Update articol:

Petrescu: Proiectul de candidatură al României de a găzdui Centrul European de Competențe în Materie de Securitate Cibernetică a rămas încremenit în intenție cu șanse minime de a obține efectul dorit

Alexandru Petrescu, Centrul European de Competente in Materie de Securitate Cibernetica Alexandru Petrescu

”Din păcate, în contrast cu alte state care și-au depus deja candidatura pregătită cu multe luni înainte, proiectul de candidatură al României de a găzdui Centrul European de Competențe în Materie de Securitate Cibernetică a rămas încremenit în intenție cu șanse minime de a obține efectul dorit”, a scris Alexandru Petrescu, fostul ministru al comunicațiilor, într-o postare pe pagina sa de Facebook.

Petrescu a mai adăugat: ”După un an de guvernare liberală a agendei digitale, se dovește cât de nefastă a fost decizia de desființare a Ministerului Comunicațiilor și Societății Informaționale și de diluare a factorului de decizie guvernamental în domeniu, spart în mici centre decizionale, necoordonate, pe o plajă largă de la remorca ministerului transporturilor la consilieri de prim-ministru și alte arii din zona nesemnificativă a administrației.

Sub guvernul liberal, România este pe cale să înregistreze un nou eșec pe agenda digitală europeană. Președinția Germaniei a Consiliului UE care-și încheie mandatul la sfârșitul anului 2020 și-a propus că prioritate finalizarea negocierilor pe marginea propunerii de regulament de stablilire a Centrului European de Competențe în Materie de Securitate Cibernetică, fapt ce presupune că, în următoarele 2 luni, să se stabilească și locul unde acest organism își va avea sediul.

Deși România își dorește găzduirea acestui centru, guvernarea PNL înscrie din nou țara noastră pe lista pierzătorilor. România a fost un promotor activ și susținător al propunerii de creare a acestui centru, manifestându-și deschis interesul de a-l găzdui încă din perioada în care țara noastră a deținut președinția Consiliul UE, reușind să avansăm și să obținem acord din partea statelor membre ca acest centru să nu aibă sediul la Bruxelles. Totodată, în calitate de ministru al comunicațiilor și societății informaționale, în perioada deținerii de către România a președinției Consiliului UE, am avut nenumărate bilaterale cu omologii din statele membre în perspectiva obținerii unei susțineri determinante pentru atingerea obiectivului de țară de a găzdui acest centru.

De ce este important pentru România să găzduiască acest centru? Centrul de competențe va juca un rol deosebit de important în contextul priorităților politice majore europene de consolidare a securității cibernetice dar și al interesului strategic al UE pentru a dezvolta capacitățile tehnologice esențiale în materie de securitate cibernetică și pentru a furniza servicii în domeniu. Instituirea acestui centru ar putea reprezenta unul dintre cele mai eficiente răspunsuri ale UE la criza generată de pandemia Covid-19, dar și un instrument concret de a contribui la atingerea obiectivului european de suveranitate digitală.

Să nu uităm însă argumentele comisarului european pentru piața internă, Thierry Breton, în alegerea țării care va găzdui centrul: sediul centrului european de competențe în materie de securitate cibernetică trebuie să fie localizat într-o țară care este sigură din punct de vedere cibernetic și al conectivității, inclusiv în ceea ce privește securitatea cibernetică a rețelelor 5G.

România are atuul de a deține capacități avansate în materie de securitate cibernetică (know-how, resursă umană specializată), având o contribuție semnificativă la piața unică europeană din această perspectivă și din perspectiva infrastructurii de comunicații de mare viteză .

Însă, pentru a se conforma cerințelor exprimate de decidenții europeni, România trebuie să iasă din incertitudinea implementării 5G atât din perspectiva calendaristică cât și a condiționalităților de securitate cibernetică și să depună o candidatură solidă, convingătoare, încadrându-se în parametri de timp și calitate a propunerii.

Dacă prin localizarea în țara noastră a acestui centru european de competențe, România avea încă o șansă de a găzdui în sfârșit o agenție/organism european, cu multe beneficii derivate, prin guvermarea liberală, am pierdut iremediabil și acest tren”.

BVBStiri BVB

S.N. NUCLEARELECTRICA S.A. (SNN) (27/10/2020)

Informare Depozitarul Central - operare majorare capital social - nr. actiuni

COMPA S. A. (CMP) (27/10/2020)

Solicitare completare ordine de zi AGAE 12-13.11.2020 - versiunea in engleza

BITTNET SYSTEMS SA BUCURESTI (BNET) (26/10/2020)

Documente suport AGOA & AGEA din 26.11.2020

TERAPLAST SA (TRP) (26/10/2020)

Raport trimestrul 3 2020