Update articol:
INTERVIU EXCLUSIV cu Alina Mihaela Toma, Președinte Director General, FGCR

Alina Mihaela Toma: ”Tranziția verde va genera noi oportunități importante, chiar un potențial de creștere economică pentru noi modele de afaceri, noi piețe și dezvoltare tehnologică”

Alina Mihaela Toma, Președinte Director General, FGCR Alina Mihaela Toma, Președinte Director General, FGCR
  • Alina Mihaela Toma: ”Alocările PNRR, pentru întreaga economie, în mod cert vor influența în mod benefic și agricultura, însă ar fi fost de dorit ca și din PNRR să fie alocate fonduri pentru irigații”

Alina Mihaela Toma, Președinte Director General al Fondului de Garantare a Creditului Rural, ne-a acordat un interviu, în exclusivitate pentru financialintelligence.ro, în care ne-a vorbit despre cum a afectat pandemia activitatea Fondului, cu ce provocări se confruntă agricultorii după pandemie, cum vede viitorul agro-business în contextul PNRR și al tranziției verzi, dar și despre relația cu băncile și proiectele derulate de FGCR.

Cum a afectat pandemia activitatea FGCR în ultimii ani?

Alina Mihaela Toma: Vă mulțumesc pentru că mi-ați oferit ocazia să mă adresez cititorilor dumneavoastră. Mi-ar fi plăcut să vă spun că activitatea FGCR nu a fost afectată de pandemie, dar, până la urmă, ce domeniu de activitate nu a fost influențat? Ce mi-am propus, încă de la începutul crizei sanitare, a fost să găsesc raportul optim între continuarea activității, pentru a răspunde prompt solicitărilor partenerilor noștri și necesitatea de a proteja cea mai importantă resursă economică, resursa umană. Îmi place să cred că am reușit, din moment ce parametrii de performanță nu au suferit modificări majore, pe de o parte, iar pe de altă parte, toată echipa noastră a trecut cu bine peste această provocare epidemiologică.

Care sunt provocările cu care se confruntă agricultorii în această perioadă post-pandemie?

Alina Mihaela Toma: Bine punctat… provocările. Din păcate sunt multe… De parcă n-ar fi fost de ajuns această lungă perioadă marcată de pandemie care a acutizat problemele deja existente, agricultura este chemată acum să găsească soluția competitivă pentru a putea asigura în continuare aprovizionarea populației cu cele necesare, în contextul noilor crize. Cea mai importantă, din punctul meu de vedere, este criza energetică, care nu are cum să nu aibă un impact negativ asupra întregului ansamblu economic. Vă dau un simplu exemplu, care este de notorietate: prețul energiei a influențat exponențial creșterea prețurilor. Dacă ne uităm doar la prețul actual al îngrășămintelor, putem să ne facem o imagine a eforturilor ce urmează a fi depuse de fermieri și procesatori pentru a rămâne competitivi. Nu mai aduc în atenție creșterea constantă a prețurilor carburanților. Cu toate acestea, am credința că fermierul român va găsi resursa necesară să demonstreze că și acum, ca întotdeauna în momente de cumpănă, va fi un model de tenacitate, muncă și reușită. Asta am învățat, în acești ultimi doi ani,  de la fermierul român. Pământul a rodit bogat și în timpul pandemiei. Uitați-vă la performanța agricolă a anului trecut.

Câte solicitări de garantare ați primit în ultimii ani, comparativ cu anii precedenți? Cum sunt aceste solicitări din punct de vedere valoric?   

Alina Mihaela Toma: După cum v-am spus, oscilațiile nu au fost majore și au fost, în general, determinate de recalibrarea fluxului de lucru, preponderent online, adaptându-ne noului mod de lucru din domeniul financiar bancar. Vă pot spune cu satisfacție că am reușit să ne păstrăm soliditatea în piață. De asemenea, am reușit să ne păstrăm capacitatea de a răspunde rapid, cu promptitudine solicitărilor. În majoritatea cazurilor am rezolvat cu celeritate solicitările instituțiilor financiar bancare, 78% din solicitări chiar în aceeași zi . Știm că, mai ales în perioada de criză, accesul la finanțare este vital. Despre procente și performanță, de fapt, nici nu ne aparțin. Sunt ale partenerilor noștri și, în special, ale fermierului român.

Cum vedeți viitorul agro-business, în contextul PNRR si al tranziției verzi?

Alina Mihaela Toma: Cine ar fi prevăzut adaptabilitatea agriculturii noastre în contextul politicilor comunitare? Pentru un novice în domeniu, un simplu călător pe drumurile țării, devine evident saltul tehnologic făcut: tractoare, combine, utilaje foarte performante, de ultimă generație. Acestea au venit ca răspuns la o întrebare pe care încă nu ne-o adresasem. La fel va fi și acum. În concluziile din iunie 2019 ale Consiliului European s-a solicitat intensificarea eforturilor de combatere a schimbărilor climatice și Comisia a fost invitată să înregistreze progrese în direcția unei Uniuni Europene neutre din punct de vedere climatic. De fapt, ce înseamnă toate acestea? Pactul verde european urmărește să plaseze Europa pe calea transformării într-o societate neutră din punct de vedere climatic, echitabilă și prosperă, cu economie modernă, eficientă din punct de vedere al utilizării resurselor și competitivă. Sunt realități evidente care au devenit presante. Deșertificarea zonei de Sud-Vest reprezintă o realitate incontestabilă. Trebuiau luate măsuri urgente. Tranziția verde, cum o numiți dumneavoastră, în mod cert va genera noi oportunități importante, chiar un potențial de creștere economică pentru noi modele de afaceri, noi piețe și dezvoltare tehnologică. Alocările PNRR, pentru întreaga economie, în mod cert vor influența în mod benefic și agricultura, însă ar fi fost de dorit ca și din PNRR sa fie alocate fonduri pentru irigații.

Cum apreciați relația FGCR cu băncile?

Alina Mihaela Toma: Relația noastră se fundamentează pe baza unui parteneriat care funcționează de 28 de ani.  Este o lume a cifrelor, o lume care nu lasă loc de interpretări, de marjă de flexibilitate. De fapt, e foarte simplu. Avem încheiate convenții de lucru cu aproape 30 de instituții financiar-bancare. FGCR are deja un nume, constituind un model de bune practici în angrenajul economic din care suntem parte integrantă. Fără să par a fi lipsită de modestie, mi-ar plăcea să adresați această întrebare bancherilor din România.

Ce ne puteți spune despre rata de default?

Alina Mihaela Toma: De ce credeți că am vorbit laudativ despre fermierul român? Pentru că, în condițiile dure, cele despre care am vorbit anterior, acesta și-a demonstrat capacitatea de a rămâne un partener de încredere, astfel încât rata noastră de default nu a înregistrat modificări substanțiale, raportat la o perioadă în care nu au fost constrângeri.

Ce proiecte și produse noi aveți în vedere în perioada următoare?

Alina Mihaela Toma: Dați-mi voie să vă prezint mai amănunțit doar câteva, pe care le consider de interes pentru partenerii noștri.

Garanții acordate în cadrul Subprogramului AGRO IMM INVEST.

În baza Subprogramului Agro IMM Invest, Fondul de Garantare a Creditului Rural acordă garanții pentru beneficiarii eligibili, pentru care băncile participante în cadrul Subprogramului au acordat credite pentru finanțarea capitalului de lucru sau pentru investiții. Creditele aprobate în cadrul Subprogramului se acordă cu costuri avantajoase, respectiv Robor 3M + 2,5% (în cazul creditelor pentru capital de lucru) sau Robor 3M + 2% (în cazul creditelor de investiții), nivelul mai sus menționat acoperind atât dobânda cât şi toate eventualele comisioane percepute de instituţia de credit în toate etapele creditării, cu excepția comisionului de administrare, a comisionului de risc, precum şi a taxelor aferente operaţiunilor conexe activităţii de creditare (de exemplu: taxe notariale, costurile legate de evaluare şi înregistrarea garanţiilor etc.). Garanția FGCR poate acoperi până la 80%, respectiv, 90% din valoarea creditului, în funcție de categoria în care se înregistrează beneficiarul și de opțiunea acestuia. Subprogramului îi este asociată o schemă de ajutor de stat, prin care Ministerul Finanțelor subvenționează în procent de 100% valoarea comisionului de risc, a comisionului de administrare și a dobânzii pe o perioadă de până la 8 luni, precum și o componentă nerambursabilă în valoare de maximum 10%, aplicată la valoarea finanțării garantate, cu condiția încadrării în plafonul de:

–  345.000 pentru fiecare întreprindere care-și desfășoară activitatea în sectorul pescuitului și acvaculturii;

– 290.000 euro pentru fiecare întreprindere care își desfașoară activitatea în domeniul producției primare de produse agricole;

– 2.300.000 euro pentru fiecare întreprindere din sectorul alimentar.

Subvenționarea comisionului de risc, a comisionului de administrare, a dobânzii pe o perioadă de până la 8 luni, precum și a componentei nerambursabile în valoare de maximum 10% aplicată la valoarea finanțării garantate, se efectuează cu respectarea condițiilor prevăzute în SCHEMA DE AJUTOR DE STAT pentru susținerea activității IMM-urilor în contextul crizei economice generate de pandemia COVID-19.

Programul RURAL INVEST are ca obiectiv asigurarea lichidităților și finanțarea investițiilor realizate de către beneficiarii eligibili care își localizează producția în mediul rural și urban mic.

În cadrul acestui program sunt eligibile următoarele destinații ale finanțărilor aferente creditelor de investiții și capital de lucru: achiziția de terenuri agricole; dotare/retehnologizare și automatizare; securitate energetică; certificate de depozit; piscicultura, acvacultura; industria alimentară; alinierea la obiectivele de mediu (taxonomy).

Bugetul schemei de ajutor de stat aferent Programului RURAL INVEST este de peste 530 milioane lei, pentru un număr estimat de 4.286 de beneficiari, iar pentru anul 2022, se propune aprobarea unui plafon total al garanţiilor care pot fi acordate în cadrul programului de 2,5 miliarde lei.

Noutăți mai avem. Finanțare există, cerere din piață pentru investiții noi și dezvoltarea celor vechi, există, iar cu pandemia, se pare, am învățat să coabităm. Nu văd de ce nu am avea credința că, după atâtea provocări depășite cu solidaritate, putem reveni la un ritm de dezvoltare mai accelerat și, de ce nu, să ne bucurăm de ceea ce, tot împreună, putem realiza.

***

Fondul de Garantare a Creditului Rural – IFN SA are ca obiect de activitate asumarea de angajamente de garantare și emiterea de garanții, inclusiv pe seama fondurilor publice puse la dispoziție în principal de Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale, în scopul realizării producției agricole și piscicole de către fermieri și procesatorii de produse agricole, a investițiilor în agricultură, acvacultură, precum și implementarea proiectelor co-finanțate din Programul Național de Dezvoltare Rurală și Programul Operațional pentru Pescuit și Afaceri Maritime. Acționariatul FGCR este majoritar privat, compus  din participarea a trei bănci comerciale cu cote egale, respectiv BRD Groupe Societe Generale, BCR și Raiffeisen Bank, precum și Statul Român prin Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale.

BVB | Știri BVB

PATRIA BANK S.A. (PBK) (21/05/2025)

Litigiu in care este implicata societatea

S.N.G.N. ROMGAZ S.A. (SNG) (21/05/2025)

Convocare AGOA 27 (30) iunie 2025

S.P.E.E.H. HIDROELECTRICA S.A. (H2O) (21/05/2025)

Invitatie consultari privind profilul CS