, inclusiv JPMorgan și BofA. Are ca clienți peste 143 de milioane de consumatori americani și întreprinderi mici.
În 2023, în ciuda unei creșteri cu 27% a volumului tranzacțiilor, rapoartele privind escrocheriile și fraudele au scăzut cu aproape 50%, a declarat Early Warning.
În noiembrie 2023, băncile de pe aplicația de plată au început să ramburseze bani victimelor înșelătoriilor, pentru a răspunde preocupărilor legate de protecția consumatorilor.
JPMorgan și BofA au semnalat în documentele depuse la începutul acestui an că ar putea da în judecată CFPB în legătură cu Zelle. Wells Fargo a dezvăluit că autoritățile de reglementare au investigat modul în care gestionează litigiile clienților pe Zelle.