În perioada octombrie 2021 – septembrie 2022, Sphera Franchise Group a deschis 10 restaurante: 5 KFC în România, 1 KFC în Italia, 3 Pizza Hut și 1 Taco Bell, potrivit lui Valentin Budeș, CFO al companiei.
În primele nouă luni ale acestui an, Sphera a înregistrat venituri consolidate de 953,6 milioane lei, cu 31% mai mari comparativ cu primele nouă luni din 2021. Toate companiile din Grup au înregistrat creșteri de două cifre ale vânzărilor în această perioadă: KFC Italia – 117,8 milioane lei, +53%, KFC Moldova – 12,3 milioane lei, +39%, Taco Bell – 49,4 milioane lei, +37%, Pizza Hut – 88,7 milioane lei, +36%, KFC România – 685,4 milioane lei, +27%. Profitul net la finalul celor nouă luni este de 15,6 milioane lei.
Evident am resimțit și noi majorările de prețuri la utilități, combustibil, materii prime, produse și servicii în general, a spus Budeș: “Spre exemplu, comparativ cu anul trecut, prețul la carnea de pui a crescut cu aproape 50%, cel al legumelor și sosurilor cu mai mult de 65%, uleiul cu 46%, lactate cu 44%, făina peste 35%. Impactul la nivel de costuri este foarte mare și, deoarece avem standarde de calitate și siguranță alimentară foarte înalte, de la care nu ne abatem, suntem limitați în ceea ce privește măsurile pe care le putem lua. În același timp, suntem foarte atenți la marjă, pentru că avem o responsabilitate față de acționari. Am ajustat prețurile, însă am încercat să limităm impactul asupra consumatorilor, conștienți fiind de faptul că presiunile inflaționiste îi afectează și pe aceștia”
***
Cum a fost anul 2022 pentru Sphera Franchise Group?
Valentin Budeș: Deși provocările nu au încetat să apară nici anul acesta – conflictul de la graniță, creșterea prețurilor la materiile prime, la energie -, businessul Sphera Franchise Group a demonstrat că este solid și capabil să se adapteze rapid în contextul schimbărilor survenite.
Astfel, de îndată ce restricțiile au fost ridicate, iar clienții și-au reluat obiceiurile de consum, vânzările au început să crească, ajungând la cifre record în fiecare dintre cele trei trimestre ale acestui an pentru toate companiile din grup. Prin urmare, în primele nouă luni ale acestui an, am înregistrat venituri consolidate de 953,6 milioane lei, cu 31% mai mari comparativ cu primele nouă luni din 2021. Toate companiile din Grup au înregistrat creșteri de două cifre ale vânzărilor în această perioadă: KFC Italia – 117,8 milioane lei, +53%, KFC Moldova – 12,3 milioane lei, +39%, Taco Bell – 49,4 milioane lei, +37%, Pizza Hut – 88,7 milioane lei, +36%, KFC România – 685,4 milioane lei, +27%. Profitul net la finalul celor nouă luni este de 15,6 milioane lei.
Aceste cifre au fost posibile și datorită continuării strategiei de expansiune a tuturor brandurilor din portofoliu. În perioada octombrie 2021 – septembrie 2022 am deschis 10 restaurante: 5 KFC în România, 1 KFC în Italia, 3 Pizza Hut și 1 Taco Bell.
Care sunt planurile de dezvoltare ale companiei și cum le finanțați?
Valentin Budeș: Strategia noastră urmărește o creștere constantă, în primul rând în ceea ce privește dezvoltarea brandurilor din portofoliu, dar, în același timp, analizăm și dacă există noi teritorii pe care putem intra sau branduri cu potențial, care sunt compatibile cu identitatea și valorile noastre.
Pentru 2022 am avut un buget de investiții de 15,5 milioane EUR pentru deschiderea de restaurante pe toate brandurile noastre – KFC, Pizza Hut și Taco Bell – în România și în Italia. Alte 4,5 milioane EUR i-am alocat pentru digitalizare și remodelarea unităților existente, acesta fiind un demers pe care îl realizăm periodic, astfel încât restaurantele noastre să fie la standarde ridicate, în linie cu exigențele consumatorilor. Finanțarea este, ca și până acum, mixtă – din resurse proprii și finanțare bancară.
Ați împlinit cinci ani pe piața de capital. Care este relația cu investitorii și actorii pieței de capital?
Valentin Budeș: Într-adevăr, la 9 noiembrie, am celebrat 5 ani de la listarea pe bursa locală și suntem mândri că în această perioadă acțiunile noastre au fost incluse în indicele principal BET, precum și în FTSE Global Microcap. Suntem singura companie din HoReCa ce face parte din acești doi indici.
Activitatea pe piaţa de capital este foarte de importantă pentru noi şi suntem preocupaţi permanent de interesele şi nevoile investitorilor. Începând cu acest an am apelat la serviciile unui market maker pentru furnizarea de lichiditate pentru SFG şi creşterea tranzacţiilor cu titlurile Sphera.
Avem o strategie de relații cu investitorii clar definită, pe care o urmărim și îmbunătățim constant și care dă rezultate. Comunicăm în mod regulat cu investitorii datorită prezenței noastre pe toate mediile – emitem rapoarte curente care sunt publicate la Bursă, comunicăm în media națională toate evenimentele importante, organizăm call-uri regulate cu investitorii, cu ocazia publicării rezultatelor financiare.
Relația noastră bună cu investitorii este confirmată și faptul că am obținut nota maximă, 10, la evaluarea Vektor.
Intentionați să apelați la finanțări prin bursă?
Valentin Budeș: Sursele de finanțare pe care le avem în prezent ne asigură resursele necesare pentru planurile de dezvoltare prevăzute pentru perioada următoare. Însă bursa reprezintă o alternativă solidă de finanțare și cu siguranță o vom lua în considerare pe viitor, dacă va apărea contextul.
Cum v-au afectat inflația și criza energetică? Ce măsuri ați luat?
Valentin Budeș: Evident am resimțit și noi majorările de prețuri la utilități, combustibil, materii prime, produse și servicii în general. Spre exemplu, comparativ cu anul trecut, prețul la carnea de pui a crescut cu aproape 50%, cel al legumelor și sosurilor cu mai mult de 65%, uleiul cu 46%, lactate cu 44%, făina peste 35%. Impactul la nivel de costuri este foarte mare și, deoarece avem standarde de calitate și siguranță alimentară foarte înalte, de la care nu ne abatem, suntem limitați în ceea ce privește măsurile pe care le putem lua. În același timp, suntem foarte atenți la marjă, pentru că avem o responsabilitate față de acționari. Am ajustat prețurile, însă am încercat să limităm impactul asupra consumatorilor, conștienți fiind de faptul că presiunile inflaționiste îi afectează și pe aceștia.
Pe de altă parte, facem optimizări – eficientizăm procese, analizăm contractele cu furnizorii și încercăm să găsim alături de aceștia soluții de optimizare a costurilor, analizăm ce este esențial și ce este nice to have, dar urmărind în același timp ca impactul la nivelul consumatorului final să fie cât mai redus în ceea ce privește experiența pe care o are în relația cu brandurile noastre.
Cum au evoluat relațiile cu furnizorii?
Valentin Budeș:Fiind vorba despre un business foarte mare, ne-am orientat de la bun început pe parteneriate stabile și pe termen lung, mai ales că unii furnizori trebuie să fie acreditați la nivel internațional de către francizor și toate companiile care operează în franciză colaborează cu ei. Astfel, am beneficiat de relațiile solide pe care le avem cu furnizorii noștri și am încercat pe cât posibil să asigurăm stocurile necesare pe termen cât mai lung pentru materiile primă de bază: carne de pui, ulei, făină, brânză, legume. Evident, colegii noștri de la departamentul de Aprovizionare sunt într-un proces de negociere constant pentru a face față schimbărilor rapide care au avut loc destul de des anul acesta.
Care sunt schimbările comportamentale pe care le vedeți la consumatorul român?
Valentin Budeș: Consumatorii români au un interes crescut pentru branduri de încredere și produse internaționale și se așteaptă să aibă la dispoziție o varietate de alegeri, iar mâncarea pe care o oferim în restaurantele noastre reprezintă o opțiune rapidă, convenabilă și modernă.
În ceea ce privește schimbările în comportamentul consumatorului, motivul principal pentru care clienții alegeau înainte de pandemie restaurantele de tip fast-food era, la fel ca denumirea (rapid), iar apoi prețul accesibil pentru produsele dorite. Pandemia a „uniformizat” cumva timpii de așteptare și ne-a creat o bază solidă de clienți fideli.
De la ridicarea restricțiilor am observat o revenire semnificativă în restaurante, iar serviciile de delivery și take-away/pick-up au mai scăzut, însă se vor menține deoarece consumatorii s-au obișnuit cu accesabilitatea, au devenit mai comozi.
În prezent, clienții așteaptă prețuri accesibile și servicii ireproșabile, oferte personalizate și experiențe digitalizate. Orientarea către preț credem că se va menține, având în vedere creșterea prețurilor per total.
Care este politica de dividende a companiei?
Valentin Budeș: Încă de la listarea Sphera, a existat o constanță în distribuirea de dividende. Vom continua să monitorizăm atent nivelul lichidității ca rezultat al capacității noastre solide de a genera cash și, ori de câte ori vom identifica o oportunitate, vom avea în vedere propunerea spre aprobare a acordării de dividende din profiturile nedistribuite. Anul acesta am distribuit dividende în valoare de 35 milioane lei, din profitul nedistribuit al anului 2020.
Care sunt obiectivele companiei pe zona de sustenabilitate și digitalizare?
Valentin Budeș: Strategia noastră de sustenabilitate are la bază patru piloni – business, mediu, produse și oameni. Am stabilit obiective generale și specifice pe termen mediu și lung și ținte clare. Printre acestea se numără echiparea tuturor restaurantelor Grupului cu sisteme de comandă tip kiosk, 100% iluminat eficient energetic (iluminat LED), echiparea tuturor restaurantelor KFC și Taco Bell cu panouri digitale pentru meniuri, ambalaje de consum pe bază de plastic recuperabil sau reutilizabil în proporție de 100%. Toate acestea se regăsesc în Raportul de Sustenabilitate al companiei, aferent perioadei 2020 – 2021, în care am prezentat aspecte ce țin de sustenabilitate în raport direct sau indirect cu businessul: procese, furnizori, angajați, consumatori, relația cu comunitatea sau mediu înconjurător.
În ultimii doi ani, am făcut demersuri importante în domeniul ESG. Cel mai recent Raport de Sustenabilitate marchează un progres pentru Sphera Franchise Group, cadrul de raportare al performanțelor utilizând indicatorii GRI (Global Reporting Initiave) și SASB (Sustainability Accounting Standard Board) din industria specifică de restaurante. Am aderat la UN Global Compact, cea mai importantă inițiativă internațională de responsabilitate socială corporativă. Am obținut, de asemenea, certificarea în managementul siguranței alimentare ISO 22000:2018 pentru toate companiile aflate în portofoliul Grupului în România.
Referitor la digitalizare, după cum spuneam mai devreme, avem buget dedicat pentru investiții și ne axăm pe o strategie 3D: Delivery, Digital, Data. Fiecare dintre brandurile din Grup beneficiază de chioșcuri digitale de comenzi disponibile în restaurante, aplicații mobile pentru plasarea comenzilor, servicii click&collect. Avem sisteme interne pentru stocarea și procesarea datelor și informațiilor, care utilizează inclusiv machine learning, ce aduc un plus de acuratețe și eficiență și ne ajută, de asemenea, să generăm rapid rapoarte diverse.