Uniunea Europeană a lansat duminică prima fază a primului sistem din lume ce impune tarife la emisiile de CO2 pentru oţel, ciment şi alte bunuri importate, în timp ce încearcă să împiedice produsele străine mai poluante să-i submineze tranziția ecologică, informează Reuters.
Tariful planificat a provocat nelinişte în rândul partenerilor comerciali, iar la un forum luna trecută, emisarul Chinei pentru climă, Xie Zhenhua, a cerut ţărilor să nu recurgă la măsuri unilaterale, cum ar fi taxa UE.
UE nu va începe să colecteze această taxă la graniţe înainte de 2026. Duminică, însă, marchează începutul fazei iniţiale a Mecanismului de ajustare a carbonului la frontieră (CBAM), când importatorii din UE vor trebui să raporteze emisiile de gaze cu efect de seră generate în timpul producţiei importurilor de fier, oţel, aluminiu, ciment, electricitate, îngrăşăminte şi hidrogen.
Începând cu 2026, importatorii vor trebui să achiziţioneze certificate care să acopere aceste emisii de CO2 pentru a pune producătorii străini pe picior de egalitate cu industriile UE care trebuie să cumpere permise de pe piaţa de carbon din UE atunci când poluează.
Comisarul european pentru Economie, Paolo Gentiloni, a declarat că se are în vedere încurajarea trecerii la nivel mondial către o producţie mai ecologică, precum şi prevenirea relocării producătorilor europeni în ţări cu standarde de mediu mai scăzute. De asemenea, sistemul este menit să îi împiedice pe aceştia să piardă în faţa concurenţilor străini în timp ce investesc pentru a contribui la îndeplinirea obiectivelor UE de a reduce emisiile nete ale blocului cu 55% până în 2030, comparativ cu nivelurile din 1990.
Companiile din Uniunea Europeană, Marea Britanie și Ucraina au declarat pentru Reuters că se așteaptă la un impact inițial redus în timpul fazei de testare.
Comisia Europeană spune că taxa la frontieră este în conformitate cu regulile Organizației Mondiale a Comerțului, în sensul că tratează firmele străine și interne la fel și permite deduceri din taxele de frontieră pentru orice preț al carbonului deja plătit în străinătate.
„CBAM nu se referă la protecția comerțului. Este vorba despre protejarea ambiției UE în materie de climă – și încercarea de a ridica nivelul ambiției climatice la nivel mondial”, a spus Gentiloni în răspunsurile scrise la întrebările Reuters.
Asociația europeană a industriei siderurgice Eurofer, care a fost în fruntea celor din Europa care doresc un tarif la frontieră, a declarat că faza inițială va testa cât de etanșă este CBAM pentru a evita mutarea producției industriale în străinătate către țări cu politici climatice mai puțin ambițioase.
Printre partenerii comerciali importanți ai Europei, Ministerul de Externe al Chinei, Ministerul Comerțului din Turcia și un oficial american au refuzat să comenteze despre această lansare.