Update articol:

Blue Air: Rugăm Guvernul să permită continuitatea activității Blue Air prin aprobarea în timp util a Actului  Normativ necesar pentru emiterea garanției de stat

Compania Blue Air face apel la Guvernul României să aprobe în timp util a Actul  Normativ necesar pentru emiterea garanției de stat. Garantarea de către stat reprezintă o condiție esențială pentru acoperirea, printr-un împrumut bancar, a pierderilor generate de situația de forță majoră creată de pandemia de COVID-19 și pentru succesul planului de redresare al Blue Air, potrivit companiei.

Oana Petrescu, director general Blue Air, spune: „Rugăm Guvernul României să permită continuitatea activității Blue Air prin aprobarea în timp util a Actului  Normativ necesar pentru emiterea garanției de stat. Garantarea de către stat reprezintă o condiție esențială pentru acoperirea, printr-un împrumut bancar, a pierderilor generate de situația de forță majoră creată de pandemia de COVID-19 și pentru succesul planului de redresare al Blue Air în condiții de concordat preventiv.”

Potrivit companiei, în ultimii patru ani, Blue Air a plătit către statul român impozite, taxe și contribuții către statul român care au depășit 500 milioane lei și a devenit o companie critică pentru aviația românească: “După trei ani de investiții masive în rute și sloturi pe marile aeroporturi europene, compania a devenit profitabilă anul trecut, acțiunile sale fiind evaluate, în luna decembrie 2019 la 1,6 miliarde de lei (peste 350 milioane de euro).

În situația actuală, pe fondul limitărilor legate de starea de urgență instituită de către autorități, Blue Air a fost nevoită să suspende zborurile regulate în perioada 20 martie – 30 iulie 2020 și să-și reducă semnificativ nivelul de operare pentru întregul an 2020.

Confruntată cu această situație de forță majoră, pentru a putea acoperi pierderile create și a putea continuă activitatea, în dată de 13 martie 2020 Blue Air a solicitat formal sprijin statului român.

Șase săptămâni mai târziu, după finalizarea tuturor procedurilor interministeriale și pre-notificarea Comisiei Europene, Guvernul a aprobat, prin Memorandumul adoptat în ședința din 23 aprilie 2020, acordarea unui împrumut de 300 milioane Ron către Blue Air în scopul acoperirii pierderilor directe generate de situația de forță majoră generată de pandemia de Covid-19.  În cadrul acestui proces Blue Air a demonstrat faptul că are capacitatea să reia activitatea în condiții profitabile și să ramburseze acest împrumut în maxim 6 ani, conform  Cadrului Temporar stabilit de Comisie în acest scop.

În plus, pentru a evita închiderea activității în perioada de stare de urgență, în data de 29 aprilie 2020, Comitetul Interministerial pentru Finanțări, Garanții și Asigurări de stat a aprobat acordarea de către Eximbank a unui credit-punte de 30 milioane Ron pentru Blue Air pentru plata certificatelor de carbon necesare îndeplinirii obligației de conformare care derivă din condiționalitățile europene, cu sursă de rambursare din creditul acordat de stat.

În acest timp, deși în permanentă peste 90% din angajați au fost în șomaj tehnic, echipa Blue Air s-a mobilizat și a continuat să își facă datoria – echipa operațională a răspuns promt tuturor solicitărilor statului român pentru a organiza zboruri de repatriere, echipa financiară s-a asigurat că drămuiește fiecare ban și își asigura sprijinul fiecărui furnizor pentru a câștigă timp esențial supraviețuirii până la reluarea activității, echipa tehnică a remodelat aeronavele necesare pentru transporturile de măști, echipamente sanitare și alimente, iar piloții au zburat peste tot unde a fost nevoie – către destinațiile tradiționale din Europa, dar și pe rute noi în Italia (Veneția), Franța (Marsilia), Serbia (Belgrad), Olanda (Amsterdam), China (Shanghai, Tianjin, Shenzhen), Kuweit, Emirate (Dubai), Iraq (Erbil).

În plus, pentru a putea asigura reluarea în bune condiții a zborurilor regulate începând de la 1 iulie, în dată de de 29 iunie Blue Air a depus la Tribunalul Municipiului București cererea de deschidere a procedurii de concordat preventiv – cerere admisă de judecător în dată de 6 iulie 2020. Acest demers asigura protejarea companiei și onorarea tuturor obligațiilor asumate către pasagerii, angajații și partenerii săi, și da acestora și statului român un confort suplimentar privind capacitatea Blue Air de a își continuă activitatea în conditiii profitabile. Potrivit termenelor legale, Blue Air are obligația să depună Oferta de Concordat în termen de maxim 30 de zile.

Între timp, discuțiile cu reprezentanții Ministerului Transporturilor și ai autorităților și industriei aviatice din România au avansat, iar în cadrul întâlnirii la nivel înalt cu Prim-ministrul României Ludovic Orban, Ministrul Finanțelor Publice Florin Citu și Ministrul Transporturilor Lucian Bode de luni, 27 iulie, la Palatul Victoria, aceștia au reconfirmat angajamentul statului român de a sprijini Blue Air – prin garantarea de către stat a unui împrumut bancar de 300 milioane Ron, rambursabil în 6 ani, destinat exclusiv acoperirii pierderilor generate de deciziile autorităților române și europene de limitare a liberei circulații și transaportului aerian, potrivit prevederilor Cadrului Temporar.

Precizăm faptul că prin această soluție impactul asupra bugetului României este strict pozitiv, întrucât finanțarea va fi asigurată de către sistemul bancar iar statul român nu este nevoit să aleagă între a împrumută Blue Air și a majora alocații sau pensii, așa cum s-a vehiculat.

Dimpotrivă, prin această măsură statul român se asigură că Blue Air va continua să opereze și să conecteze regiunile românești, între ele și cu Europa, să susțină aviația românească, să transporte cei peste 4 milioane de antreprenori și cetățeni români care lucrează în străînătate – iar taxele aferente, care în anul 2020 sunt deja de 58 milioane lei, și care vor continuă să crească odată cu ieșirea din criză,  vor continuă să fie plătite în România”.

Oficialii Blue Air spun că au capacitatea de a rambursa împrumutul bancar și dobânzile aferente, așa cum au demonstrat atât reprezentanților Comisiei Europene, cât și Eximbank și administratorului concordatar, KPMG: 

“În data de 13 martie 2020, am depus la Guvern solicitarea noastră formală de a fi sprijiniți în această perioada de forță majoră – când, pentru prima dată în istoria aviației internaționale, întreagă flota a lumii s-a oprit din zbor.

Astăzi, 31 iulie 2020, după 20 de săptămâni de la solicitarea noastră formală, rugăm Guvernul României să accelereze procesul de adoptare a actului normativ necesar pentru continuarea procedurii de concordat și contractarea împrumutului bancar.

În caz contrar, pasagerii noștri, micul antreprenoriat și diaspora română, vor călători cu alte linii aeriene low cost – care nu vor contribui la bugetul de stat al României și nu vor lua în considerare în luarea deciziilor interesele României și ale cetățenilor săi.

Vom asista cu tristețe la irosirea eforturilor unei generații de români iubitori de zbor și de aeronave, la dispariția unei companii românești reputabile, care concurează de la egal la egal cu marile linii aeriene europene. Veți pierde mii de locuri de muncă de înalta calificare, atât direct la Blue Air cât și la companiile de pe fluxul nostru de valoare adăugată, aeroporturi, operatori la sol. Veți asista la pierderea efectului de multiplicare în economie creat de existența unui operator de transport local cu cota de piață semnificativă.

La Blue Air, noi considerăm că atât românii din țară, cât și milioanele de români care trăiesc și muncesc în alte țări europene merită să fie conectați cu Europa și cu România într-un mod confortabil și la prețuri competitive”.

 

In contextul celei mai grave crize din istoria aviatiei si a pierderilor de 1,4 miliarde usd cauzate de scaderea veniturilor generate de liniile aeriene pe piata din Romania, conform estimarilor IATA, Blue Air se alatura apelului de salvare a aviatiei romanesti lansat de Rafael Schvartzman, Vice-Presedinte IATA pentru Europa. 

De asemenea, conform Fitch Ratings, Londra-30 iunie 2020 (https://www.fitchratings.com/research/corporate-finance/airlines-state-aid-risks-altering-european-aviation-landscape-30-06-2020),  companiile aeriene din Europa au primit mai mult de 25 de miliarde EUR în sprijinul direct al lichidității din martie 2020, din care 19 miliarde EUR sunt măsuri vizate aprobate direct de Comisia Europeană. Pachetul Lufthansa este cel mai mare până în present – 6 miliarde de Euro. Industria este ciclică, sezonieră, și printre cele mai afectate de pandemia coronavirusului. Statele au ales să injecteze lichidități transportatorilor naționali pentru a preveni insolvabilitatea și lichidarea lor, întrucât, de obicei, sunt angajatori importanți care susțin economiile interne.

În ceea ce priveste companiile de tip low cost, acestea au primit ajutoare începând din luna Martie, încă de la debutul pandemiei.

 

Companie Aeriana Low-Cost Tara Masura de Ajutor de Stat Luna Aprobării
TUI Germania Facilitati de creditare revolving garantate de stat până la 1,8 miliarde EUR Martie
Wizz Air Marea Britanie 300 milioane GBP prin intermediul facilității de finanțare COVID Aprilie
EasyJet Marea Britanie 600 mil. GBP prin intermediul facilității de finanțare COVID Aprilie
Norwegian Air Shuttle Norvegia Conversia datoriei de 12,7 NOK miliarde în capitaluri proprii pentru a permite accesul la o garanție de stat de 3 miliarde de NOK Mai
Vueling Spania Garanție de 2 200 milioane EUR de la Institutul de Credit Oficial al statului spaniel Mai
Aegean Airlines Grecia Garanție de stat de 150 de milioane de EUR de la Fondul de garantare a întreprinderilor din Grecia Mai
Ryanair Marea Britanie 600 mil. GBP prin intermediul facilității de finanțare COVID Mai

 

 

 

BVBStiri BVB

SOCIETATEA ENERGETICA ELECTRICA S.A. (EL) (27/11/2020)

Tranzactii parti afiliate - SDTN si EFSA

S.N. NUCLEARELECTRICA S.A. (SNN) (27/11/2020)

Raport conf. art. 92 ind. 3 Legea 24/2017

TERAPLAST SA (TRP) (27/11/2020)

Hotarari AGOA - 27 noiembrie 2020