Update articol:

Studiu Euler Hermes: Sectorul auto din România a înregistrat creșteri consecutive ale achizițiilor de mașini noi, în ultimii cinci ani

Oarecum în contradicție cu evoluțiile din statele dezvoltate, în România sectorul auto trece printr-o perioadă favorabilă, cu creșteri consecutive în ultimii cinci ani ale achizițiilor de mașini noi la nivel local, potrivit unui raport transmis de Euler Hermes. Conform acestuia, plusul de 20% înregistrat în 2018 fiind urmat de 6% creștere în primul trimestru al anului 2019 ar putea marca încă un an pozitiv. Principala pârghie de creștere rămâne exportul, numărul de mașini exportate depâșind semnificativ numărul de mașini importate an de an, asigurând un excedent comercial semnificativ în balanța de plăți, mai arată studiul.

Sectorul auto are o valoare la nivel mondial de 5.800 miliarde de dolari și are un risc mediu, mai arată studiul.

În 2018, la nivel mondial vânzările de autoturisme și producția de automobile au înregistrat primele scăderi din ultimii nouă ani, iar 2019 se așteaptă să rămână provocator pentru industria automobilelor, arată Euler Hermes: Vânzările de vehicule noi ușoare ar trebui să scadă în SUA (-2% până la 16,8 milioane de unități), din cauza finanțării mai puțin susținute și a unei concurențe sporite cu piața second-hand în creștere. În China, cea mai mare piață de autoturisme (reprezentând mai mult de 29% din vânzările globale anul trecut), vânzările au început în 2019 într-un ritm lent și ar trebui să beneficieze treptat doar de o redresare a încrederii consumatorilor în ceea ce privește stimulentele fiscale și mandatele de emisie – două aspecte care au condus la prima scădere a vânzărilor după aproape trei decenii, în 2018. Piața UE se va strădui să evite stagnarea pe tot parcursul anului și va avea performanțe lunare volatile în vânzări, comparativ cu turbulențele de anul trecut cauzate de introducerea Procedurii de testare a vehiculelor ușoare armonizate la nivel mondial (WLTP).

Înăsprirea reglementărilor, de la interzicerea traficului și restricțiile de acces în orașe la standarde stricte în ceea ce privește poluarea, continuă să intensifice tranziția pieței. Presiunea este ridicată în Europa, prin punerea în aplicare a certificării privind emisiile ecologice de transport rutier (RDE) în septembrie 2019, dar și țintele de CO2 stabilite pentru 2020, 2025 și 2030 cu amenințări de sancțiuni financiare. Experții Euler Hermes se așteaptă la o scădere mai rapidă a vânzărilor de motorină și la o mai rapidă lansare a noilor modele conforme cu noile reglementări, care vor menține înregistrările globale ale VE (vehicule electrice) la o creștere de două cifre. Cu toate acestea, costurile aferente de cercetare și dezvoltare, implementare industrială, marketing se bazează pe marjele de funcționare și pot determina anumiți actori să își adapteze portofoliile și capacitățile de producție prin investiții și inovare în mașini conectate și autovehicule autonome.

În același timp, sectorul rămâne în continuare vulnerabil la turbulențele majore provocate de politica comercială Brexit și SUA, amenințările cu privire la tarifele SUA la importurile de automobile din UE (până la 25%) și la potențialele schimbări din China. Ne așteptăm ca negocierile să se finalizeze până la sfârșitul primului semestru al anului 2019. Rezultatele sunt incerte, dar au potențialul de a tulbura comerțul internațional cu autovehicule și strategiile actuale de punere în aplicare și interconexiunile lanțului de aprovizionare ale actorilor globali.”

Impactul cel mai puternic asupra industriei auto europene în următorii ani este foarte probabil să apară nu datorită Brexit și nici ca urmare a impunerii unor restricții tarifare în relația cu Statele Unite, ci din alinierea la propriile regulamente ale Uniunii Europene de limitare a emisiilor de carbon, conform studiului: „Astfel, celor 20% necesar a fi reduse până în 2021 li se adaugă încă 15% până în 2025, respectiv 37.5% până în 2030 – peste așteptările inițiale (-30%) ale producătorilor.

În lumina acestor constrângeri, a necesității prezervării marjelor într-o industrie ciclică aflată într-un stadiu târziu al ciclului economic, așteptările pentru piața europeană sunt de creștere cu 2.6% a prețului mediu în perioada 2019-2020, respectiv o scădere a înregistrărilor de mașini noi cu 3.1%, ceea ce ar echivala cu o scădere de aproape 3 miliarde EUR în vânzările de mașini.

Cu o pondere numai a Germaniei de peste 40% atât în exporturi, cât și în importurile de vehicule cu motor, România nu poate rămâne imună la schimbările mai sus estimate la nivel continental. Deși producătorii globali de automobile au acumulat rezerve-tampon importante începând cu 2010, iar în cazul celor activând în Europa începând cu anul 2014 – creștere anuală de 16% în vânzări, respectiv 22% în profituri operaționale între 2015-2018 – presiunile pe venituri și marje se vor intensifica.

Pentru menținerea indicatorilor financiari în limite rezonabile, este de așteptat ca producătorii să-și exercite în ultima instanță forța de negociere superioară în relația cu furnizorii captivi atât la nivelul marjelor de profit, cât și al gestionării capitalului circulant.”