Update articol:

Rafturi goale, lipsa benzinei și prețuri ridicate la energie? Marea Britanie se confruntă cu o „iarnă dificilă” (CNBC)

londra Sursa foto: pixabay.com/ro/photos/londra-uk-parlament-big-ben-1053695/
  • Marea Britanie – cufundată în incertitudine, deoarece problemele legate de benzină, electricitate și alimente provoacă avertismente privind „o iarnă cu adevărat dificilă” pentru țară.

  • Guvernul britanic va plăti zeci de milioane de dolari pentru repornirea livrărilor de CO2 alimentar.

  • Companiile energetice au fost supuse unor tensiuni, cel puţin şapte furnizori prăbuşindu-se din august, după ce preţul gazelor naturale angro a crescut cu 250% în mai puţin de nouă luni.

 

Marea Britanie este cufundată în incertitudine, deoarece problemele legate de benzină, electricitate și alimente provoacă avertismente despre „o iarnă cu adevărat dificilă” pentru țară, potrivit CNBC.

Un deficit semnificativ de şoferi de camioane a dus la scăderea livrărilor de combustibil şi de bunuri. În încercarea de a-i stimula pe oameni să se angajeze, unii angajatori ar fi oferit salarii de până la 70.000 de lire sterline (95.750 dolari) pe an, cu bonusuri de 2.000 de lire sterline.

Vorbind joi la ITV News, Paul Scully, ministrul pentru întreprinderile mici din Marea Britanie, a avertizat că „va fi o iarnă cu adevărat dificilă pentru oameni”. „Știm că aceasta va fi o provocare și de aceea nu subestimăm situația în care ne găsim cu toții”, a spus el. Cu toate acestea, Scully a declarat vineri la Times Radio că „nu este nevoie ca oamenii să iasă și să cumpere în panică”.

Purtătorul de cuvânt al prim-ministrului Boris Johnson a declarat la începutul acestei săptămâni că nu este o lipsă de combustibilul în Marea Britanie, iar oamenii ar trebui să continue să cumpere benzină ca de obicei. El a mai spus  că lanţul de aprovizionare cu alimente din Marea Britanie este ”extrem de rezistent”, dar a recunoscut că unele companii din industrie se confruntă cu dificultăţi şi a declarat că guvernul are întâlniri cu reprezentanţii sectorului.

Închiderea benzinăriilor

Pe măsură ce aprovizionarea cu unele bunuri esenţiale a scăzut, au apărut informaţii despre rafturi goale şi cozi lungi de maşini la benzinării.

Într-un interviu acordat vineri BBC, secretarul pentru Transporturial Regatului Unit, Grant Shapps, a declarat că oamenii ar trebui să continue să cumpere benzină ca de obicei, adăugând că va fi adus personal militar pentru a conduce camioane, dacă acest lucru ar ajuta situaţia.

Gigantul petrolier BP a confirmat vineri că a închis temporar câteva benzinării ale sale din Marea Britanie din cauza lipsei de benzină fără plumb şi motorină.

”Acestea au fost cauzate de unele întârzieri în lanţul de aprovizionare, determinate de lipsa de şoferi din întreaga industrie în Marea Britanie şi există multe acţiuni întreprinse pentru a aborda problema”, a spus un purtător de cuvânt prin e-mail, adăugând: „Continuăm să lucrăm cu furnizorul nostru de transportatori pentru a minimiza orice întrerupere viitoare și pentru a asigura livrări eficiente clienților noștri. Prioritizăm livrările către zonele de deservire a autostrăzilor, drumurile principale și locurile cu cea mai mare cerere”.

Un purtător de cuvânt al Esso, parte a grupului Exxon Mobil, a declarat pentru CNBC că un număr mic de benzinării pe care le opera în Marea Britanie au fost afectate de lipsa de combustibil, dar că firma ”lucrează îndeaproape cu toate părţile din reţeaua noastră de distribuţie pentru a optimiza aprovizionarea şi a minimiza orice inconvenient pentru clienţi.”

Într-o declaraţie transmisă prin e-mail, un purtător de cuvânt al Tesco, cel mai mare lanţ de supermarketuri din Marea Britanie şi un operator de 500 de benzinării, a anunţat vineri: „Avem o bună disponibilitate a combustibilului, livrările ajungând la benzinăriile noastre din Marea Britanie în fiecare zi”. Compania a avut până acum doar întreruperi temporare ale activităţii la două benzinării proprii. Unele staţii sunt deţinute de alţi operatori, dar au un magazin Tesco la faţa locului.

Concurentul Sainsbury’s a declarat că în prezent nu se confruntă cu probleme cu alimentarea cu combustibil, dar că monitorizează situația.

Probleme cu forţa de muncă

Unele aprovizionări cu alimente din Marea Britanie au fost afectate de întreruperi ale livrărilor. Dar, potrivit lui Ian Wright, director executiv al Federaţiei Regatului Unit pentru Alimente şi Băuturi, producătorii de alimente şi băuturi din ţară se confruntă cu ”aceleaşi deficienţe grave de forţă de muncă ca şi cele observate în lanţul de aprovizionare cu alimente”.

“Avem nevoie de Guvern pentru a efectua urgent o analiză completă asupra stării pieţelor ocupării forţei de muncă pentru a înţelege cele mai presante probleme.  De exemplu, este posibil ca lucrătorii să se fi întors în ţările lor de origine în timpul carantinei şi să nu fi revenit [în Marea Britanie]. Unele estimări ridică această cifră la peste un milion. Dacă nu se iau măsuri rapide, consecinţele pe care le vedem deja se vor agrava ”, a spus el într-o declaraţie prin e-mail.

În ultimele zile, o penurie gravă de dioxid de carbon alimentar în Marea Britanie a determinat îngrijorarea că producţia de alimente va suferi o lovitură şi ar putea afecta aprovizionarea la nivel naţional. Producătorul american de CO2 CF Industries a închis recent două unităţi din Marea Britanie care produc 60% din aprovizionarea comercială a ţării, din cauza creşterii preţurilor angro la gaze.

În timp ce guvernul britanic a încheiat un acord cu compania pentru a relua producţia, BBC a anunţat că industria alimentară a ţării ar putea ajunge să plătească de cinci ori mai mult pentru dioxidul de carbon, în temeiul acordului.

Companiile energetice au fost, de asemenea, supuse unor tensiuni, cel puţin şapte furnizori prăbuşindu-se din august, după ce preţul gazelor naturale angro a crescut cu 250% în mai puţin de nouă luni. Potrivit organizaţiei industriei energetice OGUK, preţurile au crescut cu 70% numai între august şi septembrie.

Marea Britanie are limite în ceea ce priveşte preţurile pentru energie pe care le pot percepe furnizorii clienţilor, cu plafoane de preţ revizuite de guvern la fiecare şase luni. Unii analştii se aşteaptă ca actualul plafon să fie ridicat atunci când acesta va fi revizuit de miniştri în aprilie, ceea ce înseamnă că gospodăriile britanice vor absorbi o parte din costul angro ridicat.

Într-un raport privind ultima sa decizie de politică monetară, de joi, Banca Angliei a avertizat că rata inflaţiei va creşte probabil la ”puţin peste” 4% în acest an, dublându-se faţă de nivelul ţintă.

Perspective de creștere

O creştere a cererii în urma ridicării carantinei pentru COVID 19 este văzută ca un factor aflat în spatele acestor probleme, precum şi lipsa forţei de muncă şi a aprovizionării, accentuate de retragerea Marii Britanii din Uniunea Europeană la începutul acestui an.

Vorbind vineri cu CNBC, Yael Selfin, economist-şef la KPMG UK, a spus că haosul din aprovizionarea ţării nu va fi complet rezolvat înainte de iarnă. Lipsa forţei de muncă ar putea dura cel puţin şase luni până să fie rezolvată, a spus Selfin.

„Suntem puțin vulnerabili, deoarece există deja multă presiune în sistem. Orice șoc suplimentar, precum ceea ce tocmai am văzut cu prețurile la gaz, va îngreuna amortizarea întreprinderilor și gospodăriilor ”, a spus Selfin.

Cu toate acestea, perspectivele generale ale lui Selfin pentru economia Regatului Unit au rămas pozitive. „Vestea bună este că suntem destul de aproape de locul în care eram înainte [pandemia de coronavirus]”, a spus ea. „Ne așteptăm ca economia să atingă nivelul pre-Covid până în al treilea trimestru al anului viitor. Chiar și cu șocuri suplimentare, este posibil să avem o creștere mai slabă, dar ne așteptăm în continuare la o creștere de 6,2 puncte procentuale. ”

„Principala problemă este că există o cerere foarte puternică care nu poate fi satisfăcută. Deci este rău, dar ar putea fi mai rău dacă nimeni nu ar vrea să cumpere nimic “, a adăugat Selfin.

Andrew Goodwin, economist șef al Regatului Unit la Oxford Economics, a declarat, de asemenea, că va fi nevoie de timp pentru a rezolva lipsa șoferilor. „Instruirea sau recrutarea de noi șoferi de vehicule grele nu este ceva ce puteți face peste noapte, va dura destul de mult. Industria va trebui să lucreze cu ceea ce are în acest moment ”, a spus el prin telefon.

Cu toate acestea, Goodwin a spus că și el este „rezonabil de optimist” cu privire la starea economiei Regatului Unit.

 

  • Guvernul britanic va plăti zeci de milioane de dolari pentru repornirea livrărilor de CO2 alimentar

 

Guvernul britanic a prevenit miercuri firmele din industria alimentară că preţurile la dioxidul de carbon (CO2) alimentar vor creşte semnificativ, după ce Executivul de la Londra a fost nevoit să ofere unui producător mai multe zeci de milioane de dolari sub formă de sprijin de stat pentru evitarea unei crize de aprovizionare, transmite Reuters, potrivit Agerpres.

Creşterea preţului gazelor naturale a provocat falimentul mai multor furnizori britanici de energie şi închiderea unor fabrici de îngrăşăminte care produc şi dioxid de carbon (CO2) alimentar, un gaz care este utilizat la paralizarea animalelor înainte de sacrificare, precum şi la prelungirea duratei de valabilitate a produselor alimentare şi în producţia de bere, cidru şi băuturi carbogazoase.

În aceste condiţii, autorităţile britanice au ajuns la un acord cu firma americană CF Industries pentru ca aceasta să reia producţia de dioxid de carbon (CO2) alimentar la două uzine din Marea Britanie, care anterior au fost închise deoarece deveniseră neprofitabile ca urmare a exploziei preţului gazelor naturale.

“Avem nevoie ca piaţa să se ajusteze, industria alimentară ştie că va avea loc o creştere semnificativă a costurilor cu dioxidul de carbon”, a declarat ministrul Mediului, George Eustice, pentru postul de televiziune Sky News. Acesta a spus că industria alimentară va trebui să accepte faptul că preţul la dioxid de carbon (CO2) alimentar va creşte semnificativ, până la aproximativ 1.000 de lire sterline (1.365 de dolari) pe tonă, de la 200 de lire pe tonă . “Deci vorbim de o creştere mare”, a spus Eustice.

Cele trei săptămâni de sprijin de la stat pentru firma CF Industries ar urma să coste “mai multe milioane, posibil zeci de milioane dar este nevoie de acest sprijin pentru acoperirea unei părţi din costurile fixe. Vorbim de două mari uzine de îngrăşăminte”, a dezvăluit George Eustice.

Zilele trecute, unii dintre procesatorii de carne din Marea Britanie au avertizat că vor epuiza stocurile de dioxid de carbon (CO2) alimentar în următoarele cinci zile, ceea ce îi va obliga să oprească producţia.

“Ştim că dacă nu luam măsuri, atunci la începutul săptămânii viitoare unii procesatori de carne de pasăre ar fi fost nevoiţi să oprească activitatea. Apoi ar fi apărut şi probleme legate de bunăstarea animalelor, pentru că am fi avut foarte multe păsări la ferme care nu ar fi putut fi sacrificate la timp şi cel mai probabil urmau să fie eutanasiate. Ar fi apărut o situaţie similară la fermele de porci, deci vorbim de o perturbare majoră a lanţului de aprovizionare cu alimente. De acea am simţit că trebuie să luăm măsuri”, a subliniat ministrul Mediului din Marea Britanie.
George Eustice a mai spus că impactul asupra preţurilor la alimente va fi neglijabil.

 

BVB | Știri BVB

SIF MUNTENIA S.A. (SIF4) (27/10/2021)

Completare ordine de zi AGAE 15/16 noiembrie 2021

ROMPETROL RAFINARE S.A. (RRC) (27/10/2021)

Raport conform art. 108 din Legea 24/2017 (R)

BIOFARM S.A. (BIO) (27/10/2021)

Desfasurare AGA in contextul SARS-CoV-2

S.N.G.N. ROMGAZ S.A. (SNG) (27/10/2021)

Act aditional cf. art. 234 lit. i Reg. 5 din 2018- ELCEN Bucuresti