Update articol:

Provident Financial România şi AURSF anunţă parteneriatul pentru educaţie financiară şi creditare responsabilă

"Avem nevoie de o cultură financiară sănătoasă, prin care consumatorii sunt încurajaţi să caute şi să solicite informaţii înainte de a intra în relaţii contractuale financiare, să înţeleagă cât este de important să nu facă alegeri greşite care le pot afecta în mod grav existenţa", a declarat Alin Iacob, preşedintele AURSF. "Avem nevoie de o cultură financiară sănătoasă, prin care consumatorii sunt încurajaţi să caute şi să solicite informaţii înainte de a intra în relaţii contractuale financiare, să înţeleagă cât este de important să nu facă alegeri greşite care le pot afecta în mod grav existenţa", a declarat Alin Iacob, preşedintele AURSF.

Provident Financial România şi Asociaţia Utilizatorilor Români de Servicii Financiare (AURSF), una dintre cele mai active ONG-uri pentru protecţia consumatorilor din România, au anunţat marţi semnarea unui parteneriat menit să îmbunătăţească accesul la educaţie financiară pentru cât mai mulţi români, potrivit unui comunicat de presă al companiei.

Potrivit sursei citate, cei doi parteneri se angajează să-şi unească eforturile pentru promovarea şi aplicarea principiilor de creditare responsabilă.

În acest context, avocaţii AURSF au analizat documentaţia contractuală şi precontractuală utilizată de Provident în relaţia cu clienţii săi şi au confirmat că acestea sunt în acord cu reglementările în vigoare. În acelaşi timp, reprezentanţii AURSF au făcut câteva recomandări de clarificare şi completare a unor articole din contract, care să faciliteze şi mai mult înţelegerea acestora de către un consumator cu cunoştinţe medii. Provident va transpune aproape integral aceste recomandări în toate documentele utilizate, începând cu septembrie 2019, când stocul actual de documente se va fi epuizat.

Mai mult, AURSF a contribuit activ la crearea şi adaptarea conţinutului pentru două documente care marchează începutul parteneriatului dintre cele două instituţii: un mini-ghid pentru creditare responsabilă şi o broşură detaliată de educaţie financiară.

„Nivelul educaţiei financiare din România poate creşte doar printr-un efort susţinut din partea mediului privat, al sectorului guvernamental şi al celui asociativ, ultimul fiind acela care cunoaşte cel mai bine problemele cu care se confruntă consumatorii. Avem nevoie de o cultură financiară sănătoasă, prin care consumatorii sunt încurajaţi să caute şi să solicite informaţii înainte de a intra în relaţii contractuale financiare, să înţeleagă cât este de important să nu facă alegeri greşite care le pot afecta în mod grav existenţa’ a declarat Alin Iacob, preşedintele AURSF.

Mini-ghidul pentru creditare responsabilă conţine sfaturi utile şi uşor de înţeles pentru toţi cei care au sau intenţionează să ia un credit, împreună cu explicarea celor mai importanţi termeni financiari. Provident va distribui gratuit acest ghid tuturor celor peste 200.000 de clienţi activi şi îl va pune la dispoziţia tuturor solicitanţilor de credit de acum înainte. De asemenea, AURSF îl va populariza în rândul membrilor săi şi pe site-ul Asociaţiei – www.aursf.ro.

„Educaţia şi dialogul joacă un rol esenţial în eforturile industriei de a îmbunătăţi nivelul de încredere a românilor în furnizorii de produse şi servicii financiare. Suntem onoraţi de parteneriatul cu AURSF, o voce credibilă şi curajoasă, cu experienţă demonstrată în domeniu. Împreună, vrem să facilităm accesul la resurse de educaţie financiară pentru cât mai mulţi români şi era absolut firesc să începem cu clienţii noştri’, a declarat Florin Bâlcan, director general Provident Financial România.

Broşura de educaţie financiară este un document complex, care conţine informaţii relevante, sfaturi utile şi exerciţii practice pentru toţi cei care vor să deţină controlul asupra finanţelor proprii şi să ia decizii informate. Varianta tipărită a broşurii va fi disponibilă pentru toţi cei interesaţi în sediile Provident şi AURSF şi, în format digital, pe www.aursf.roşi pe www.sigurantafinanciara.ro, centrul online de resurse de educaţie financiară şi antreprenorială susţinut de Provident din 2013. De asemenea, conţinutul broşurii va fi folosit în cursurile de Train the trainer cu reprezentanţi ai unor ONG-uri din ţară, prin care se urmăreşte crearea unei reţele naţionale de diseminare a cunoştinţelor de educaţie financiară către utilizatorii finali ai acestor ONG-uri.

Potrivit unui sondaj realizat de iVox în martie 2019, la comanda Provident, pe baza unui set de întrebări realizate împreună cu reprezentanţii AURSF, 17% dintre consumatorii români de servicii financiare consideră că nu le-au fost explicaţi corespunzător termenii şi condiţiile contractului şi 38% cred că au primit un nivel rezonabil de informaţii, dar că este loc de mai bine. De asemenea, un sfert dintre ei declară că au multă încredere în furnizorii de servicii financiare şi aproape jumătate dintre respondenţi cred că încrederea este la un nivel acceptabil şi că poate fi îmbunătăţită prin mai multă deschidere, claritate şi transparenţă din partea instituţiilor financiare.

Potrivit sondajului realizat de Provident, citat de Agerpres, unul din zece respondenţi a înregistrat o reclamaţie la adresa unui furnizor de servicii financiare în ultimele 12 luni, dar, pentru aproape 85% din cazuri, răspunsul nu a fost pe măsura aşteptărilor reclamanţilor. Deşi două treimi dintre respondenţi nu sunt la curent cu existenţa entităţilor de soluţionare alternativă a litigiilor, trei sferturi dintre ei confirmă că ar apela la serviciile unei astfel de entităţi. În plus, aproape 80% dintre respondenţi consideră că ar avea nevoie de ajutor în relaţia cu furnizorii de produse financiare.

Întrebaţi despre responsabilitatea de a face educaţie financiară, aproape şase din zece români identifică instituţiile financiare şi organizaţiile profesionale ale acestora ca responsabile pentru asta, jumătate dintre ei pun responsabilitatea pe seama sistemului de învăţământ şi urmează, în proporţii aproape egale, Banca Naţională a României, ONG-urile pentru protecţia consumatorilor şi Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor.

Sondajul a fost realizat pe un eşantion de 1.726 de respondenţi, reprezentativ populaţiei adulte din mediul urban, cu acces la Internet. 54,5% dintre respondenţi sunt de gen feminin şi 86,4% locuiesc în mediul urban. 41,8% dintre respondenţi au absolvit colegiul sau au studii universitare, 28,6% – liceu sau şcoală profesională şi 25,1% – master. Ca structură a veniturilor, majoritatea se situează între 2.000-3.000 de lei – 32,2%, urmată de cei care câştigă sub 2.000 de lei – 27,% şi, respectiv, peste 4.000 de lei – 15,7%.