Update articol:

Botănoiu: Trebuie să avem coerenţă în politici; stilul acesta de ajutoare, la fiecare câte puţin, ne-a adus să subvenţionăm orice, exceptând guguştiucul

Trebuie să avem coerenţă în politici, de sus până jos, pentru că stilul acesta de ajutoare, la fiecare câte puţin, ne-a adus astăzi să subvenţionăm orice, exceptând guguştiucul, a declarat, miercuri, secretarul de stat în Ministerul Agriculturii, Daniel Botănoiu, la lansarea programului integrat de susţinere a fermierilor români care vor să treacă la agricultură ecologică, precizează Agerpres.

„Noi trebuie să facem mai mult decât am făcut pentru sector (agricultura ecologică n.r.) şi din punct de vedere al investiţiilor, al susţinerii tinerilor la creditare şi la acordarea de ajutoare pe o perioadă bine definită la aceste produse de o calitate foarte bună. Trebuie să avem coerenţă în politici, de sus până jos, pentru că stilul acesta de ajutoare la fiecare câte puţin ne-a adus astăzi să subvenţionăm orice, exceptând guguştiucul. Trebuie să ne oprim odată cu astfel de intervenţii, dacă vrem să avem sectoare bine definite, să răspundem consumatorului. El este proprietarul afacerilor din agricultură. Dacă el va consuma produsul respectiv va rămâne în piaţă, dacă nu îl va consuma, nu putem avea această vocaţie”, a explicat Botănoiu.

El a precizat că a constatat un lucru îngrijorător din punct de vedere al consumului, în condiţiile în care la ora actuală românii consumă anual 30 de kilograme de zahăr şi doar 500 de grame de miere, deşi declarativ toată lumea preferă produsele bio.

„Am constatat un lucru îngrijorător. Vă dau doar două cifre. 30 de kilograme de zahăr consum anual şi doar 500 de grame de miere consum anual pe cap de locuitor în România. Vă daţi seama unde ne ducem? Suntem declarativ toţi eco, vrem eco, dar în momentul în care ne ducem la raft ne-am schimbat comportamentul şi aici cred că trebuie să facem mai mult, noi toţi. Deci pot spune că 200 de fermieri din 10.000 şi-au găsit calea. Acum în programul Tomate avem 19.500 de beneficiari. Vor intra castraveţii, vinetele, ardeiul, ardeiul gras şi kapia, vor fi subvenţionate producţiile din arii protejate anul următor. Poate vom merge mai mult pe domeniul acesta şi mai puţin pe lucernă şi materii prime. Contează ceea ce cere consumatorul. Consumatorul trebuie să aibă acces la produse de calitate mult mai bună. Astăzi obezitatea a depăşit numărul persoanelor sufereau de foamete”, a subliniat oficialul MADR.

El a susţinut că românii trebuie să îşi schimbe comportamentul, mai ales când vine vorba de alimentele pe care le cumpără şi le consumă, comportament care însă se schimbă la raft, „oricât am fi de bogaţi”.

„Aţi observat că bărbaţii vor maşini scumpe, Mercedes, BMW, femeile când vor produse cosmetice vor produse scumpe, dar când ne ducem la raft ne schimbăm comportamentul, oricât am fi de bogaţi. Căutăm un produs, dacă se poate cel mai ieftin. Cred că aici trebuie să facem ceva. Să schimbăm această mentalitate în familie, în şcoală, în societate, să avem o altă abordare când discutăm de alimente, de produse alimentare.(…) Dacă ai calitate la produs, plăteşti, pentru că ai munca în spate. Toţi trebuie să fim conştienţi, pentru că doza face toxicitatea. Dacă suntem atenţi la ceea ce mâncăm descoperim ceea ce suntem. Aici e cheia de încercare, dacă vom reuşi să aducem acolo unde trebuie toate aceste produse, inclusiv la nivel european”, a explicat Botănoiu.

Începând din luna martie, Carrefour România a iniţiat cel mai amplu program integrat de susţinere a fermierilor români care vor să treacă la un model de business de tip agricultură bio/ecologică. Programul – denumit „Creştem România BIO” – reprezintă un angajament pe termen lung, deschis oricărui fermier român care doreşte să fie certificat bio, prin care Carrefour va oferi suport direct pe toată durata procesului de conversie.

În primele 2 luni, peste 200 de fermieri s-au înscris în program şi 75 dintre ei sunt eligibili pentru a începe conversia la bio, aceştia beneficiind de sprijin financiar pentru primul an, contracte ferme de preluare a producţiei în perioada de conversie şi 2 ani după obţinerea certificărilor necesare, cât şi consultanţă şi promovare. Produsele recoltate în perioada conversiei vor ajunge pe rafturile magazinelor Carrefour cu o etichetă specială, de tranziţie – ‘în conversie la BIO’ – iar după certificare, cu eticheta ecologică, în conformitate cu normele europene