Update articol:
PROIECT DE EDUCAȚIE FINANCIARĂ

Interviu cu Ligia Goloșoiu, APPE: Peste 400.000 de copii, de la gradiniță până la liceu, au beneficiat de educație financiară în cadrul proiectului

Ligia Goloșoiu este președintele Asociației pentru Promovarea Performanței în Educație (APPE). Anterior a lucrat în cadrul Băncii Naționale a României și a coordonat implementarea unor proiecte de educație financiară în învățământul preșcolar și primar, în parteneriat cu BNR și instituții financiare din România.

 

  • ”Adolescenții vor să se informeze despre cum se economisesc banii, vor să aibă noțiuni de protecția consumatorului, să înțeleagă prevederile dintr-un contract cu banca și să aleagă produsele bancare care li se potrivesc cel mai bine”
  • “Din 15 septembrie, vom porni cu toate manualele, pe întreg învățământul preuniversitar și îmi doresc ca proiectul să fie sustenabil în continuare”
  • ”Mi-aș dori să facem o școală de vară, să îmbinăm mai multe discipline”

 

Asociația pentru Promovarea Performanței în Educație (APPE), cu sprijinul mai multor instituții financiar-bancare și companii desfășoară un Program de educație financiară pentru copii, care include editarea de manuale pentru disciplina opțională de Educație Financiară pentru toate grupurile țintă, începând cu grădinița, până la liceu. Asociația a dezvoltat cu sprijinul Alpha Bank Romania și jocul educativ  ”Kids – o afacere de succes”, prima aplicație omologată de Ministerul Educației Naționale pentru a fi utilizată în școli. Anual, APPE organizează Olimpiada Micilor Bancheri, activitate prin care se evaluează direct cunoștințele acumulate de elevii incluși în programul de educație financiară. Până acum, au beneficiat de Program peste 400.000 de copii și au fost distribuite în școlile din România peste 1 milion de cărți de educație financiară, pe care copiii le-au primit gratuit.

 

Reporter: Cum ați început proiectul de educație financiară, o inițiativă inedită în România?

Ligia Goloșoiu: Am pornit în anul 2007 cu prima cărticică de educație financiară (Banii pe înțelesul copiilor). Am identificat, în cadrul unei emisiuni televizate, nevoia copiilor de a cunoaște cât mai multe noțiuni de educație financiară. M-am jucat cu patru copii de 8-9 ani care au făcut parte din grupul țintă. M-au întrebat ce înseamnă bancă, ce înseamnă credit, dobândă. Apoi, pe baza întrebărilor copiilor și în urma discuțiilor purtate cu profesori din școli, din Ministerul Educației, am primit feed-back de care am ținut cont la scrierea acestei cărticele care mai târziu, prin îmbunătățiri succesive, a devenit manual.

Un cadru didactic mi-a sugerat  apoi să realizez o disciplină  opțională, care să se bazeze pe o programă școlară și să conțină, pe lângă textul propriu-zis, mai multe jocuri, adică exerciții și probleme (de exemplu, să desenăm o pușculită, să o personalizăm, să o confecționăm din materiale reciclabile). Astfel copiii sunt atrași, le introduci ideea de economisire, le induci necesitatea de a avea grijă de pușculiță.

Am pornit primele noțiuni de educație financiară cu învățământul primar (clasele a III-a și/sau a IV-a), apoi am coborât la clasele inferioare ale învățământului primar (pregătitoare/cls.I/cls.a a II-a) La cererea educatorilor am demarat și cu preșcolarii. Nu mi-am închipuit că la vârste așa de mici vor să învețe aceste noțiuni, dar ei sunt foarte deschiși, creativi și îmbină gândirea logică cu creativitatea. De un an am intrat la gimnaziu, iar anul acesta dezvoltăm proiectul pilot și pentru liceu. Practic, este un singur Proiect național de implementare a educației financiare, fie ca disciplină opțională, adică o oră pe săptămână, fie interdisciplinar. Eu personal militez mai mult pe interdisciplinaritate și pentru că în alte țări, cu tradiție deja pe această zonă a educației financiare,  se merge pe o disciplină comună. Au educație civică, noțiuni de educație financiară, antreprenoriat.

 Reporter: Care sunt cele mai recente activități pe care le-ați desfășurat?

Ligia Goloșoiu: Am început acest proiect în timp ce lucram la Banca Națională, ca urmare a parteneriatului încheiat de BNR cu Ministerul Educației. A fost un parteneriat pe o perioadă  de patru ani, până în 2016, când eu m-am pensionat. După pensionare, am preluat proiectul pe cont propriu și am extins parteneriatul cu Ministerul Educației de la preșcolari, până la gimnaziu.

Olimpiada Micilor Bancheri este o activitate care mi-e foarte dragă, inițiată în anul 2014 pentru a evalua nivelul de cunoștințe acumulate de copii. Am pornit acest proiect în parteneriat cu Alpha Bank, concursul desfășurându-se atunci între elevii din două județe, Dâmbovița și Prahova. Am avut o probă scrisă prin care evaluam  cunoștințele copiilor și am îmbinat-o cu o activitate nonformală – o vizită la bancă. Am vizitat Sucursala Alpha Bank Ploiești, directorul le-a explicat copiilor pe înțelesul lor produsele bancare, apoi fiecare copil s-a așezat pe scaunul directorului ca să ia o decizie. A fost distractiv, dar ne-a arătat în același timp utilitatea acestor activități.

În următorul an, ni s-au alăturat și alți parteneri, am extins olimpiada la nivel inter-regional (câteva județe din Moldova și câteva din partea de sud). Din anul 2016, ne-am extins la nivel național, acoperind mai mult de jumătate din județele țării. Prin intermediul Inspectoratului Școlar Prahova, care ne-a devenit partener, am înscris olimpiada în calendarul activităților extracurriculare anuale ale Ministerului Educației.

Din anul 2015 faza națională a olimpiadei a avut loc la București. Anul trecut am vrut să marcăm și sărbătorirea celor 100 de ani de la Marea Unire și am invitat și parteneri din Republica Moldova, acolo unde  am făcut o donație de carte. Și ei derulează un proiect similar.

Anul acesta am ajuns la ediția a șasea. 4100 de copii au dat prima probă, la faza locală, cu probleme, exerciții, recunoaștere de elemente de siguranță de pe bancnote. După prima probă au fost aleși primii 3 copii pe clasă cu medii peste 8,50. La proba a doua, s-au clasat 336 de copii care au realizat câte un proiect sub coordonarea profesorului. Am vrut să întărim triada părinte-copil-educator pentru a disemina informațiile nu numai la nivel de școală, ci și în rândul părinților, bunicilor, fraților. Au obținut punctaj mai mare cei care au implicat și alți copii. O învățătoare din  Brașov a avut un proiect interesant cu elevii ei care au făcut sondaj în rândul copiilor mai mici să afle dacă aceștia sunt familiarizați cu noțiunile de educație financiară și au luat interviuri părinților să afle ce schimbări a adus educația financiară în viața copiilor. Părinții au observat că acești copii sunt mai responsabili, mai chibzuiți, nu mai cheltuie cu atâta ușurință banii și știu să urmărească dacă primesc restul corect la cumpărături.

Faza natională, la care au participat 122 de copii a avut loc la București. După proba scrisă, care a avut loc la Universitatea din București – Facultatea de Istorie, pentru a îmbina formalul cu non-formalul, copiii au vizitat sediile sponsorilor. Astfel, sponsorii care au contribuit la tipărirea cărților primite în dar de copii  au putut vedea și rezultatele. Este o evaluare calitativă, nu cantitativă a cunoștințelor și în același timp este o motivare pentru copii. La festivitatea de premiere au participat peste 280 de persoane, din București și din țară. La corectarea lucrărilor au luat parte 13 cadre didactice voluntare. Copiii au primit premii constând în jucării și jocuri, grație parteneriatului cu câteva instituții financiare și  companii care ne susțin consecvent. 

Manualul de Educație Financiară

Mi-am dorit ca disciplina de educație financiară să fie una continuă, de la învățământul primar, până la liceu. Am scris manualul de liceu puțin neîncrezătoare de efectele pe care urma să le producă, însă am constatat că și adolescenții vor să se informeze despre cum se economisesc banii, să aibă noțiuni de protecția consumatorului,  să înțeleagă prevederile dintr-un contract cu banca și să aleagă produsele bancare care li se potrivesc cel mai bine.

Am lansat manualul de liceu anul acesta, în martie, iar din semestrul doi am și dezvoltat un proiect pilot cu 615 copii. Copiii au făcut și prezentări în Power Point pe baza cărții care pot fi utilizate în predare la școală.

Jocul ”Kids – o afacere de succes”

Particip la simpozioanele organizate de OECD, întrucât Asociația pentru Promovarea Performanței în Educație este membru afiliat la OECD și acolo am observat că se vorbește foarte mult despre “gamification” pentru recapitularea materialelor studiate în timpul școlii, făcând diverse conexiuni cu antreprenoriatul. Așa a apărut ideea jocului. Am avut șansa să întâlnesc și parteneri receptivi la aceste idei, cu suportul financiar al Alpha Bank Romania am reușit să dezvoltăm Jocul ”Kids, o afacere de succes” o aplicație care are scopul să recapituleze materia învățată și să dezvolte și spiritul antreprenorial, încă de la vârste mici. Jocul are două personaje care vor să facă mici afaceri. Ei trebuie să întocmească un capital social ori economisind, ori apelând la un credit bancar. Este singurul joc omologat de Ministerul Educației Naționale pentru învățământul primar. Copiii care au participat la olimpiadă l-au accesat și l-au găsit foarte interesant. Câștigă jocul cel care, la final, obține profit, rambursează creditul, plătește toate datoriile la stat, chirie, taxe și impozite pe salarii și rămâne cu profit. Pe viitor, aș vrea să dezvoltăm jocul astfel încât jucătorul să poată să cumpere și altă afacere, să joace la bursă, să includem și Fondul de Garantare a Depozitelor în sistemul bancar. Din toamna anului trecut, jocul a avut peste 6000 de download-uri și sperăm că numărul va crește.

 Reporter: Câți copii beneficiază de pe urma proiectelor pe care le coordonați?

Ligia Goloșoiu: În cei șase ani au beneficiat peste 400.000 de elevi de la gradiniță până la liceu și am donat 1 milion de cărți.

Până la această dată, s-au mai înscris pentru a studia educația financiară, în anul școlar 2019-2020, circa 72.000 elevi și profesori din învățământul preuniversitar (25.000 preșcolari, 40.000 elevi din învățământul primar, 5.000 elevi de gimnaziu și 2.000 elevi de liceu), numărul acestora urmând să se mărească în urma înscrierilor din luna septembrie a acestui an.

 Reporter: Cum vedeți relația cu autoritățile? Sunt deschise să susțină astfel de proiecte?

Ligia Goloșoiu: Am o relație bună cu Ministerul Educației. Pe 18 aprilie, anul acesta, am participat la o întâlnire organizată de Institutul ASPEN pe tema proiectelor de educație financiară în România. La întâlnire au participat reprezentați de la mai multe departamente din Ministerul Educației, din bănci, de la Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF), Asociația Română a Băncilor și Banca Națională a României. Reprezentantul Ministerului Educației cunoștea proiectele APPE pentru că a supervizat programele școlare și avea feed-back pozitiv din țară, de la profesori.

Reporter: Antreprenorii au nevoie de educație financiară?

Ligia Goloșoiu: Cu siguranță nu poți să faci antreprenoriat fără să știi ce este capitalul social, cum se face profitul, trebuie să ai noțiuni de ABC financiar. Copiii învață spiritul antreprenorial încă de mici prin participarea la târgurile organizate în școli. Dascălii îi invață să lucreze diferite obiecte (felicitări, mărțișoare) și să calculeze prețul de vânzare luând în considerare prețul materiilor prime, creația. Din profitul obținut, unii copii aleg să facă donații la azilele de bătrâni, alții să își cumpere cărți, alții reinvestesc sau cumpără ceva util pentru clasă. Cineva a făcut biblioteca clasei, alții au făcut grădina școlii.

Educația financiară este inovație în educație prin toate manualele scrise, prin metodele și tehnicile inovatoare pe care le folosesc dascălii și pentru că reprezintă o îmbinare de gândire logică, matematică, cu creativitatea.

Reporter: Cum obțineți finanțare pentru proiecte?

Ligia Goloșoiu: Finanțarea este privată. Fiind o disciplină opțională, care nu este inclusă în trunchiul obligatoriu, nu există fonduri din bugetul alocat manualelor școlare de la Ministerul Educației. Atragem sponzorizări de la bănci, companii multinaționale sau companii naționale. Sunt puțini cei care se implică, deși nevoile sunt mari.

Alpha Bank România a fost alături de noi de la prima olimpiadă, susținând costurile de organizare. Ne-au ajutat și la tipărirea și distribuirea manualelor școlare încă de la începutul proiectului din anul 2013, precum și în elaborarea jocului. În plus, cu ajutorul angajaților băncii am făcut documentarea pentru manualul de liceu, atât cu partea teoretică, cât și cu exemple practice.

Reporter: Ce proiecte de viitor aveți în plan?

Ligia Goloșoiu: Din 15 septembrie anul curent, vom porni cu toate manualele, pe întreg învățământul preuniversitar și îmi doresc ca proiectul să fie sustenabil în continuare,  pentru că dacă nu vom reuși să mai atragem finanțare, proiectul va înceta. Toate fondurile atrase se duc pe tipărituri și distribuție, echipa asociației lucrează voluntar.

Aș vrea să continuăm și Olimpiada Micilor Bancheri și să realizăm conferințe în țară pentru învățători si profesori ca să împărtășească păreri și să fie la curent cu tot ce este nou în acest domeniu.

Vreau să menționez că există un curs de formare pentru profesorii care vor preda educația financiară în școală. Cursul se realizează de Casele Corpului Didactic Județean. Are 62 ore și 15 credite transferabile.

Mi-aș dori să facem și o școală de vară, să îmbinăm mai multe discipline.

De asemenea, mi-aș dori popularizarea proiectului pentru că fiind gratuit are atractivitate și pot beneficia de cărți și copiii fără posibilități. Mă adresez și oamenilor care pot dona, nu numai companiilor, să ne unim forțele să susținem educația. Rezultatele proiectelor se văd în timp, deja au apărut după șase ani.

Proiectul se poate aplica de la grădiniță până la liceu având toate materialele didactice scrise, avem parteneriat cu Ministrerul Educației pe patru ani, avem soft educațional care va merge la nivelul următor, avem formarea cadrelor, olimpiada și chiar o revistă a proiectului care conține multe materiale didactice utile în predare și în care evidențiem elevii merituoși.

Proiectul pilot și cartea Educație Financiară pentru liceu

Asociația pentru Promovarea Performanței în Educație (APPE), cu sprijinul Alpha Bank Romania, Mastercard și PayU România a lansat, anul acesta, Proiectul pilot și cartea Educație Financiară pentru liceu. Proiectul s-a derulat până la sfârșitul acestui an școlar în licee din București, Botoșani, Alba Iulia, Craiova și Drobeta Turnu Severin.

Manualul de educație financiară pentru liceu dezvăluie tinerilor noțiuni de bază despre Banca Națională a României, sistemul bancar românesc, economisire, creditare, instrumente de plată, internet banking, carduri, comerț electronic, buget, drepturile consumatorului de produse și servicii financiare.

Proiectul pilot Educație Financiară pentru liceu reprezintă o nouă etapă a Proiectului de implementare a Educației financiare ca disciplină opțională derulat de APPE, care își propune să implice cadrele didactice, copiii şi părinţii acestora în activităţi de educaţie financiară, să contureze o imagine asupra modului în care banii sunt percepuţi, cheltuiţi, economisiţi, împrumutaţi, investiţi în societatea de azi, concomitent cu dobândirea unor abilităţi de gestionare a banilor și asigurarea unei stabilități financiare personale. În cei șase ani de derulare, s-au înscris în proiect peste 400.000 de elevi şi dascăli din București și din cele 41 de județe ale țării.

 

Olimpiada Micilor Bancheri – ediția 2019

Micul bancher al anului 2019 a fost desemnat pe 17 mai 2019, când a avut loc faza națională a celei de a VI-a ediții a concursului național de educație financiară “Olimpiada Micilor Bancheri”, organizată de către Asociația pentru Promovarea Performanței în Educație (APPE) în parteneriat ISJ Prahova. Concursul național de educație financiară se desfașoară sub egida Protocolului de colaborare dintre Ministerul Educației și APPE.

Competiția, organizată de șase ani consecutivi atrage elevi și învățători din toată țara. La ediția din 2019 a Olimpiadei, s-au înscris 4.100 de elevi din 30 de județe și din București, reprezentând aproximativ 10% din numărul total al elevilor din ciclul primar care studiază în acest an școlar opționalul “Educație financiară”.

 

Kids – o afacere de succes

“Kids – o afacere de succes” este prima aplicație de educație financiară destinată copiilor cu vârsta între 7-10 ani omologată de Ministerul Educației Naționale. Jocul a fost lansat de Asociaţia pentru Promovarea Performanţei ȋn Educaţie (APPE) în parteneriat cu Alpha Bank România și dezvoltatorul Tara Interactive. „Kids – o afacere de succes” este o combinație de jocuri educaționale, rezolvarea problemelor și chestionare. Conținutul educațional al aplicației aduce în atenția copiilor primele noțiuni de educație financiară și antreprenoriat, cum ar fi economisirea, gestionarea cheltuielilor, sau stabilirea de obiective.

Aplicația „Kids – o afacere de succes” este disponibilă pentru descărcare pe iOS și Android din paginile dedicate aplicaţiilor, dar și de pe www.alphabank.ro și www.appe.ro .