Comisia Europeană a aprobat, în conformitate cu normele UE privind ajutoarele de stat, un al treilea proiect important de interes european comun („IPCEI”) pentru a sprijini infrastructura hidrogenului. Se așteaptă ca acest IPCEI să stimuleze furnizarea de hidrogen din surse regenerabile, reducând astfel dependența de gazele naturale și contribuind la atingerea obiectivelor Acordului ecologic european și ale Planului REPowerEU.
Proiectul, numit „IPCEI Hy2Infra”, a fost pregătit și notificat în comun de șapte state membre: Franța, Germania, Italia, Țările de Jos, Polonia, Portugalia și Slovacia.
Statele membre vor oferi până la 6,9 miliarde EUR în finanțare publică, ceea ce se așteaptă să deblocheze 5,4 miliarde EUR în investiții private. Ca parte a acestui IPCEI, 32 de companii cu activități în unul sau mai multe state membre, inclusiv întreprinderi mici și mijlocii („IMM-uri”), vor participa la 33 de proiecte.
IPCEI Hy2Infra va acoperi o mare parte a lanțului valoric al hidrogenului prin sprijinirea:
- implementarea a 3,2 GW de electrolizoare la scară mare pentru a produce hidrogen regenerabil;
- desfășurarea de conducte noi și reutilizate de transport și distribuție a hidrogenului de aproximativ 2.700 km;
- dezvoltarea unor instalații de stocare a hidrogenului la scară largă, cu o capacitate de cel puțin 370 GWh;
- construirea de terminale de manipulare și a infrastructurii portuare aferente pentru purtători de hidrogen organic lichid („LOHC”) pentru a manipula 6.000 de tone de hidrogen pe an.
Participanții vor colabora, de asemenea, la interoperabilitate și standarde comune pentru a preveni barierele și pentru a facilita integrarea viitoare pe piață. IPCEI va sprijini apariția treptată a unei infrastructuri de hidrogen la nivelul UE, pornind de la diferite clustere regionale.
Se preconizează că mai multe proiecte vor fi implementate în viitorul apropiat, cu diverse electrolizoare la scară mare care urmează să fie operaționale între 2026 și 2028 și conducte între 2027 și 2029, în funcție de zona geografică. Finalizarea totală a proiectelor este planificată pentru 2029, cu termene care variază în funcție de proiecte și companii.
IPCEI Hy2Infra completează primul și al doilea IPCEI din lanțul valoric al hidrogenului. Comisia a aprobat IPCEI „Hy2Tech” la 15 iulie 2022, care se concentrează pe dezvoltarea tehnologiilor cu hidrogen pentru utilizatorii finali. IPCEI „Hy2Use” a fost aprobat la 21 septembrie 2022 și se concentrează pe aplicațiile hidrogenului în sectorul industrial. Hy2Infra se referă la investiții în infrastructură, care nu sunt acoperite de primele două IPCEI.
Comisia a evaluat proiectul propus în conformitate cu normele UE privind ajutoarele de stat, mai precis Comunicarea sa privind proiectele importante de interes european comun.
În cazul în care inițiativele private care sprijină inovarea revoluționară și construirea unei infrastructuri la scară mare de mare importanță pentru UE nu reușesc să se materializeze din cauza riscurilor semnificative pe care le implică astfel de proiecte, normele IPCEI permit statelor membre să umple în comun golul pentru a depăși aceste eșecuri ale pieței. În același timp, regulile asigură că economia UE în general beneficiază de investiții și limitează potențialele denaturări ale concurenței.
Comisia a constatat că IPCEI Hy2Infra îndeplinește condițiile prevăzute în comunicarea sa.
În special, Comisia a concluzionat că proiectul contribuie la un obiectiv comun prin sprijinirea implementării infrastructurii cu hidrogen, importantă pentru atingerea obiectivelor inițiativelor cheie ale UE de politică, cum ar fi European Green Deal, Planul REPowerEU și Strategia UE privind hidrogenul.
Toate cele 33 de proiecte incluse în IPCEI sunt foarte ambițioase, deoarece urmăresc dezvoltarea unei infrastructuri care să depășească ceea ce oferă piața în prezent. Acestea vor stabili primele blocuri pentru o rețea de hidrogen integrată și deschisă, accesibilă în condiții nediscriminatorii și vor permite accelerarea pieței aprovizionării cu hidrogen din surse regenerabile în Europa. Acest lucru va permite decarbonizarea sectoarelor economice care depind de hidrogen pentru a-și reduce emisiile de carbon.
IPCEI implică și riscuri financiare semnificative. Prin urmare, sprijinul public este necesar pentru a oferi stimulente companiilor să realizeze investițiile.
Ajutorul acordat companiilor individuale se limitează la ceea ce este necesar și proporțional și nu denaturează în mod nejustificat concurența. În special, Comisia a verificat că sumele maxime totale de ajutor planificate sunt în concordanță cu costurile eligibile ale proiectelor și cu deficitele de finanțare ale acestora. În plus, dacă proiectele acoperite de IPCEI se dovedesc a fi de mare succes, generând venituri nete suplimentare, companiile vor returna o parte din ajutor statului membru respectiv (mecanismul de recuperare).
Cunoștințele tehnice și experiența dobândite în timpul construcției și primilor ani de funcționare ai proiectelor vor fi împărtășite pe scară largă de către companiile participante prin publicații, conferințe și recomandări comune pentru elaborarea regulilor operaționale și a standardelor tehnice. Ca urmare, vor fi generate efecte de propagare pozitive în întreaga Europă, dincolo de companiile și statele membre care fac parte din IPCEI.
Pe această bază, Comisia a concluzionat că proiectul este în conformitate cu normele UE privind ajutoarele de stat.
Finanțare, beneficiari și sume
IPCEI va implica 33 de proiectem realizate de 32 de companii, inclusiv cinci IMM-uri. Companiile participante vor coopera strâns între ele prin numeroase colaborări, precum și cu parteneri externi, cum ar fi operatorii de sisteme de transport, potențialii cumpărători, universități, organizații de cercetare și furnizori de echipamente din întreaga Europă, inclusiv IMM-uri.
Mai multe state membre (Franța, Germania, Polonia și Portugalia) și-au inclus participarea la IPCEI Hy2Infra în planurile lor de redresare și reziliență și, astfel, își pot finanța parțial unele dintre proiecte prin intermediul Facilității pentru redresare și reziliență.