Update articol:
EXCLUSIV

Interviu Ivan Velkov: “Uniunea Europeană a rămas în urmă cu abordarea pe care o are în legătură cu afacerile cu China” (partea a II-a) 

Seria interviurilor dedicate expansiunii capitalului chinez în Europa Centrală și de Est continuă cu partea a doua a interviului cu bulgarul Ivan Velkov. 

Ivan Velkov este un bun cunoscător al relațiilor sino-bulgare din ultimele trei decenii, legătura sa cu China având la bază nouă ani petrecuți la Beijing pentru studii universitare și de specializare în afaceri. În prezent, ocupă funcții de conducere în organizațiile naționale ce reprezintă sectorul industrial și cel imobiliar din Bulgaria, fiind totodată președintele filialei din țara vecină a FIABCI – Federația Internațională Imobiliară, lector la Universitatea de Economie Națională și Mondială de la Sofia, precum și un om de afaceri cu o solidă reputație.

Prima parte[1] a interviului realizat cu Ivan Velkov a expus perspectiva sa, ca important[2] om de afaceri și bun cunoscător al culturii și limbii chineze, asupra relației economice bilaterale dintre Bulgaria și China. Continuăm publicarea dialogului respectiv cu o a doua parte, în care Ivan Velkov abordează același subiect, dar și din perspectiva funcției publice pe care a deținut-o timp de patru ani[3], de vicepreședinte al Consiliului Local al Sofiei.

 

Ivan Velkov: Ca să mă fac mai bine înțeles, vă rog să îmi permiteți să compar, într-un fel, Bulgaria și România. Suntem țări care organizează alegeri, aproape pentru orice, la un interval de doar câteva luni … avem alegeri prezidențiale, alegeri parlamentare, alegeri pentru primării și consiliile locale, iar cei pe care îi alegem să ne reprezinte în administrația publică folosesc aceste scrutinuri electorale drept scuză ca să nu facă nimic între tot acest timp. În schimb, China are un ansamblu mult mai mare de instituții publice, pentru care alegerile locale, chiar și alegerile prezidențiale, nu constituie un motiv pentru care să se modifice direcția unor lucruri planificate pentru 5, 10, 15 sau 20 de ani în avans și asupra cărora trebuie să lucreze împreună. Sunt alte state, care au o tradiție îndelungată de cooperare cu China, unde schimbările de personal la nivel executiv nu afectează cu nimic foaia de parcurs scrisă și agreată anterior, unde nu contează cine e președinte, cine e prim-ministru, cine e primar și așa mai departe.

 

Interviu Ivan Velkov: “Ne confruntăm cu lipsa de consistență cu care autoritățile bulgare au întâmpinat delegațiile și pe omologii chinezi”

 

Dacă o delegație chineză vine și revine în Bulgaria într-un interval de 12 luni, se poate confrunta cu situația în care omologii bulgari sunt cu totul alte persoane decât cele întâlnite premergător, iar jumătate dintre aceștia vor spune “ne scuzați, pentru noi este prima întâlnire, vă rugăm, am putea să reluăm totul de la început?”, ceea ce omoară entuziasmul pentru cealaltă jumătate. În astfel de cazuri, imaginea cea mai elocventă este dată de expresia de pe fața translatorului … căruia sau căreia nu îi vine să creadă că putem fi atât de naivi, încât să declarăm cu seninătate că nu suntem pregătiți, nici de data asta …

Iulian Mareș: Prin urmare, este o “boală” care afectează ambele state, România și Bulgaria … nu ar fi înțelept să construim organizații dedicate acestui tip de cooperare, care să funcționeze separat de palierele executive ale guvernelor? În sensul să avem instituții specializate în gestionarea relațiilor economice foarte importante.

Ivan Velkov: Categoric da … există mici exemple de astfel de instituții, cum ar fi camerele locale de comerț, Camera de Comerț Bulgaro-Chineză și, mai mult sau mai puțin, câteva organizații de afaceri care au o orientare pro-activă. Acestea reușesc să facă de două ori, poate chiar de câteva ori mai mult decât agențiile de stat sau instituțiile publice implicate în relațiile economice. Desigur, nu mă refer la instituțiile diplomatice. Așadar, există exemple care arată cum anume lucrurile ar trebui făcute, care au personal motivat, care găsesc formule potrivite de lucru și căi de comunicare eficiente și care reușesc să progreseze în mod real. Pe de altă parte, vorbim de afaceri de stat, care au legătură cu deschiderea unei bănci, cu identificarea unei modalități de crea o zonă concretă pentru cooperare. Aceste afaceri de stat necesită aportul tuturor instituțiilor “din jurul mesei”, ca să zic așa, iar în Bulgaria cred că avem nevoie să înființăm un organism care să lucreze direct cu Consiliul de Miniștri sau cu Președinția, deși Președintele are prerogative care privesc activități din afara sferei economice și comerciale.

Iulian Mareș: da, dar Președintele poate adăuga o greutate politică …

Ivan Velkov: De care este nevoie, mai ales în raport cu China! Președintele ar trebui “să deschidă ușa”, dacă pot folosi această metaforă, însă ulterior prin acea ușă trebuie să și treacă toate afacerile pe relația bilaterală, toate proiectele asupra cărora ar trebui să se lucreze la modul cel mai pragmatic, din ambele părți. Întotdeauna, China abordează foarte pragmatic … dacă Președintele chinez decide un lucru, atunci Primul-Ministru chinez foarte probabil va pune în aplicare decizia respectivă, ori … în țări precum ale noastre, nu e cazul, ba uneori se întâmplă contrariul …

Iulian Mareș: … rivalități politice …

Ivan Velkov: Pentru un chinez, chiar dacă nu vorbim de un funcționar cu atribuții executive de nivel înalt, astfel de situații reprezintă ceva de neînțeles. Îmi amintesc de perioada studenției mele de la Beijing, colegii chinezi mă întrebau: “câți sunteți în Bulgaria, 8-9 milioane? Ar trebui să vă știți unul pe altul pe nume, ar trebui să vă așezați odată toți și să rezolvați toate problemele!”. Iar eu le spuneam: „nu, nu, tocmai asta e problema, că ne știm bine unii pe alții și tocmai de aceea nu ne așezăm împreună, să rezolvăm treaba.” Am avut anumite așteptări … în urmă cu câțiva ani … legate de conceptul Uniunii Europene … anume că Piața Comună a Uniunii este un instrument de importanță existențială, o pârghie care să ridice comerțul și oportunitățile de afaceri în raport cu China, India, Rusia și toate celelalte mari state ce dau formă economiei mondiale. Din păcate, și o spun cu dezamăgire, Uniunea Europeană a rămas în urmă cu abordarea pe care o are în legătură cu aceste afaceri, chiar dacă are comitet ce gestionează oportunitățile circumscrise Chinei și care, dacă țin minte corect, se subordonează direct Comisiei Europene. Este viziunea mea, sigur. Îmi asum următoarea afirmație: orientarea politică a Chinei și-ar modifica obiectivele dacă mediul de afaceri al Chinei ar considera că ar fi mai potrivit să lucreze cu anumite state, pe anumite piețe și mai puțin activ decât cu altele. Nu este deloc situația inversă. Noi ne încredem mai degrabă în acel stereotip care spune că există cineva acolo care le spune ce să facă cu banii și cu oportunitățile de afaceri. Realitatea este că, în ultimele decenii, China s-a construit pe sine ca o economie de piață, bazată pe întreprinderi mici și mijlocii, dar la proporții chinezești, ceea ce pentru noi reprezintă, de fapt, întreprinderi uriașe.

Iulian Mareș: Într-adevăr, sunt proporții diferite …

Ivan Velkov: Dacă întreprinderile mici și mijlocii din China ar avea o percepție unanimă conform căreia este în regulă să vină în Bulgaria și România, ca să demareze proiecte de afaceri aici, și dacă nimeni nu ar avea ceva împotriva acestui scenariu … nimeni, însemnând un politician sau o instituție … atunci, acele întreprinderi ar proceda în acest sens numai dacă ar avea o piață atractivă sau dacă decizia aferentă ar avea o logică comercială. Nu ar veni aici pentru cineva le-ar spune să vină. În consecință, noi ratăm aceste oportunități. Singura piață din Bulgaria unde chinezii sunt activi este reprezentată de restaurante și micile magazine cu produse de uz industrial, deschise ici și colo. Nu avem aici investiții mari. Sunt câțiva subcontractori chinezi care lucrează în unele șantiere, dar este mult prea puțin raportat la ce am putea face la întreaga capacitate.

Iulian Mareș: În această situație, înseamnă că are o importanță și mai mare proiectul de a transforma Sofia într-un oraș inteligent (n.n. proiectul a fost lansat în parteneriat cu China).

Ivan Velkov: Da, absolut! Dar acest proiect reprezintă, de fapt, doar o ocazie să lucrăm pe direcția unor oportunități de cooperare din viitor, nu lucrăm pe oportunități actuale. Ca să o spun direct, în prezent vorbim limbi diferite, ne mișcăm cu viteze diferite, în ritmuri diferite, deși pretindem că mergem pe același drum. Proiectul privește schimbul de resurse, de cunoștințe și idei care au o durată îndelungată de viață, mă refer la concepte precum Smart City, orașe ale cunoașterii, era digitală, realitatea virtuală și inteligența artificială. Toate acestea sunt … chestiuni ce nu prezintă interes imediat pentru actorii care domină în prezent piața din Bulgaria. Toți știm că aceste lucruri vor veni mai devreme sau mai târziu … în partea noastră de lume, probabil vor ajunge mai târziu decât în restul continentului. În consecință, să lucrăm pe un proiect care privește viitorul nu necesită alocarea multor resurse la acest moment. Probabil, ar trebui să beneficieze de resurse adecvate, ar trebui să i se acorde un anumit volum de greutate financiară și administrative, pentru ca procesul să fie demarat în mod efectiv. Nu putem vorbi deocamdată de implementarea sau de finalizarea acestui proces … însă, atunci când vom ajunge acolo, vom fi iar în urmă, vom avea o și mai mare întârziere. Oportunitatea pe care o avem acum constă în faptul că soluțiile tehnologice chineze sunt disponibile și sunt deja oferite întregii lumi, iar acest lucru ar putea funcționa ca o bază de cooperare, dacă vom reuși să le combinăm cu inițiativele noastre, locale, de tip cercetare & dezvoltare și cele din categoria start-up. Avantajul este că fenomenul cunoașterii în privința lumii de mâine se manifestă liber și, din fericire, nu într-un mod restrâns, doar în unele zone geografice. Prin urmare, am putea avea o mișcare de proliferare a cunoașterii, desfășurată de-a lungul mai multor generații și răspândită omogen pe hartă, nu localizată numai într-o anumită țară sau regiune.

Iulian Mareș: Totuși, vă rog să ne oferiți evaluarea dumneavoastră cu privire la acest proiect de transformare a Sofiei într-un oraș inteligent.

Ivan Velkov: Da … putem vedea o mulțime de sloganuri frumoase în documentații și toate pretind că Sofia și Bulgaria au în față un viitor luminos. Avem documente strategice, viziuni de dezvoltare, planuri de integrare, proiect de Smart City, orice vrem … le avem pe toate … dar numai ca planuri. Ce nu avem, de fapt, sunt resurse și oameni pe care le mobilizăm astfel încât să înceapă să lucreze concret, ca activități derulate zi de zi. Am fost timp de patru ani vicepreședintele Consiliului Local al Sofiei și am avut pe birou cinci sau șase foi de parcurs strategice pentru dezvoltarea capitalei, foarte frumos puse pe hârtie. Absolut niciuna nu a mers! Una e când ai un proiect de afaceri, un plan de acțiune, când ai oameni responsabili numiți pentru fiecare etapă a acelei foi de parcurs strategice, alta este când nu ai … nimic. Sunt extraordinari de buni la a scrie strategii și nu suntem deloc la fel, când e vorba să livrăm rezultate concrete de pe urma acestora. Deci, ce avem acum la Sofia este începutul unui proces, nu suntem în etapa în care putem susține că există un progres real. Desigur, intențiile sunt foarte bune, dar e mult prea devreme să dăm acest proiect ca exemplu pozitiv. Eu sper să evolueze, să se dezvolte, dar …

Iulian Mareș: Așadar, proiectul nu se derulează efectiv?

Ivan Velkov: Din punctul meu de vedere, un proiect se derulează atunci când are un buget alocat, când sunt numiți oameni care să lucreze în fiecare etapă a sa și când știi clar cine e responsabil pentru pasul următor. Nu există nimic din toate acestea! Există o foaie de parcurs, există un concept general asupra direcției de urmat, dar va fi nevoie de … va fi nevoie de mult timp până când vor fi găsite aceste piese care acum lipsesc din puzzle-ul de care vorbim.

Iulian Mareș: Vă mulţumesc pentru interviu!

Note

[1] Publicată în luna august a.c.

[2] ocupă funcții de conducere în organizațiile naționale ce reprezintă sectorul industrial și cel imobiliar din Bulgaria, fiind totodată președintele filialei din țara vecină a FIABCI – Federația Internațională Imobiliară, dar și lector la Universitatea de Economie Națională și Mondială de la Sofia.

[3] Până în luna noiembrie 2019.

BVBStiri BVB

SIF OLTENIA S.A. (SIF5) (27/11/2020)

Comunicat referitor la comentarii media

SIF BANAT CRISANA S.A. (SIF1) (27/11/2020)

Autorizatie ASF - Modificare act constitutiv

ELECTROARGES SA (ELGS) (27/11/2020)

Prelungire mandat reprezentant permanent Benjamins United SRL