Update articol:
Proiect editorial susținut de Anadolu Automobil Rom

Drumul spre ecologie se parcurge cu autobuze moderne

Anadolu Automobil Rom

A trecut mai mult de un deceniu de când producătorii de autobuze au început, inițial timid, să producă și să ofere vehicule electrice în locul celor clasice, diesel. Pe atunci au fost privite cu suspiciune dar, încetul cu încetul, acestea au devenit din ce în ce mai convingătoare.

Unul dintre cei mai importanți importatori de vehicule comerciale de aceste gen este Anadolu Automobil Rom, care de peste 20 de ani se ocupă cu importul și comercializarea autobuzelor și autocarelor în România. Tot această companie a făcut primul tur național cu un vehicul electric destinat transportului public de călători produs de marca cehească SOR. A fost o provocare, mai ales că la acel moment nu existau stații de încărcare. Cu toate acestea, orașe precum București, Brașov, Constanța, Timișoara, Arad, Focșani, Slatina, Alba Iulia și altele au avut ocazia să experimenteze această modalitate de transport.

În urma acestor experimente, companiile de transport public de persoane au înțeles avantajele noului trend. Practic, cu excepția prețului, toate celelalte costuri sunt mai reduse. Pentru a mai îmbunătăți situația, au existat programe europene pentru achiziționarea acestor tipuri de vehicule. Rând pe rând, mai multe orașe au început să studieze problema și au depus dosare de finanțare.

La ora actuală, numai Anadolu Automobil Rom a livrat peste o sută de vehicule. Nu a fost singura companie care a marjat pe acest nou segment de vehicule. Încetul cu încetul mai multe mărci au început să-și adauge în portofoliu vehicule electrice destinate transportului public de persoane. În plus, oferta a început să devină din ce în ce mai variată. Astfel, transportatorii pot achiziționa vehicule cuprinse între 6 și 18 metri cu capacități între 16 și peste 100 de călători.

Autobuzele electrice au multiple avantaje. Pe lângă cel mai evident, și anume că nu poluează, au o serie de atu-uri și pentru companiile care le dețin. Astfel, nu mai sunt necesare revizii la motoare sau cutii de viteze, nu mai sunt necesare stocuri de carburanți și aditivi și, nu în ultimul rând, elimină complet orice suspiciuni în privința consumului de combustibil. În plus, durata de viață a acumulatorilor a crescut considerabil, deseori aceasta depășind garantat 6 ani în condițiile în care durata medie de exploatare a unui autobuz este de 10.

Chiar și dacă s-ar plăti integral suma necesară achiziției unui astfel de vehicul, calculele arată că amortizarea s-ar realiza în șase ani între un autobuz diesel și unul electric, cu tot cu un schimb de acumulatori. Totodată, comparativ cu troleibuzele, acestea nu necesită o infrastructură costisitoare legată de liniile de alimentare și, în plus, nu sunt strict legate de un traseu anume.

Ca urmare a acestor avantaje, tot mai mulți producători consacrați pe piața europeană au introdus astfel de vehicule în gamele lor. Alături de SOR și-au făcut apariția pe piața românească și modele electrice de la Solaris (Polonia), Mercedes-Benz (Germania), Iveco (Italia), Karsan, Isuzu și Temsa (acestea trei fiind din Turcia). Dar procedurile de achiziții publice favorizează în general cel mai mic preț, motiv pentru care și-au făcut simțită prezența și alte mărci, în afara celor europene.

Prin urmare, tot mai multe companii de transport public și-au manifestat interesul de a achiziționa autobuze electrice pe bani europeni. Faptul că o parte din acești bani au plecat spre Orientul Îndepărtat pare să nu-i fi deranjat pe o parte din autoritățile contractante. Ulterior însă, s-au lovit de problema pieselor de schimb din cauza distanțelor foarte mari între producător și clientul final. Chiar dacă aceste vehicule au nevoie de o mentenanță mult mai redusă și de mai puține piese de schimb, elementele de caroserie deteriorate în urma accidentelor au imobilizat deseori autobuzele în garaje perioade îndelungate de timp. Simpla promisiune a companiei care a importat și vândut vehiculul că va aduce piesele în termen nu-i încălzește cu nimic pe călătorii care așteaptă în stație, iar penalizările sunt ușor de suportat.

Din păcate, prezența îndelungată pe piața românească ce certifică bonitatea și seriozitatea importatorului nu este luată în considerare. Astfel au fost cazuri în care un importator a adus autobuze pentru o regie de transport, le-a vândut, după care a intrat în insolvență. Urmarea? Vehiculele respective sunt acum o povară pentru compania care le utilizează.

Prin urmare, credem că atunci când o autoritate contractantă stabilește un set de norme pentru achiziția unui vehicul ar trebui să ia în calcul mai mulți factori, nu doar prețul cel mai scăzut. Pe lângă considerentele tehnice, ar fi binevenite măsuri care să asigure achizitorul nu doar că a intrat în posesia unui autobuz ieftin, ci și că are alături un partener de încredere. Unul care-i va răspunde la telefon și peste ani de zile și care să-i furnizeze piesele necesare. Adică dacă nu un importator local cu experiență, cel puțin unul care să reprezinte un producător consacrat european. Până la urmă, banii vin din Europa, nu?

BVB | Știri BVB

TRANSILVANIA INVESTMENTS ALLIANCE S.A. (TRANSI) (07/12/2022)

Notificare - rascumparare actiuni proprii 5-6 decembrie si finalizare etapa 1

CHIMCOMPLEX S.A. BORZESTI (CRC) (07/12/2022)

Notificare Estinvest - rezultate oferta publica de cumparare de actiuni emise de CHIMCOMPLEX