Update articol:
AUDIERI ÎN PARLAMENT

Alexandru Petrescu: “Sunt președintele ASF cu zero angajări, zero obligații de plată sub forma unor bonusuri, zero falimente pe cele trei piețe supravegheate”; Aplicarea Legii nr. 145/2025 afectează direct capacitatea ASF de a-și îndeplini obligațiile și creează dificultăți majore în păstrarea personalului de specialitate

Alexandru Petrescu: “Sunt președintele ASF cu zero angajări, zero obligații de plată sub forma unor bonusuri, zero falimente pe cele trei piețe supravegheate”; Aplicarea Legii nr. 145/2025 afectează direct capacitatea ASF de a-și îndeplini obligațiile și creează dificultăți majore în păstrarea personalului de specialitate
 - poza 1

Aplicarea rigorilor impuse de Legea nr. 145/2025 afectează direct capacitatea ASF de a-și îndeplini obligațiile rezultate din legea de organizare și funcționare, creează dificultăți majore în păstrarea personalului de specialitate, precum și în atragerea de noi specialișți, în contextul sporirii competențelor ASF, rezultate din adoptarea la nivel național a noului cadru legislativ european, a transmis în această dimineață președintele ASF, Alexandru Petrescu, în cadrul unor audieri în Parlament, privind o nouă organigramă și o nouă grilă de salarizare.

Acesta a spus: “Sunt președintele ASF cu zero angajări, zero obligații de plată sub forma unor bonusuri, zero falimente pe toate cele trei piețe supravegheate”.

Potrivit acestuia, ASF a demarat implementarea tuturor măsurilor prevăzute de legea de reorganizare, pe baza unei analize funcționale riguroase, care vizează reducerea posturilor suport și a funcțiilor de conducere, consolidarea direcțiilor de specialitate și creșterea eficienței proceselor decizionale.

Reorganizarea are loc într-un context în care instituția a cunoscut, în perioada 2023-2025. o extindere semnificativ a competențelor, ca urmare a implementării  reglementãrilor europene MICA, DORA, ESG, AMLA și a pachetului privind Piețele de Capital (ESAP).

ASF își adaptează structura și procesele interne pentru a face față noilor responsabilități ce presupun autorizarea emitenților/furnizarea de servicii de criptoactive, verificarea conformității cu cerințele de guvernanță și protecția consumatorilor, monitorizarea activității desfășurate pentru prevenirea abuzurilor de piață și a riscurilor sistemice, verificarea cerințelor de transparență, aplicarea de sancțiuni, cooperarea internatională și activității și de educare a consumatorilor cu privire la riscurile asociate criptoactivelor, precum și pentru a asigura convergența cu standardele Uniunii Europene și ale OCDE.

Prin măsurile adoptate, ASF urmărește:

  • creșterea gradului de eficiență operaționalã și digitalizare a activităților  interne;
  • optimizarea resurselor umane prin redistribuire și reîncadrare, în conformitate cu principiile legii;
  • menținerea stabilitäții piețelor financiare nebancare și a încrederii publicului în instituțiile supravegheate;
  • reducerea cheltuielilor administrative și asigurarea sustenabilitäții bugetare pe termen lung;
  • întărirea guvernanței instituționale și a mecanismelor de transparență decizionalã.

În baza principiilor de legalitate, proporționalitate și transparență, Autoritatea de Supraveghere Financiarã își menține angajamentul de a finaliza procesul de reorganizare până la data de 1 ianuarie 2026, asigurând continuitatea activităților esențiale și protecția intereselor consumatorilor. În acest context, trebuie menționat faptul cã impactul prevederilor legale afecteazã rolul ASF de pilon al stabilității financiare și al credibilității piețelor nebancare din România, precum și modul în care autoritatea contribuie la obiectivele de sustenabilitate fiscalã, integrare europeană și pregäțirea aderärii României la OCDE, potrivit ASF

Întrebat dacă această reorganizare poate duce la riscul de infringement din partea autorităților europene, Alexandru Petrescu a spus că există un risc mare în acest sens. De altfel, autoritățile europene au exprimat încă din iulie îngrijorările cu privire la măsurile guvernului care pot afecta independența ASF, precum și capacitatea acesteia de a își îndeplini responsabilitățile asumate în temeiul legislației Uniunii Europene, explicând că independența autorităților naționale de supraveghere este de o importanță capitală. 

Raportul ASF privind măsurile întreprinse pentru aplicarea dispozițiilor Legii nr. 145/2025 privind eficientizarea activității unor autorități administrative autonome spune:

“În perioada 2023-2025, ASF a implementat o serie de măsuri structurale și funcționale menite să asigure alinierea instituției la standardele Uniunii Europene și OCDE, mentinând în același timp independența operaționalã prevăzutã de legislația naționalã și europeanã.

Reforma s-a desfäșurat într-un context economic și legislativ marcat de:

  • extinderea competențelor ASF prin implementarea cadrului MiCA, DORA, ESG și AMLA;
  •  presiunile bugetare și reducerile de personal impuse prin Legea nr. 296/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilității  financiare a României pe termen lung, cu modificările și completările ulterioare,
  • necesitatea de a răspunde noilor cerințe de transparență, digitalizare și supraveghere integrată.

Pentru aplicarea Legii nr. 145/2025, A.S.F. este obligată sã inițieze o serie de măsuri ce vor avea drept consecintă restructurarea organigramei, afectarea proceselor interne și redefinirea funcțiilor-cheie de supraveghere, cu un preconizat impact negativ asupra menținerii la un înalt standard de calitate a realizării atribuțiilor esențiale, respectiv de reglementare, supraveghere și control al piețelor financiare nebancare, în contextul noilor provocãri tehnologice și de reglementare.

Raportul are ca scop evidențierea rezultatelor concrete ale reformei, a măsurilor adoptate pentru respectarea cerințelor legale și a modului în care A.S.F. și-a menținut capacitatea de reglementare și supraveghere în beneficiul stabilității piețelor financiare nebancare din România.

Raportul este întocmit în temeiul art. 1 alin. (1) și (2) din Legea nr. 145/2025, potrivit cărora autoritäțile administrative autonome prevăzute în anexele legii au obligația sã efectueze o analizã a activității proprii, a structurii organizatorice și a resurselor umane, și sã elaboreze și sã transmitã Guvernului și Parlamentului un raport privind modul de aplicare a măsurilor de reorganziare, eficientizare și reducere a cheltuielilor. ASF are obligația de a demonstra respectarea principiilor de eficientã, transparență și proporționalitate, fãra afectarea independenței operaționale conferite de legislația curopeanã”.

ASF reprezintă un pilon central al stabilității financiare din România și un partener activ în rețelele europene de supraveghere – ESMA, EIOPA și EBA – având o contribuție majoră în anul 2025, la implementarea standardelor comune ale Uniunii Europene și la pregățirea aderării României la Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economicã (OCDE). Prin rolul sãu, ASF actioneazã nu doar ca autoritate de control, dar mai cu seamă ca un garant al credibilității și integrității piețelor financiare nebancare, asigurând protecția economiilor populației un cadru competitiv și predictibil pentru investiții

Documentul mai spune:În perioada 01.01.2023-01.01.2025, numãrul total de angajați ai A.S.F. a scăzut de la 535 la 503, ca urmare a aplicãrii Legii nr. 296/2023 și a ordonanțelor succesive privind limitarea angajărilor și reducerea funcțiilor de conducere. Numărul total de posturi a fost redus de la 599 în 2023 la 544 în prezent, iar funcțiile de conducere au fost diminuate cu 18 %, de la 66 la 54.

Aceastã reducere s-a produs într-un context de extindere a atribuțiilor instituției (supravegherea criptoactivelor, aplicarea MiCA, DORA, AMLA, DLT și a pachetului ESG), ceea ce a condus la un deficit de personal în structurile cheie.
Totodatã, subliniem faptul cã în perioada 2020-prezent au încetat activitatea din cadrul Autorității de Supraveghere Financiară un numär de 120 de salariați, contribuind astfel la creșterea deficitului de personal.

Mentionăm faptul cã majoritatea salariaților ale cãror contracte individuale de muncã au încetat și-au continuat activitatea profesională în rândul entităților  din piață financiarã.

Cheltuielile salariale au scäzut cu aproximativ 12% în 2024, comparativ cu 2023, ca urmare a eliminärii bonificatiilor odatã cu expirarea Contractului colectiv de muncã.
Ponderea cheltuielilor de personal în total cheltuieli s-a redus de la 82 % (în 2021) la circa 60 % (ün 2024), în paralel cu creșterea contribuțiilor  impuse de Legea 296/2023 (taxa specială de 33 %/80 % din excedentul bugetar). Această diminuare a resurselor a afectat capacitatea A.S.F. de a reține personal cu expertiză tehnicã și financiarã ridicatã”.

În temeiul dispozițiilor Legii nr. 145/2025, Autoritatea de Supraveghere Financiară are următoarele obligații legale specifice:

1. Efectuarea unei analize funcționale detaliate asupra structurii organizatorice existente, în scopul identificării:
* suprapunerilor de atribuții,
* redundanțelor funcționale,
* compartimentelor cu o contribuție redusã la îndeplinirea obiectivelor instituționale.
Analiza funcțională reprezintă baza pentru reducerea numărului de posturi și pentru elaborarea noii organigrame.

2. Reproiectarea organigramei ASF, cu reducerea a 10% din posturile de specialitate și 30% din posturile-suport (administrative, logistice, operaționale), față de situația existentă la data de l ianuarie 2025.

3. Respectarea normativului de personal și a regulilor prevăzute la art. XLVII alin. (4) din Legea nr. 296/2023, privind sustenabilitatea fiscal-bugetară,  precum și a următoarelor criterii obligatorii:
a) numărul total al posturilor-suport nu poate depăși 20% din numärul total de posturi din organigramă;
b) este interzisă includerea în structura organizatorică a unor posturi care nu au corespondent în Clasificarea ocupațiilor din România (COR);
c) atribuțiile directorilor generali nu pot dubla activitățile vicepresedinților A.S.F.

4. Elaborarea și aprobarea noilor documente organizaționale – organigramã, regulament de organizare și funcționare, stat de funcții, grilă de salarizare – în conformitate cu criteriile legale, în termenele stabilite de lege.

5. Personalul cu funcții de conducere, eliberat din funcția de conducere deținutã, ca urmare a reorganizării, beneficiazã de drepturile prevăzute de lege. Crearea unor noi posturi în temeiul art. 1 alin.(7) se va face cu respectarea criteriilor generale preväzute la art. 1 alin. (S) din Legea ar. 145/2025 și a dispozițiilor legale aplicabile.

6. Raportarea cätre Parlament și Guvern, până la termenele stabilite de lege, a modului de implementare a reorganizării, a impactului asupra bugetului, resurselor umane și a îndeplinirii atribuțiilor de supraveghere.

7. Asigurarea transparenței instituționale prin publicarea pe site-ul ASF a organigramei aprobate, a nivelului remunerațiilor și indemnizațiilor totale aferente calitații de membru al Consiliului și a grilelor de salarizare ale personalului, conform art. 2 alin. (1) din Legea nr. 145/2025.

Raportul susține:  “ASF a derulat în trimestrul al III-lea al anului curent o analiză functională aprofundatã a structurii organizatorice, conform art. 1 alin. (4) din lege, pentru identificarea suprapunerilor de atribuții, a activităților redundante și a compartimentelor cu contribuție redusã. Astfel, se are în vedere implementarea unui model organizatoric bazat pe digitalizare și supraveghere integratã, urmărindu-se îndeplinirea obligațiilor prevăzute de Legea nr. 145/2025, dupã cum urmeazã:

1. Pe baza analizei funcționale, se va elabora o nouă organigramã și un nou stat de funcții, respectând normativul de personal prevăzut de Legea nr. 296/2023 și criteriile prevăzute în art. 1 alin. (5) din Legea nr. 145/2025. Proiectul va fi finalizat până la sfärsitul anului 2025 și implementat incepând cu dată de l ianuarie 2026.

2. Reproiectarea organigramei A.S.F.

Pentru punerea în aplicare a prevederilor Legii nr. 145/2025 privind eficientizarea activității unor autorități administrative autonome și pentru respectarea scăderilor procentuale prevăzute de această, la nivelul A.S.F. estimăm o reducere de aproximativ 80 posturi, astfel că din numãrul total de 544 posturi la 01.01.2025, la nivelul A.S.F. vor fi la data de 01.01.2026, 464 posturi.

Aproximativ 35 de posturi vor fi reduse ca urmare a aplicării procentului de 30% structurilor suport din cadrul autorității, precum și aproximativ 45 de posturi ca urmare a aplicării procentului de 10% pentru structurile de specialitate din cadrul A.S.F., rezultând o reducere de aproximativ 80 de posturi, din numărul total de 544 posturi.

Astfel, din numărul total de 503 salariați la 01.01.2025, prin aplicarea dispozițiilor legale, la data de 01.01.2026 autoritatea va avea un număr de 464 salariați, rezultând o potentială reducere cu 39 de salariați a personalului încadrat în structurile ASF.

Conformarea la rigorile prevederilor legale mai sus amintite va afecta direct structura organizatorică a ASF, context în care vor avea loc comasări ale mai multor servicii atât din zona structurilor de specialitate precum și a celor suport, având ca efect desființarea acestora. De asemenea o serie de servicii independente aflate în subordinea directă a președintelui A.S.F. se vor transforma în compartimente. Toate aceste mãșuri vor duce la desființarea  a aproximativ 10 servicii.

Pentru conformare la cerințele legale, vor fi realizate:

  • reorganizarea direcțiilor generale în structuri de specialitate, în subordinea președintelui, respectiv a vicepresedintilor celor 3 sectoare, cu atribuții specifice;
  • comasări de servicii și reorganizäri interne în cadrul direcțiilor de specialitate;
  • transformarea unor servicii independente din subordinea directã a conducerii A.S.F. în compartimente;
  • desființarea a aproximativ 10 servicii.

Nouă organigramã a A.S.F. va fi configuratã pe structuri de specialitate și structuri suport, prin gruparea în direcții, servicii și compartimente, conform prevederilor Legii nr. 145/2025 și a normativului de personal aplicabil.

3. Respectarea normativului de personal și a regulilor prevăzute la art. XLVII alin. (4) din Legea nr. 296/2023, privind sustenabilitatea fiscal-bugetarã, precum și a următoarelor criterii obligatorii:

a) în prezent, ponderea posturilor din cadrul structurilor suport este de aproximativ 25%. Ulterior punerii în acord cu prevederile legii anterior menționate, structurile suport vor reprezenta aproximativ 18%;

b) în structura organizatoricã a A.S.F. toate posturile au corespondent în Clasificarea ocupațiilor din România (COR);

c) în ceea ce privește funcțiile de conducere (director general) acestea vor fi afectate în contextul redefinirii atribuțiilor  acestora, precum și a necesitäții respectärii normativului de personal.

4. Pentru respectarea conditionalităților impuse de art. 1 alin. (8) din Legea 145/2025 ….”o grilă de salarizare care sã prevadă o reducere de 30% a nivelului salariilor de bazã și/sau indemnizațiilor  personalului în statele de funcții la data de 1 iulie 2025″ prin Hotărâre a Consiliului A.S.F., se va opera o scädere a nivelului grilei de salarizare, prin reducerea nivelului maxim și a nivelului minim ale acesteia, cu stabilirea salariilor de bazã și/sau indemnizațiilor între noile limite, astfel cum acestea au fost reduse.

Aceste reduceri vor genera o diminuare a anvelopei salariale anuale cu cca. 46 mil. lei, repartizatã astfel:

* reducerea fondului aferent salariilor nete cu cca. 27 mil. lei;
* reducerea fondului aferent impozitelor, contribuțiilor aferente salariilor cu cca. 19 mil. lei.

De asemenca, în conformitate cu prevederile art. 1 alin. (9) din Legea 145/2025 „Incepând cu data la care vor intra în vigoare noile organigrame, dar nu mai târziu de 1 ianuarie 2026,.. membrii Consiliului Autoritäții de Supraveghere
Financiarä, nivelul brut al salariului/remunerației/ indemnizației, dupã caz, se reduce cu 30% față de nivelul înregistrat în luna iulie 2025″, prin Hotărâre a Consiliului A.S.F., se va opera o reducere cu 30% a indemnizațiilor brute lunare ale membrilor Consiliului A.S.F. începând cu dată de 01.01.2026.

5. În aplicarea art. 1 alin. (6) gi art. 2 alin. (6) la nivelul autoritäții este în curs de elaborare o procedură internă de aplicare a criteriilor minimale, cu consultarea reprezentanților salariaților, pentru a asigura transparență și echitatea procesului de reorganizare. ASF  identificã posturile compatibile, informează personalul afectat și aplicã principiile de echitate și protecție a drepturilor angajaților.

Pentru aplicarea măsurilor prevăzute de lege și pentru diminuarea impactului asupra salariaților ce urmeazã a fi afectați de disponibilizãri, în cadrul autoritäții vor fi întreprinse o serie de măsuni, respectiv:
– încetarea contractelor individuale de muncã pentru salariații care cumuleazã pensia cu salariul;
– încetarea detasărilor;
– disponibilizarea salariaților ale cãror posturi au fost desființate, ca urmare a aplicãrii procentelor de reducere prevăzute de lege, și pentru care nu au fost identificate posturi compatibile cu studiile și experiență profesionalã.

Aceste măsuri sunt luate în calcul pentru evitarea și/sau restrângerea pe cât posibil a conflictelor de muncã și a proceselor în instanță ale salariaților disponibilizați.

6. Pentru respectarea obligațiilor de transparentã, A.S.F. va publica pe site-ul propriu organigramă aprobatã, structura direcțiilor, nivelurile de remunerație și grilele de salarizare”. 

 

 

BVB | Știri BVB
PREFAB SA (PREH) (28/10/2025)

Notificare INTERFINBROK CORPORATION - rezultate oferta publica de preluare obligatorie Prefab SA Bucuresti

FONDUL PROPRIETATEA (FP) (28/10/2025)

Solicitare de completare a Convocatorului AGA din 20/21 noiembrie 2025

S.P.E.E.H. HIDROELECTRICA S.A. (H2O) (28/10/2025)

Disponibilitate vot online prin platforma eVOTE pentru AGOA din 31.10.2025

S.N.G.N. ROMGAZ S.A. (SNG) (28/10/2025)

Completare Ordine de zi AGOA 11 noiembrie 2025