Vezi OUG OUG-ajutor-post-plafonare-26-iun-50-lei-cu-exceptie-aplicatie-bun-cu-MEn
Anexa-1-Formular_solicitare_ajutor_EPIDS
Prin proiectul de act normativ se reglementează acordarea de sprijin pentru consumatorii casnici de energie electrică aflați în situația de sărăcie energetică pentru perioada ulterioară încetării aplicării măsurilor prevăzute de Ordonanța de urgență a Guvernului nr.6/2025, respectiv după 1 iulie 2025, astfel:
– Perioada de aplicare 01.07.2025-31.03. 2026;
– Categorii de beneficiari ai sprijinului:
• persoană singură cu un venit net lunar de maxim 1940 lei;
• familii cu un venit net lunar/membru de maxim 1784 lei;
– Nu vor beneficia de sprijin persoanele care la data solicitării sprijinului nu au domiciliul în România sau care nu fac dovada că locuiesc în România, potrivit legii, nu au acte de identitate în termen de valabilitate, precum şi persoanele care execută pedepse privative de libertate ori beneficiază de servicii sociale în regim rezidenţial organizate ca structuri publice sau private;
– Sprijinul se acordă la solicitarea persoanei singure sau a unui membru major al familiei, care poate fi depusă exclusiv on-line într-o aplicație dezvoltată de Serviciul de Telecomunicații Speciale, dedicată implementării mecanismului de sprijin. Pentru solicitanții care nu au posibilitatea să utilizeze această aplicație, se propune ca aceștia să fie ajutați de către autoritățile administrației publice locale sau de către oficiile poștale;
– Sprijinul se acordă sub forma unui tichet fără valoare nominală, care va fi încărcat lunar cu suma reprezentând sprijinul acordat, atât timp cât se mențin condițiile de eligibilitate;
– Determinarea eligibilității persoanei singure sau familiei se realizează în mod automat în aplicație, atât pe baza celor declarate de către solicitant, cât și pe baza informațiilor din bazele de date disponibile cu privire la evidența populației și veniturile persoanelor;
– Emiterea, tipărirea, distribuirea tichetului și plata către furnizor a facturii de energie electrică prin serviciul de mandat poștal se va realiza prin intermediul Companiei Naționale Poșta Română SA (CNPR) ;
– În vederea asigurării plății, prin serviciul de mandat poştal, a cheltuielilor cu energia electrică CNPR deschide pentru fiecare titular în parte cont de sume în mandat poştal prin intermediul cărora se vor desfăşura operaţiunile de plăţi;
– Pentru realizarea de către CNPR a serviciilor se va încheia o convenție între aceasta și Agenția Națională pentru Plăți și Inspecție Socială ;
– Sumele reprezentând sprijinul acordat beneficiarilor, precum și cele necesare pentru plata contravalorii serviciilor prestate de CNPR vor fi suportate din bugetul Ministerului Muncii, Familiei, Tineretului și Solidarității Sociale, prin Agenția Națională pentru Plăți și Inspecție Socială.
De asemenea, se reglementează:
– Cazurile de încetare a acordării sprijinului pentru un loc de consum, cum ar fi decesul persoanei sigure beneficiară, schimbarea locului de consum (adresa);
– Modul de utilizare a tichetului – exclusiv pentru plata facturilor de energie electrică emise începând cu data de 1 iulie 2025;
– Valabilitatea sprijinului – 12 luni de la data ultimei încărcări cu valoarea sprijinului;
Returnarea de către CNPR a sumelor rămase neutilizate de beneficiar la finalul perioadei de valabilitate a tichetului.