Update articol:

Dana Dărăban, ACUE: “Fără măsuri eficiente rapide din partea autorităților, riscul ca unii furnizori de energie să iasă din piaţă este real”

Dana Dărăban, Directorul Executiv al Federației Asociațiilor Companiilor de Utilități din Energie (ACUE) Dana Dărăban, Directorul Executiv al Federației Asociațiilor Companiilor de Utilități din Energie (ACUE)
  • Dana Dărăban: ”Pentru că finanțează în avans sprijinul pentru clienți, operatorii duc lipsă de lichidități pentru achiziția energiei”

  • Dărăban: ”Întârzierile la decontare nu s-au rezolvat”

Prin modificările aduse de OUG 27/2022 și care au intrat în vigoare la 1 septembrie, autoritățile au dorit o eficientizare a schemei de sprijin acordată consumatorilor de energie. Din păcate, graba și lipsa totală de transparență și consultare cu industria a generat și mai multe probleme pentru operatori și clienți, a declarat recent Dana Dărăban, Directorul Executiv al Federației Asociațiilor Companiilor de Utilități din Energie (ACUE).

Ordonanța 119/2022 nu vine cu soluții pentru lipsa de lichiditate a furnizorilor de energie, care susțin în avans sprijinul pentru clienți, urmând ca statul să le deconteze diferența dintre prețul plafonat și cel real al energiei, care este cu mult mai mare.

“Fără intenția de a stârni panică, riscul ca unii furnizori de energie să iasă din piaţă este real. Furnizorii au datoria de a avertiza asupra acestui risc tocmai pentru a nu ajunge în situația de a nu mai avea banii necesari achiziționării energiei pentru clienții din portofoliu. Decontările de la stat sunt în continuare întârziate. Noua ordonanță nu vine cu garanții că plățile se vor face mai rapid. Totul depinde de cât spaţiu de suportabilitate financiară mai are fiecare furnizor. Ne-am dori să nu ajungem să vedem furnizori în dificultate pentru că atunci când se creează o problemă la un furnizor, se creează un efect de domino. Majoritatea furnizorilor sunt susţinuţi de bănci, contează şi cât sprijin mai primesc de la sistemul bancar.”, a mai spus Dana Dărăban, explicând: “Noi am propus mai multe soluții în ultimele luni, care să fie echitabile și sustenabile pentru consumatori și pentru operatorii din piață, dar nu au fost luate în considerare. Operatorii vor respecta reglementările și ne aliniem acestora dar semnalăm pericolele tocmai din acest motiv. Nu putem avea soluții în afara reglementărilor”.

În ultimele luni, ACUE a propus autorităților măsuri de natură să limiteze impactul la consumatori și să fie sustenabile și pentru operatori, precum:

–  susținerea directă a consumatorilor prin formule de finanțare directă și nu prin utilizarea furnizorilor ca intermediari;

– ajustarea graduală a plafoanelor (stabilite la nivelul de preț din anul 2020) – toți consumatorii să știe clar cât și când plătesc pentru a-și securiza resursa financiară și a-și planifica măsuri de reducere a consumului;

–  plafonarea diferențiată în funcție de venit și nu de consum;

– scheme de sprijin direct pentru industrie, în funcție de impactul costului cu energia în costul total de producție;

– politici de încurajare a creșterii eficienței energetice, cu sprijin financiar pentru cei mai vulnerabili.

România este singura țară UE care a lăsat atâta presiune pe un singur segment al pieței, adică pe furnizori, care implementează și pre-finanțează o politică de protecție socială a consumatorilor de energie.

“Starea furnizorilor din România este grav afectată de modul în care se implementează aceste măsuri de sprijin. Nu am văzut un studiu de sustenabilitate și de impact al acestor modificări intempestive. Am văzut în declarațiile publice că se vorbeşte de un impact de 1 miliard de lei pe lună. Ar fi foarte util să vedem această cifră și într-un act normativ pentru că actul normativ aprobat se bazează pe încasări viitoare la buget și nu pe fonduri existente”, a precizat Directorul executiv al ACUE.

Potrivit Danei Dărăban, schema de compensare s-a bazat pe un mecanism care a funcționat foarte greu până acum. În momentul de față, potrivit ultimelor raportări oficiale, statul român a decontat 2,3 miliarde de lei tuturor furnizorilor, o sumă foarte mică, ce acoperă în principal prima schemă de sprijin, care a funcționat în perioada 1 noiembrie 2021 – 31 martie 2022. Spre comparație, pentru schema de plafonare prevăzută în OUG 27, o estimare realistă de impact pentru decontări este de circa 40 miliarde de lei. „Începând cu luna aprilie 2022, banii au fost asigurați de furnizori din fonduri proprii și împrumuturi bancare”, mai spune Dana Dărăban.

Referitor la suprataxarea operatorilor pe lanț, prevăzută în OUG 119/2022, Dana Dărăban a menționat că aceasta trebuie făcută echilibrat. “Cert este că încasările realizate din rezultatele excepționale ale producției de energie sunt, conform cifrelor oficiale, de circa 11 miliarde lei în prima jumătate a anului (8 miliarde din gaze naturale și 3 miliarde din energie electrică), insuficiente pentru a acoperi, așa cum a fost fundamentat în ordonanță, diferențele dintre prețul real și cel plafonat.

Pentru a putea continua alimentarea cu energie în siguranță pentru clienți, furnizorii au nevoie să se recupereze rapid decalajul de plăți pe OUG 27 și de o intervenție în piață care să conducă la o calmare a prețurilor. Autoritățile trebuie să înceapă acum să analizeze modele de decuplare a prețului gazelor de cel al energiei electroce, pe care să le discute transparent cu industria.

Și distribuitorii de energie se confruntă cu o situație financiară extrem de dificilă, fiind puternic afectați de creșterea prețurilor pe piața liberă. Potrivit ACUE, aceștia nu beneficiază de plafonări și nu au plătit preț compensat, spre deosebire de alți agenți economici.

Pe zona de distribuție, distribuitorii trebuie să achiziționeze energia pentru Consumul Propriu Tehnologic. În ultimii ani s-a îmbunătățit randamentul rețelelor, a fost diminuat acest consum tehnologic în urma investițiilor, dar nu se poate face o schimbare substanțială peste noapte.

Dana  Dărăban a explicat: “La evoluțiile de preț de pe piața angro, costurile distribuitorilor cu achiziția energiei au ajuns la niveluri insuportabile. Prin tot felul de instrumente s-a încercat o limitare a impactului de preț, dar trebuie găsite rapid soluții pentru un sistem/model de achiziții a energiei mult mai bun. Autoritățile trebuie să aibă în vedere, pentru 2023, o valoare suportabilă pentru energia necesară distribuitorilor, astfel încât și tarifele de distribuție să fie suportabile pentru consumatori. Momentan, aceste tarife sunt înghețate până în aprilie 2023. S-a ales o soluție de capitalizare pe 5 ani a acestor costuri nerecunoscute pentru 2022. Teoretic, prin această capitalizare și băncile au un confort să acorde în continuare împrumuturi pentru operatori”.

Potrivit Danei Dărăban, furnizorii şi distribuitorii au iniţiat discuţii cu autorităţile din România din august anul trecut, pe fondul trendului crescător al prețurilor energiei: “Noi am încercat să punem pe masă întotdeauna, cu toată buna credinţă, diverse soluții care să limiteze impactul la consumator și să fie echitabile și pentru operatori. Dar foarte puţine propuneri din zona industriei sunt preluate de autorităţi ca soluţie. Am văzut că se decide la nivel politic şi, ulterior, aflăm şi noi care este soluţia pe care statul român a decis să o adopte. Pare că este foarte facil pentru autorități să lase furnizorii şi distribuitorii să se descurce cum pot”.

În opinia Danei Dărăban, când autorităţile decid să aibă o politică socială, trebuie să se şi asigure că au și bani, ”ceea ce, din câte vedem, nu este cazul”.

BVB | Știri BVB

IMPACT DEVELOPER & CONTRACTOR S.A. (IMP) (28/09/2022)

Informare privind strategia de dezvoltare a societatii

S.N.T.G.N. TRANSGAZ S.A. (TGN) (28/09/2022)

Hotarare CA 28.09.2022 - avizare majorare capital social incorporare rezerve

CONPET SA (COTE) (28/09/2022)

Raport conform art. 234, aliniat 1, lit. i) din Regulamentul ASF nr. 5/2018

MedLife S.A. (M) (28/09/2022)

Disponibilitate Raport Sustenabilitate 2021