Update articol:

Benzinăria viitorului, centru de servicii ce va oferi clienților un mix de carburanți

Tema viitorului transportului a fost dezbătută în cadrul evenimentului „Social Energy Breakfast: Viitorul transportului” organizat pe data de 3 decembrie de Confederația Patronală Concordia cu participarea lui Radu Căprău – vicepreședinte CP Concordia și membru al directoratului OMV Petrom responsabil de Downstream Oil și a lui Alessandro Bartelloni – Policy Director Fuels Europe, moderată de Radu Delicote – Senior Strategist la Smartlink.

Potrivit unui comunicat, principalele teme dezbătute au fost:

  • Transport sustenabil cu investiții eficiente

Pentru un transport sustenabil este necesară o analiză a beneficiilor, fie că vorbim de transportul public, fie de cel individual. Trebuie sa fim conștienți de disponibilitatea fiecărui tip de carburant alternativ pentru fiecare tip de transport și cât de sustenabil va fi acesta în următorii ani. Este necesar un cadrul stabil, predictibil si transparent pentru investitii. Este nevoie de un cadru de reglementare adapatat, astfel încât toate aceste tehnologii existente să poată fi dezvoltate la scală și să devină tehnologii mature pe piață.

Vehiculele pe gaz natural comprimat – CNG și cele pe gaz natural lichefiat – LNG, iar pe termen lung cele pe hidrogen, oferă la acest moment cea mai promițătoare alternativă la vehiculele pe motorină pentru operațiunile de transport rutier pe distanțe lungi. Cei 5 piloni ai decarbonizării transporturilor rutiere sunt: îmbunătățirea eficienței combustibilului prin noi tehnologii, utilizarea combustibililor alternativi, măsuri de îmbunătățire a operațiunilor logistice, eco-driving prin cursuri de training dedicate pentru șoferii profesioniști și trecerea de la autoturismele private la transportul colectiv.

  • Mix de soluții adaptat contextului național

Fiecare tehnologie răspunde unei anumite nevoi a consumatorilor. Astfel, în vederea reducerii emisiilor, trebuie să ne bazăm pe maximizarea potențialului carburanților existenți, dar și să introducem la o scară mai largă toți carburanții alternativi.

 

  • Sectorul de rafinare dispune de tehnologii necesare pentru producerea de carburanți cu emisii scăzute

Carburanții lichizi trebuie să fie parte din mixul de soluții pentru reducerea emisiilor în transport, iar introducerea lor la scara largă este o soluție care depinde de cadrul de politici adoptat la nivel european.

Fie că vorbim de biocarburanți de primă generație sau carburanți avansați obținuți din deșeuri din agricultură, deșeuri municipale, plastic sau alge  – toate reprezintă soluții pentru reducerea emisiilor în transport.

Unul din avantajele principale ale utilizării carburanților cu emisii scăzute este că toate beneficiile se propagă rapid prin utilizarea acestor carburanți în parcul de vehicule existente și pentru vehicule introduse în piață.

 

România trebuie să încurajeze toate tipurile de combustibili pentru a-și atinge țintele de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră în sectorul transporturilor impuse de Directivele europene. Transportul viitorului va avea la bază un mix bazat atât pe carburanții convenționali, cât și pe carburanți alternativi – biocarburanți, mașini electrice, gaz natural lichefiat (GNL), gaz natural comprimat (GNC) sau hidrogen. De asemenea, benzinăria viitorului va deveni un centru de servicii care va raspunde acestui mix energetic pe care România trebuie să îl realizeze.

Conform reglementărilor europene transpuse în legislația națională, România are o țintă ambițioasă de reducere a emisiilor de carbon cu 6% pentru anul 2020 față de 2010.

CP Concordia sprijină demersurile UE de a stabili standarde ambițioase privind emisiile de CO2, dar în același timp solicită instituțiilor europene ca toate noile propuneri legislative să urmărească atingerea acestor obiective de mediu ale UE. De exemplu, măsurile  privind restricționarea cabotajului și întoarcerea obligatorie acasă a vehiculelor din Pachetul de Mobilitate 1 vor conduce în fapt la creșterea emisiilor de CO2, fiind în contradicție cu celelalte măsuri de mobilitate curată ale UE.