Update articol:
EXCLUSIVITATE

Interviu George Niculescu, președinte ANRE: “Parteneriatul Strategic dintre România și SUA se dezvoltă din ce în ce mai mult pe componenta de energie”

În cadrul unei vizite de lucru în SUA, George Niculescu, președintele ANRE, a avut întâlniri multiple cu oficiali și investitori americani.
  • “Portul Constanța joacă un rol esențial în dezvoltarea unei industrii offshore wind în Marea Neagră”

  • “Cablul care va lega Zona Caspică de Europa și care va străbate Azerbaidjan, Georgia, România şi Ungaria este important și pentru că, prin el, vom putea să acomodăm noile investiţii din Marea Neagră”.

  • “În calitate de președinte ANRE, rămân angajat în procesul de elaborare a unei legislații secundare predictibile și adaptată la cerințele UE, ale partenerilor noștri strategici, dar și la dinamica evoluțiilor geopolitice și geostrategice care impactează piața de energie”.

  • “Interesul investitorilor americani pentru investițiile din energie în România este unul foarte crescut”.

  • “România își propune să fie prima țară din regiune care va reglementa offshore wind pentru viitorul energetic național”.

  • “Vrem să implementăm măsuri bazate pe cele mai bune practici pentru ca energia eoliană produsă la Marea Neagră să ajungă la consumatorii finali la un cost cât mai mic”

  • Interviu cu domnul George Niculescu, președintele ANRE

Care sunt avantajele geopolitice, economice și strategice pe care le au România și Portul Constanța, comparativ cu alte țări?

George Niculescu: În contextul conflictului dintre Rusia și Ucraina, cadrul geopolitic actual a forțat țările europene să își redefinească relațiile diplomatice și să inițieze măsuri rapide pentru a deveni independente din punct de vedere energetic. Pe fondul acestui nou peisaj geopolitic și geostrategic, eforturile întreprinse la nivelul statelor membre UE, implicit la nivelul României, s-au concentrat pe identificarea de soluții sigure astfel încât Europa să poată întrerupe imediat importurile de gaze din Rusia și să se orienteze către alte surse de producere a energiei.

Cu atât mai mult în contextul dat, poziționarea strategică a României prin deschiderea la Marea Neagră constituie un avantaj major care poate fi valorificat prin măsuri care să vizeze accelerarea procesului de obținere al independenței energetice, de trecere la energia regenerabilă și implicit de susținere a procesului tranziției energetice, la nivel național.

În ceea ce privește Portul Constanța, acesta joacă un rol esențial în dezvoltarea unei industrii offshore wind în Marea Neagră, constituind un teren propice asamblării de echipamente pentru proiecte offshore, pentru operare sau mentenanță. Aceste capabilități pot deservi atât proiectelor autohtone, cât și proiectelor care se vor dezvolta în viitorul apropiat în țări precum Bulgaria și Ucraina.

Potrivit Planului național pentru energie și climă (PNIESC), capacitatea instalată va crește cu aproximativ 35% în 2030 față de 2020, datorită instalării noilor capacități de energie eoliană (de 2.302 MW până în 2030) și solară (de 3.692 MW până în 2030), fapt care va determina o creștere a producției interne de energie, asigurând astfel un grad de independență energetică mai ridicat.

Și Acordul semnat la Bucureşti în decembrie 2022 care stabilește liniile directoare ale proiectului dedicat cablului care va lega Zona Caspică de Europa și care va străbate Azerbaidjan, Georgia, România şi Ungaria se clasează în rândul proiectelor deosebit de importante. Acesta reconfirmă faptul că România este pregătită să dovedească că este un pilon de stabilitate în regiune și că merită să stea la masa actorilor importanţi din sectorul energetic. Acest proiect de infrastructură este cu atât mai relevant întrucât prin el vom putea să acomodăm şi noile investiţii care se vor face în Marea Neagră (offshore wind).

Nu în ultimul rând doresc să subliniez faptul că, dincolo de avantajele geopolitice de care beneficiem cu toții prin poziționarea României lângă Marea Neagră există și avantaje ce țin de poziționarea externă a țării noastre și de traseul euro-atlantic decis în urmă cu mai bine de 25 de ani. Statutul României de membru NATO și parteneriatul strategic pe care îl avem cu Statele Unite reprezintă cele mai puternice garanții de securitate conferite deopotrivă cetățenilor și investitorilor.

Menționez că pe tot acest fond, unul dintre dezideratele mele în calitate de președinte al ANRE este de a rămâne angajat, alături de colegii din instituție, în procesul de elaborare a unei legislații secundare predictibile și adaptată la cerințele UE, ale partenerilor noștri strategici (cum sunt și Statele Unite ale Americii), dar și la dinamica evoluțiilor geopolitice și geostrategice care impactează piața de energie. Astfel sunt convins că vom putea asigurara un cadru legislativ transparent, adaptat nevoilor existente deopotrivă în rândul consumatorilor de energie și al mediului de afaceri și care totodată să poată atrage investitorii interesați în dezvoltarea de proiecte inovatoare.

Sunt deschiși oamenii de afaceri americani să investească în România? Care sunt domeniile de interes? Ce își doresc investitorii americani de la autoritățile din România pentru a investi aici?

George Niculescu: În contextul în care Parteneriatul Strategic dintre Statele Unite ale Americii și România a ajuns la maturitate, acesta s-a dezvoltat pe toate componentele, în special pe zona de energie, interesul investitorilor de peste ocean este unul foarte crescut.

Întâlnirile desfășurate în cadrul vizitei de lucru pe care am făcut-o recent în Statele Unite au fost multiple, însă mă voi rezuma la câteva dintre cele mai relevante.

Astfel, în vizita de lucru desfășurată la Departamentul de Stat, la Washington, am discutat cu Principal Deputy Assistant Secretary Laura Lochman alături de care am analizat situația sectorului energetic din România, cu accent pe proiectul dezvoltării eolienelor offshore. O temă majoră discutată a fost aceea a provocărilor regionale în context geopolitic, unde am împărtășit fiecare aspect conexe propriei experiențe și expertize.  Am exprimat deschis faptul că România își propune să fie prima țară din regiune care va reglementa acest sector important pentru viitorul energetic național, mesajele primite fiind pozitive, de susținere a acestui deziderat național.

O altă discuție foarte bună a avut loc cu experții și consultanții CLDP – Comercial Law Developing Program unde, într-un format extins am analizat, la nivel tehnic, cadrul legal și instituțional necesar pentru dezvoltarea industriei offshore wind.

De asemenea, am aflat de la partenerii americani cum este gestionat sectorul energetic într-unul dintre cele mai bogate și dezvoltate state americane. Aceste discuții au potențat determinarea noastră de a implementa, la nivel de țară, măsuri bazate pe cele mai bune practici diseminate în cadrul acestor întâlniri. Doar astfel energia eoliană produsă la Marea Neagră va ajunge la consumatorii finali la un cost cât mai mic, astfel încât și românii și economia națională să aibă de câștigat.

La masa tuturor întâlnirilor desfășurate am subliniat faptul că, deși există un război la graniță, investitorii trebuie să știe că România este un stat sigur, securizat, astfel că toate investițiile sunt protejate. Acest fapt se datorează poziției geostrategice pe care țara noastră o ocupă, la care se adaugă potențialul major pe care România îl are din punct de vedere al resurselor pe care le deține, deopotrivă convenționale și potențial regenerabil.

Infrastructura și gradul sporit de interconectare pe care România, piețele de energie electrică fiind cuplate cu toate țările vecine, constituie alte două caracteristici favorabile atragerii de noi investiții în sector.

Reamintesc aici și faptul că, inclusiv din punct de vedere legislativ, prin OUG nr. 27/2022, interesul investitorilor rămâne protejat, și anume prin prevederea conform căreia investițiile derulate după 1 aprilie 2022 nu vor fi impactate de impozitul pe venitul suplimentar.

Cred cu tărie în toate aceste atribute ale României și mai ales în faptul că România este un partener serios pentru investitori.

Ce ne puteți spune despre know-how-ul american în ceea ce privește proiectele offshore wind? Care este stadiul dezvoltării acestor proiecte in Romania?

George Niculescu: Ultima întâlnire de lucru pe care am avut-o în New York a fost desfășurată cu reprezentanții companiei Equinor, una dintre cele mai mari companii din domeniul energiei din lume, care în ultimul deceniu și-a diversificat producția și a început să investească masiv în producția de energie din surse regenerabile, în special în zona de offshore wind.

Cu ei am discutat despre oportunitățile de a investi în România și le-am prezentat avantajele geopolitice, economice și strategice pe care le are România și portul Constanța, în contextul discuțiilor privind stadiul actual al draftului legii offshore wind dar și etapele pe care le mai avem de parcurs. M-a bucurat să aud și de la reprezentanții Equinor că au încredere în parcursul României și că în viziunea lor avem, ca națiune, toate ingredientele să transformăm avantajele și oportunitățile într-un real succes.

Compania investește deja miliarde de dolari pe piața europeană, americană și asiatică. Investițiile sunt în cele mai diverse zone ale planetei: Norvegia, Azerbaidjan, Ucraina, Polonia, SUA. În SUA compania a investit masiv în proiecte în California, Massachusetts, New York. Oriunde ajunge, compania face investiții uriașe. De exemplu, în New York investește aproximativ 500 de milioane de dolari doar într-un terminal portuar închiriat, pentru a își asigura partea de operațiuni logistice a investițiilor viitoare.

Pasul următor este să adaptăm din toate aceste experiențe și din expertiza acestor țări și să construim un proiect care să corespundă nevoilor pe care le avem. Trebuie să plecăm de la realitatea că în România nu există dezvoltată o astfel de industrie, or tocmai de aceea avem de învățat de la toate țările care au implementat astfel de proiecte.

Precizez că în procesul de elaborare a proiectului de lege privind măsurile necesare pentru exploatarea energiei eoliene offshore pus în dezbatere recent de către ministerul de resort, elaboratorii documentului au studiat bunele practici și cadrul de reglementare existent la nivelul mai multor state care sunt mai avansate în zona de energie eoliană offshore, printre care se numără și Statele Unite ale Americii.

Adiacent dezbaterii publice privind proiectul de lege offshore wind, ANRE deschide dialogul către toate părțile interesate, în scopul de a identifica acele propuneri care vor contribui la stabilirea unui cadru legislativ secundar prin care să se asigure cele mai sigure condiții legislative pentru dezvoltarea proiectelor în acest domeniu. Astfel, dorim să ne asigurăm de faptul că prin viitoarea lege offshore wind care va ajunge în Parlament și prin reglementările subsecvente pe care ANRE le va elabora conexe acestui domeniu, se va ține cont de interesele tuturor actorilor implicați iar proiectele vor beneficia de condiții propice dezvoltarii lor.

Care sunt concluziile vizitei în SUA?

George Niculescu: Întâlnirile oficiale din SUA au avut o componentă administrativ-guvernamentală și o componentă de business, adică au fost întâlniri cu reprezentanți ai mediului de afaceri. Precizez că vizita reprezintă aprofundarea unor discuții derulate în ultimii ani și o dovadă a faptului că Parteneriatul Strategic dintre România și SUA se dezvoltă din ce în ce mai mult pe componenta de energie.

La finalul discuțiilor cu reprezentanții companiilor private de peste ocean, concluzia acestora s-a raportat la un grad sporit de încredere și de mulțumire față de modul în care se creionează în acest moment legislația României privind energia regenerabilă, cu precădere pe componenta de energie eoliană offshore.

Acest fapt ne impulsionează și motivează în efortul nostru de a asigura în continuare un cadru legislativ secundar predictibil și transparent, în menținerea unui dialog susținut cu toate părțile interesate în a dezvolta proiecte ambițioase și care să ajute România să își sporească capacitatea de producere a energiei din surse curate și mai ales în demersurile noastre de a atrage marii investitori în vederea dezvoltării de proiecte de anvergură.

De asemenea, după discuțiile avute în SUA cu partenerii noștri americani care susțin modernizarea și dezvoltarea României, am înțeles că este esențial ca toți actorii implicați în acest proces (guvernamentali și privați) să lucreze împreună, iar ANRE își va coordona și desfășura activitatea și în funcție de acest reper. Totodată, am asumat faptul că în procesul de elaborare al cadrului legislativ secundar expertiza părții americane și continuarea dialogului cu aceasta va rămâne în focusul nostru la ANRE.

Concluzia mea principală în urma vizitei în SUA se referă la faptul că, doar printr-o strânsă colaborare se poate obține dezvoltarea sectorului energetic național, a economiei naționale, a comunităților noastre locale și nu în ultimul rând a companiilor care lucrează în această industrie și sunt pregătit să susțin această abordare din calitatea mea de președinte al ANRE prin activitatea pe care o voi promova în continuare.