Update articol:

SUA oferă să cadă la pace cu UE, dacă Airbus rambursează subvenţii în valoare de miliarde de dolari

Sursa foto: airbus.com

Statele Unite s-au oferit să pună capăt unei dispute de durată cu Uniunea Europeană, pe tema subvenţiilor acordate producătorilor de avioane Boeing şi Airbus, şi totodată să elimine tarifele vamale suplimentare impuse pentru vinul, whisky-ul şi alte produse europene, dacă Airbus va rambursa guvernelor europene subvenţiile în valoare de miliarde de dolari de care a beneficiat, au declarat pentru Reuters mai multe surse din apropierea acestui dosar, citate de Agerpres.

Oferta a fost făcută de Reprezentantul pentru Comerţ al SUA, Robert Lighthizer, cu câteva zile înainte ca Organizaţia Mondială a Comerţului să anunţe, marţi, că permite Bruxelles-ului să contracareze tarifele vamale impuse de SUA pentru produsele europene prin propriile sale tarife vamale pentru produse americane în valoare de patru miliarde de dolari, din cauza subvenţiilor ilegale acordate de Washington producătorului de avioane Boeing Co, au precizat sursele.

Cu toate acestea, este puţin probabil ca propunerea lui Lighthizer să se bucure de sprijinul UE, care pare hotărâtă să ceară, la următoarea reuniune a OMC, programată pentru data de 26 octombrie, aprobarea oficială pentru a impune tarife vamale pentru produse americane în valoare de patru miliarde de dolari. Aceasta cu atât mai mult cu cât tarifele americane pentru produse europene în valoare de 7,5 miliarde de dolari au intrat deja în vigoare.

De peste 10 ani, OMC este arbitrul unei dispute între Boeing şi Airbus, cu privire la subvenţiile acordate de SUA şi Uniunea Europeană pentru industria lor aeronautică.

În cele două decizii ale sale, OMC a hotărât că împrumuturile acordate de guvernele europene constructorului aeronautic Airbus au fost subvenţionate în mod incorect printr-un nivel redus al dobânzilor în timp ce constructorul american de avioane Boeing a beneficiat de un sprijin incorect din partea autorităţilor americane de pe urma reducerilor de taxe. Ambele părţi susţin că au remediat neregulile din trecut şi acum sunt în linie cu prevederile OMC.

Potrivit surselor citate de Reuters, conform ofertei venite de la Washington, nivelul dobânzilor pentru împrumuturile acordate Airbus de guvernele europene vor fi recalculate plecând de la ipoteza că doar jumătate din proiectele de dezvoltare ale Airbus au fost încununate de succes. Aceasta ar însemna un risc financiar mai mare decât cel pe care statele acţionare la Airbus (Marea Britanie, Franţa, Germania şi Spania) l-au luat în calcul atunci când au stabilit dobânzile pentru împrumuturile pe care le-au acordat constructorului aeronautic. În plus, un astfel de risc financiar ar fi comparabil unei investiţii de tip speculativ.

O astfel de recalculare a nivelului dobânzilor ar putea costa Airbus până la 10 miliarde de dolari, un nivel inacceptabil pentru UE într-un moment în care producătorii de avioane caută să stângă fonduri pentru a traversa criza coronavirusului.

O sursă europeană a calificat propunerea americană drept “insultătoare” şi a apreciat că nu va face decât să accelereze un război al tarifelor vamale. În schimb, o sursă americană a avertizat că Lighthizer este “serios” cu privire la faptul că Airbus trebuie să ramburseze subvenţiile guvernamentale.

Analiştii sunt de părere că ambele părţi încearcă să îşi întărească poziţiile înaintea unor viitoare negocieri. Ambele părţi au cerut organizarea de negocieri şi au acuzat cealaltă parte că refuză să se angajeze serios în negocieri.

BVBStiri BVB

PRIMARIA ORASULUI NAVODARI (NAV27) (22/10/2020)

Plata cuponului 23 si rambursare rata principal 23 & calcul rata dobanda pentru cuponul 24

CEMACON SA (CEON) (22/10/2020)

Desfasurare AGEA 29/30.10.2020 in contextul COVID 19

TURISM, HOTELURI, RESTAURANTE MAREA NEAGRA S.A. (EFO) (22/10/2020)

Plata dividend conform Hotarare AGOA nr.8 din 05.10.2020

VES SA (VESY) (22/10/2020)

Convocare AGA O & E 25/26.11.2020