2021 a fost un an greu pentru consumatori, care se confruntă cu foarte multe provocări, în special cei care înregistrau probleme și înainte de pandemie – oamenii cu restanțe care nu au putut beneficia de amânarea ratelor, a spus Alin IACOB, Președinte Asociația Utilizatorilor Români de Servicii Financiare (AURSF), la Banking Forum by Financial Intelligence 2021.
Potrivit acestuia, rămâne încă nerezolvată problema celor cu credite în franci elvețieni, în special la anumite bănci, care nu au propus soluții avantajoase pentru consumatori: “În aceste condiții, a crescut semnificativ numărul consumatorilor care s-au adresat Asociației pentru a fi ajutați, prin demersuri directe în relația cu băncile sau prin reprezentarea lor la CSALB.
Ne-am concentrat, așadar, pe rezolvarea situației concrete a consumatorilor care se confruntă cu probleme financiare, în particular cu cei care reprezintă cazuri sociale.
Feedback-ul primit de la bănci a fost unul extrem de pozitiv. Au fost bănci care au dat dovadă de multă înțelegere venind cu soluții foarte avantajoase pentru consumatori, chiar mai avantajoase decât m-aș fi așteptat.
Din păcate, au fost altele care au manifestat foarte multă rigiditate, atât în soluții, cât și la nivel procedural. Acest comportament rigid sabotează, din punctul meu de vedere, dorința noastră de a rezolva problemele consumatorilor direct, fără a apela la avocați și la instanțele de judecată. Profit de ocazie pentru a face un apel către comunitatea bancară și, în principal, către acele bănci rigide, reticente, să își schimbe atitudinea, să lucreze și să comunice cu consumatorii și cu asociațiile pentru a crește încrederea reciprocă.
Avem, în premieră, o decizie extrem de favorabilă consumatorilor a Curții Constituționale în privința legii dării în plată. Cel puțin în cazul creditelor în CHF, modul în care impreviziunea este definită în lege îi include pe toți consumatorii, astfel încât băncile ar trebui să vină cu propuneri și cu soluții pentru consumatori care să răspundă așteptărilor acestora.
Motivarea Curții explică rolul pozitiv pe care ar trebui să îl joace instanțele de judecată în continuarea contractelor de credit. Însă, speranța noastră este că băncile vor avea o atitudine pro-activă și nu vor favoriza demararea de noi litigii, care nu ajută în fapt niciuna dintre părți, ci afectează încrederea, care ar trebuit să reprezinte un activ de bază.”
Alin Iacob a mai precizat că avem și o propunere a Comisiei Europene de revizuire a directivei creditului de consum, care vorbește în premieră, ca o posibilă soluție, de plafonarea dobânzilor la credite: “Și cred că trebuie să ne gândim în mod serios la o astfel de soluție pentru piața locală, în special pentru creditele acordate de unele IFN-uri. România este țara care permite produse de credite care au o dobândă anuală efectivă de peste 30.000%; ori aceste credite acordate în mod acordate în mod legal fac să fie extrem de greu de definit cămătăria”.
Oamenii au nevoie de susținerea și asistența oferită de asociațiile de consumatori, atât la nivel general, cât și la nivel punctual, al cazurilor concret, conform președintelui AURSF.
Educație financiară trebuie să reprezinte o prioritate națională, pentru că s-a demonstrat că îi ajută pe consumatori să depășească mai ușor dificultățile perioadelor de criză, mai consideră Alin Iacob.