Update articol:
EXCLUSIV

Mihaela Mitroi, EY: Modificarea Codului fiscal privind jurisdicţiile necooperante era mai mult decât necesară, o veste bună pentru companii 

Interviu cu Mihaela Mitroi – Partener, Lider Regiunea Europa de Sud Est, EY România

În vederea clarificării legislației referitoare la jurisdicțiile necooperante, Ministerul Finanțelor a anunțat că a întreprins demersurile necesare pentru ca, în scurt timp, să fie modificate prevederile art.25 alin.4) lit.f^1) din Codul fiscal. Acest punct, introdus printr-o modificare intrată în vigoare în ianuarie 2021, prevede că sunt nedeductibile cheltuielile efectuate ca urmare a unor tranzacții cu o persoană fizică sau juridică situată într-un stat care, la data înregistrării cheltuielilor, este inclus în anexa I și/sau anexa II din Lista UE a jurisdicțiilor necooperante în scopuri fiscale, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene. Modificarea va viza eliminarea prevederii conform căreia statele incluse în anexa II vor fi considerate drept jurisdicții necooperante în scopuri fiscale, măsură care vine să clarifice, în acest sens, inclusiv tratamentul fiscal aplicat tranzacțiilor efectuate începând cu 1 ianuarie 2021. În baza informațiilor disponibile până acum, niciun alt stat membru nu a adoptat măsuri similare împotriva jurisdicțiilor incluse în anexa II din Lista UE a jurisdicțiilor necooperante în scopuri fiscale. Ministerul Finanțelor dorește să clarifice faptul că, în contextul raportării aranjamentelor transfrontaliere conform Directivei UE 2018/822 (cunoscută sub numele de DAC 6), prin noțiunea de jurisdicții necooperante se face referire doar la țările din anexa I a Listei UE privind jurisdicțiile necooperante în scopuri fiscale, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.

Cum afectează companiile româneşti modificarea Codului fiscal, anunţată de MFP, privind jurisdicţiile necooperante?  

Mihaela Mitroi: Aș începe prin a va spune ca Ministerul Finanțelor propune eliminarea prevederii conform căreia statele incluse în anexa II să fie considerate drept jurisdicții necooperante în scopuri fiscale și, prin urmare, operează și modificare tratamentului fiscal aplicat tranzacțiilor efectuate începând cu 1 ianuarie 2021, cheltuielile devenind, deci, din nou deductibile. Aș vrea să menționez și diferența dintre cele două liste/Anexe – dacă în Anexa I sunt incluse ţări din afara UE care încurajează practici fiscale abuzive și care reduc în mod drastic veniturile din impozitul pe profit al statelor membre, în Anexa II sunt cuprinse acele jurisdicții care nu respectă la un anumit moment toate standardele fiscale internaționale, dar care se angajează să ia măsuri în vederea respectării lor și care, după ce aplică reformele, pot ieși din această categorie.

Aşa încât eliminarea acestei prevederi era mai mult decât necesară – o veste bună pentru companii. Pe de altă parte, însă, trebuie văzut exact cum se va implementa propunerea și ce anume va conține textul de modificare. De altfel este o discutie care va rămâne, respectiv acele tranzacții cu statele de pe lista din Anexa I care pot fi perfecte din punct de vedere economic și, care, totuşi, vor fi nedeductibile. Este de precizat faptul că în această listă sunt țări cu care Romania nu prea are tranzacţii economice.

Și aș mai avansa o cifră pe care am văzut-o de curând și care m-a frapat – 5, 3 miliarde de dolari, valoarea schimburilor comerciale România-Turcia în luna octombrie 2020. Asta ca să vedem cât de ușor este să nu fii atent. Pe lista din Anexa II intră Maroc, Turcia, Iordania, Thailanda, Maldive, Eswatini, Botswana, Namibia și Australia.

Cresc/scad cheltuielile pentru companii?

Mihaela Mitroi: Așa cum am spus, faptul că a fost eliminată condiţia de nedeductibilitate pentru ţările din anexa 2 – rezolvă oarecum problema . Nu mai avem astfel impact economic.

Cum va fi afectată economia românească de aceasta modificare?

Mihaela Mitroi: Dacă rămâne în vigoare doar dispoziția privind țările din Anexa 1, nu cred că ar fi ”afectată” economia, pentru ca așa cum spuneam, nu există tranzacții spectaculoase cu acele țări. Și, pentru o mai bună cunoaștere a subiectului, pe lista din Anexa 1 se regăsesc – Samoa Americană, Anguilla, Barbados, Fiji, Guam, Palau, Panama, Samoa, Seychelles, Trinidad și Tobago, Insulele Virgine Americane și Vanuatu.

De ce aveam nevoie de această modificare?

Mihaela Mitroi: Răspunsul este destul de simplu – pentru că România era singura țară din Uniunea Europeană care a introdus în aria de acoperire a noii măsuri atât jurisdicțiile din Anexa I, cât și pe cele din Anexa II.

Ce sunt jurisdicţiile necooperante?

Mihaela Mitroi:  Sunt acele state din afara UE, care, în viziunea instituțiilor europene, practică un regim fiscal avantajos și, astfel, încurajează companiile din statele membre să își erodeze baza impozabilă. Împotriva lor, Consiliul UE a invitat toate statele membre să aplice o măsură de protecție legislativă în domeniul fiscal, cu scopul de a încuraja respectarea de către jurisdicțiile respective a criteriilor de examinare privind impozitarea echitabilă și transparența, prevăzute în Codul de Conduită. Lista este formată din două anexe și se actualizează de două ori pe an, următoarea revizuire fiind planificată pentru februarie 2021. Anexa I cuprinde, cum spuneam, lista statelor necooperante în scopuri fiscale, iar Anexa II include state care și-au asumat acțiuni de remediere a deficiențelor identificate în procesul de monitorizare, astfel că nu sunt considerate complet necooperante.

Care companii vor fi afectate cel mai mult de aceste modificări (domenii de activitate)?

Mihaela Mitroi: Companiile care realizează tranzacții comerciale cu țările aflate pe lista din Anexa 1, cum ar fi cele din turism, de pildă.

Nota Redacţiei: UE face eforturi pentru a îmbunătăți guvernanța fiscală internațională. Având în vedere caracterul mondial al concurenței fiscale neloiale, aceasta presupune și abordarea provocărilor externe cu care se confruntă bazele fiscale ale țărilor din UE. Citiţi detalii aici: Fiscalitate: lista UE a jurisdicțiilor necooperante

 

 

BVBStiri BVB

S.N.G.N. ROMGAZ S.A. (SNG) (18/06/2021)

Reziliere Contract CTE Iernut

SOCIETATEA ENERGETICA ELECTRICA S.A. (EL) (18/06/2021)

Convocare AGEA pentru data de 11 august 2021

SIF TRANSILVANIA S.A. (SIF3) (18/06/2021)

Actualizarea politicii de remunerare a actionarilor

BITTNET SYSTEMS SA BUCURESTI (BNET) (18/06/2021)

Alocare actiuni SOP2019 - persoane cu responsabilitati de conducere

SIF OLTENIA S.A. (SIF5) (18/06/2021)

Autorizare membru al Consiliului de Administratie