Viitorul bankingului va fi o combinație de digital cu o prezența umană, a spus Radu TOPLICEANU, Director General Adjunct, coordonatorul activităților de retail, BRD – Groupe Societe Generale, la Banking Forum by Financial Intelligence 2021.
Acesta a detaliat: “Suntem într-un moment în care, dincolo de dezvoltările tehnice și evoluția fantastică a tehnologiei, avem și o evoluție a modului în care clienții percep serviciile bancare și o deschidere tot mai mare a lor către zona digitală. Aceasta vine și pe fondul evoluției cunoștințelor financiare, dar evident este amplificată și de situația Covid, care a accelerat foarte mult digitalizarea.
Anul trecut, discutam despre modul în care numărul de utilizatori de mobile banking și numărul de tranzacții mobile banking au explodat. Această tendință a continuat, în ciuda faptului ca am trecut, în primăvară-vară, printr-o perioadă în care pandemia s-a calmat un pic. Acum, situația sanitara explodând din nou, vedem o nouă accelerare a acceptării de către clienți a canalelor digitale. Cred că evoluția societății în această direcție e un lucru bun. Din punctul meu de vedere, viitorul bankingului va fi o combinație de digital cu o prezență umană. Chiar dacă își doresc din ce în ce mai mult ca anumite servicii să fie oferite pe canale digitale, clienții au, în continuare, nevoie de interacțiune umană pentru servicii mai sofisticate, pentru sfaturi. Vorbim de credite imobiliare, de produse de investiții, lucruri pentru care clienții au nevoie de mai multă consultanță. Este evident că pentru lucrurile simple – tranzacții, credite simple, cum ar fi creditele de consum, cardul de credit, tendința e spre digitalizare.”
Radu TOPLICEANU a precizat că BRD merge în aceeași direcție: “Acum câteva săptămâni, am lansat partea de onboarding digital al clienților. Orice nonclient poate deveni client BRD intrând pe site, și în 15-20 minute are un cont, poate să descarce aplicația YOU BRD și poate să o folosească imediat. E un produs deja prezent pe piața românească. Modulul pe care l-am pus în practică este unul foarte prietenos, foarte ușor de accesat.
Am lansat, în același moment, posibilitatea accesării digitale a unui credit de consum, fără necesitatea unei vizite in unitate, un proces foarte bine primit de către clienții noștri. Continuam să dezvoltăm aplicația YOU, adăugăm functionalitati noi și vom continua să migram clienții din aplicația veche către cea nouă. BRD se înscrie în această direcție a digitalizării.”
Potrivit lui Radu TOPLICEANU, băncile nu sunt neapărat în competiție cu fintechurile, ci mai degraba are loc o colaborare: “În BRD, colaborăm cu diverse fintechuri, atât la nivel local, cât și la nivelul grupului. Grupul BRD a cumpărat multiple fintechuri și a dezvoltat colaborări. Avantajul pe care il au băncile este cel al încrederii. Oamenii au deja încredere în noi. Există și avantajul combinației de digital și interacțiune directă umană. Clienții noștri pot vedea unde este BRD, pot vedea sucursalele, pot înțelege mai bine brandul. În continuare, vom putea să construim pe acest capital de încredere.”
Reprezentantul BRD a spus ca este important ca băncile și fintechurile să fie pe picior de egalitate în ce privește reglementările: “Bafin, reglementatorul din Germania, a blocat o creștere foarte agresivă a fintechului N26, în Germania, pentru că existau neregularități, pe care autoritatea din Germania le-a constatat. În momentul de față, au pus o limită pe numărul de clienți pe care N26 îi poate achiziționa în Germania. Pentru mine, acesta este un semnal foarte bun, pentru că dacă ne uităm la competiția dintre bănci și fintech, nu suntem pe un nivel egal. Băncile au constrângeri și cerințe majore de reglementare. Reglementarea e un lucru bun, trebuie să-ti cunoști clientul, să iei toate măsurile împotriva spălării de bani. Dar, fintechurile nu aveau aceste obligații. Asta a dus la situații neplăcute pentru clienții lor. Același fintech N26 a închis prin surprindere un număr foarte mare de conturi tocmai pentru că regulatorul i-a verificat modul în care a făcut partea de KYC (know your customer) si AML (prevenire a spălării banilor). Este un lucru important să avem acest level plainfield între noi și fintechuri. Dincolo de asta, cred ca o colaborare este posibilă și cu beneficii pentru ambele părți.”
El a amintit si despre modul în care sunt evaluate fintechurile: “Sunt nenumărați unicorni printre fintechuri și toți, dacă vă uitați în situația lor financiară, au în principiu un mare argument cand vine vorba despre achizitia de clienți. Când vorbim de profitabilitate, lucrurile devin un pic mai neclare și marea majoritate a fintechurilor, în continuare, consumă banii investitorilor, fără sa aibă în față o cale clară spre profitabilitate. Sunt câteva excepții. Una este Tinkoff, în Rusia. Cea de-a doua este ING, în Australia, unde sunt pur digitali, dar și foarte profitabili. În rest, toate exemplele de fintechuri care sunt profitabile, fie sunt într-o piață enormă – cele din China sau India, unde având acces la o piață de peste un miliard locuitori pot foarte rapid sa ajungă la profitabilitate, dar nu cred că e un model replicabil în alte zone – , fie sunt construite în baza unor colaborări cu un gigant din e-commerce. Îmi este dificil să mă gândesc la alte modele de fintech care să fie profitabile în acest moment”.