Update articol:
EXCLUSIVITATE

Interviu Paul Anghel: Avem nevoie de mărirea organigramei ANPC acum mai mult decât oricînd – comisarii ANPC fac parte din echipele din linia întȃi, fiind sub o presiune uriaşă zi de zi

  • “Toate alertele pentru măşti şi dezinfectanţi sosite pe Sistemul de alertă RAPEX au fost făcute imediat publice pentru informarea consumatorilor”

  • “Am găsit pe piaţă măşti pe al căror ambalaj scria că nu protejează împotriva Covid-19, dar şi măşti care semnalau pe faţa ambalajului că sunt împotriva Covid 19, iar pe spate că nu protejează împotriva virusului”

  • “Pandemia a adus un număr uriaş de pachete turistice sau zboruri anulate, contracte neonorate sau produse neconforme şi o activitate online ce trebuie permanent urmărită”

  • “Numai în prima parte a pandemiei ne-am confruntat cu dublarea numărului de reclamaţii, comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut”

  • “Analizând numărul de petiții înregistrate la ANPC în ultimii ani, rezultă un trend ascendent, ceea ce semnifică faptul că a crescut încrederea consumatorilor în ANPC”

  • “ANPC va supraveghea și controla piața în toată această perioadă a Sărbătorilor  și orice neregulă va fi aspru sancționată”

 

Interviu cu Paul Anghel, director general în cadrul Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC)

Cum apreciați activitatea ANPC în acest an marcat de pandemia de Covid, comparativ cu alți ani? Au fost pe piață mai multe produse neconforme în acest an, comparativ cu alți ani? Cum apreciați comercializarea măștilor în acest an? Am văzut că ANPC tot trimite alerte cu privire la aceste produse.C e ne puteți spune de comercializarea dezinfectanților de pe piață? În ce procent sunt aceștia conformi?

Paul Anghel:  Acțiunile de control ale comisarilor ANPC au început odată cu demararea stării de urgenţă şi vor continua până la finalizarea stărilor de alertă. Principala direcţie a fost legată de respectarea măsurilor luate pentru prevenirea şi combaterea Covid-19, în perioada stării de urgenţă, când ANPC a avut atribuţii de control prevăzute în ordonanţele militare. Protejarea eficientă a siguranței și a intereselor lor economice au devenit obiective esențiale ale activităţii echipei de control.

Au fost organizate grupuri de lucru cu organizaţii precum Coaliția pentru Dezvoltarea României, Consiliul Patronatelor Bancare din Romȃnia (CPBR), Asociaţia Romȃnă a Băncilor (ARB), Romalimenta, ROMPAN, APRIL, Asociaţia Marilor Reţele Comerciale din România, în aşa fel încât orice sesizare apărută de la consumatori să fie tratată cu celeritate, în scopul protejării acestora.

Amintim că ANPC a fost prima instituţie ce a atras atenţia asupra amȃnării plăţii ratelor bancare, în contextul creat de pandemia COVID-19.

În ceea ce priveşte pachetele de servicii turistice, ANPC a avut întȃlniri atât directe, cȃt şi în sistem video-conferinţă cu Secretarul de Stat şi reprezentanţi ai Direcţiei de turism din cadrul Ministerului Economiei, Energiei şi Mediului de Afaceri, precum şi cu reprezentanţi ANAT, avȃnd în vedere sesizările consumatorilor privitoare la anularea unor zboruri sau servicii turistice, cauzate de contextul creat de coronavirus.

Având în vedere atribuțiile stabilite prin HG nr.700/2012, în contextul evoluțiilor legate de zonele afectate de noul coronavirus și al faptului că România putea fi expusă la apariția de cazuri de infecție, în luna februarie a.c., Autoritatea pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a realizat și un scurt ghid pentru consumatori ce conținea recomandări ale autorităților naționale cu responsabilitate în domeniul prevenirii și limitării îmbolnăvirilor cu noul virus, pentru buna informare a acestora.

În toată această perioadă, Comisia Europeană a realizat notificări la care noi am avut şi avem în continuare reacţii cu privire la anumite produse, inclusiv măşti şi dezinfectanţi. Aceasta este una dintre activităţile permanente ale comisarilor ANPC de a verifica produsele alertate de CE prin sistemele de supraveghere ale pieţei unice. Am creat grupuri de lucru la nivelul comisariatelor judeţene şi regionale pentru a comunica rapid şi a le pune la dispoziţie informaţiile de care au nevoie referitoare la astfel de produse de pe Sistemul rapid de alertă între CE şi statele membre – RAPEX.

De mare ajutor este permanenta colaborare cu Vama Otopeni si cu punctele vamale prin care intră produse de acest gen în ţara noastră. De multe ori ei blochează temporar în vamă produsele respective şi împreună cu echipa noastră validăm punerea pe piaţă a acestora, verificarea conformităţii, pe zona noastră de competenţă, desigur.

Toate alertele pentru măşti şi dezinfectanţi sosite pe Sistemul de alertă RAPEX au fost făcute imediat publice pentru informarea consumatorilor, dar şi pentru comisarii noştri din teritoriu, cu scopul verificării existenţei aceluiaşi lot de produs pe piaţa din Romȃnia.

Obligativitatea purtării măştii, măsură adusă de prevenirea răspȃndirii COVID-19, nu indică şi ce fel de mască trebuie purtată, însă este clar că pentru protejarea împotriva virusului Sars-Cov-2 trebuie să achiziţionăm tipuri de măşti potrivite pentru acest lucru. În acţiunile noastre de control au fost găsite pe piaţă măşti pe al căror ambalaj scria că nu protejează împotriva Covid-19, dar şi măşti care semnalau pe faţa ambalajului că sunt împotriva Covid 19, iar pe spate că nu protejează împotriva virusului. Pot părea lucruri hilare, dar sunt practici comerciale înşelătoare.

Am atenționat în mod repetat consumatorii să cumpere măști și dezinfectanți numai din locuri autorizate, să citească cu atenţie caracteristicile pe care i le pune la dispoziţie operatorul economic sau website-ul respectiv, în cazul în care cumpără online, trebuie citită cu atenţie eticheta produsului.

Sunt anumite zone unde se comercializează şi produse care sunt probabil neconforme, acestea venind din import, deşi instituţiile statului blochează produsele dacă nu au documente de provenienţă sau dacă sunt suspiciuni asupra acestora. Cele mai multe astfel de produse vin din zona asiatică sau chiar din Turcia.

Țin să menționez că pentru a asigura o mai bună informare a consumatorilor cu privire la măștile pe care le achiziționează, având în vedere că nu toate măștile achiziționate sunt dispozitive medicale și că fără o informare corectă, completă și precisă pot afecta viața sau sănătatea utilizatorilor, în prezent se află în dezbatere publică proiectul de ordin cu caracter normativ privind stabilirea condițiilor pe care trebuie să le îndeplinească operatorii economici care comercializează pe piața națională acoperitoare faciale de utilizat în colectivitate, demers al ANPC.

Care este topul domeniilor reclamațiilor cetățenilor în acest an? Câte controale a făcut ANPC în acest an? Care a fost valoarea amenzilor?

Paul Anghel: Un număr de peste 90.000 de reclamații s-a înregistrat anul acesta, fără a avea raportul final încheiat. Domeniul care a înregistrat cele mai multe reclamații, peste 40.000, este cel al prestării de servicii. Pandemia a adus un număr uriaş de pachete turistice sau zboruri anulate, contracte neonorate sau produse neconforme şi o activitate online ce trebuie permanent urmărită. Numai în prima parte a pandemiei ne-am confruntat cu dublarea numărului de reclamaţii, comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut.
Comisariatul București-Ilfov înregistrează aproape jumătate din numărul sesizărilor primite, colegii noștri facȃnd eforturi uriaşe atȃt pe partea de consiliere şi prevenire, cȃt şi pe cea de control şi combatere.

Credeți că în acest an a crescut încrederea cetățenilor în instituția ANPC?

Paul Anghel: Imaginea Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor reprezintă modul în care publicul o percepe pe baza a ceea ce face şi ceea ce spune despre activitatea pe care o desfăşoară. Analizând numărul de petiții înregistrate la ANPC în ultimii ani, rezultă un trend ascendent, ceea ce semnifică faptul că a crescut încrederea consumatorilor în ANPC și atunci când nu se ajunge la o înțelegere amiabilă cu operatorul economic, consumatorul se adresează instituției noastre pentru soluționarea problemelor reclamate. Scopul ANPC va fi întotdeauna de a garanta drepturile consumatorilor în relaţia cu comerianţii şi de a oferi o protecţie mai mare consuamtorilor vulnerabili, pentru existenţa unei pieţe echitabile.

A crescut numărul de salariați al ANPC în acest an? Cum are în vedere ANPC profesionalizarea acestora?

Paul Anghel: Numărul de salariați ai ANPC a scăzut anul acesta, în contextul blocării organizării de concursuri, impuse de măsurile de prevenire şi răspȃndire a COVID-19. De asemenea, noua măsură ce nu mai permite cumularea venitului din pensie şi a celui de angajat a dus la pensionarea unor colegi ANPC.
Acum mai mult ca oricȃnd, în contextul actual al pandemiei, cȃnd comisarii ANPC fac parte din echipele din linia întȃi, fiind sub o presiune uriaşă zi de zi, se resimte nevoia măririi organigramei, cu scopul întăririi capacităţii instituţionale.
Ne dorim o politică eficientă a protecţiei consumatorilor, care să garanteze o piaţă funcţională adecvat şi eficient. Acest lucru se poate realiza prin instruirea şi investirea în personal, prin pregătirea şi remunerarea corectă a acestuia. Personal instruit, cu capacitate de gȃndire şi reacţie eficiente, garantarea unui venit adecvat şi aliniat autorităţilor de control si modernizarea sistemelor de lucru, crearea de parteneriate în domeniu, toate acestea vor asigura îmbunătăţirea şi rapiditatea informaţiilor şi reacţiilor aduse consumatorilor, sporirea consilierii agenţilor economici şi a controalelor cu scop preventiv şi de combatere a practicilor incorecte. Creșterea nivelului de informare, promovarea siguranţei consumatorilor, o mai bună asigurare şi verificare a respectării normelor din domeniu, implicarea consumatorilor ca actori direcţi pe piaţa de consum sunt direcţii către care dorim să ne îndreptăm. Supravegherea şi controlul efectuat de comisarii ANPC asupra pieţei de bunuri şi servicii reprezintă garanții ale efortului depus în slujba consumatorului romȃn. Încheiem anul 2020 optimişti spre o reorganizare corectă venită în sprijinul consumatorilor.

Care este stadiul implementării/armonizării Directivei Europene privind protecția consumatorilor în legislația românească? Când vom avea amenzi mai mari?

Paul Anghel: Omnibus este în lucru. Cel târziu în februarie va fi pus pe website pentru consultare publică. Încă se lucrează la proiectul de lege, termenul de transpunere a Directivei fiind noiembrie 2021. Vor urma 6 luni de grație, astfel încȃt comercianții să îşi adapteze procedurile şi ulterior aplicăm amenzi, începând cu mai 2022.

Ați făcut controale în această luna pentru Sărbătorile de iarnă? Care sunt principalele deficiențe găsite? Ce sfaturi dați cetățenilor?

Paul Anghel: În cursul acțiunilor de control desfășurate până în prezent s-au constatat o serie de abateri dintre care mentionez: comercializarea de produse alimentare în afara datei durabilității minimale stabilite de producători, nerespectarea condițiilor de păstrare și depozitare pentru produsele alimentare, comercializarea unor produse alimentare cu caracteristici organoleptice necorespunzătoare, neîncadrarea în cantitatea netă declarată de producător, abateri privind afișarea prețurilor, utilizarea de mijloace de măsură si control neomologate, neverificate metrologic sau cu verificarea expirată, abateri privind modul de desfășurare a promoțiilor, etichetele anumitor produse alimentare nu ofereau consumatorilor informațiile obligatorii, care să permită alegerea sortimentului dorit.

ANPC, conform competenţelor sale, va întreprinde măsuri de control şi supraveghere ale pieţei pe toată perioada Sărbătorilor de iarnă.

Ţinând cont de apropierea acestora, atunci când consumatorii fac mai multe cumpărături decât în celelalte perioade ale anului, ANPC va intensifica acţiunile sale, mai ales pentru domeniile de interes în această perioadă, cum este clar cel alimentar. Mă refer aici atât la comerţul convenţional, cât şi la cel online. Totodată, achiziţiile cresc în această perioadă şi pentru produsele nealimentare (achiziţii de produse electronice, IT&C, electrocasnice, jucării, etc), atât în comerţul convenţional, cât şi în cel online. O altă temă importantă în viziunea noastră este verificarea prestării de servicii din domeniul alimentar şi de petrecere a timpului liber, dar şi a serviciilor de curierat. În această perioadă premergătoare Sărbătorilor de iarnă, românii trimit şi primesc diverse colete, inclusiv cu preparate tradiţionale. Este important ca acestea să ajungă la destinatari în deplină siguranţă şi la timp.

Pentru noi toți, Sărbătorile de iarnă trebuie să aducă bucurie și liniște. Ne dorim că produsele specifice acestor sărbători, atât alimentare, cât și nealimentare să fie corespunzătoare din punct de vedere calitativ și să nu creeze nici cea mai mică problemă.

Sfătuiesc consumatorii să verifice cu atenție aspectul, mirosul, culoarea produselor alimentare pe care doresc să le cumpere și să refuze produsele pentru care au suspiciuni. De asemenea, să nu cumpere produse alimentare din locuri neautorizate, comerciantul respectiv neavând posibilitatea să asigure condițiile optime de transport, depozitare și comercializare, neputȃnd elibera bon de casă cu care să justificați tranzacția comercială, riscȃnd astfel să achiziționați un produs neconform sau chiar nesigur, care poate să afecteze sănătatea consumatorilor.

Mai multe sfaturi pentru consumatori vor fi publicate pe website-ul ANPC, respectiv www.anpc.ro și vă asigur că ANPC va supraveghea și controla piața în toată această perioadă și orice neregulă va fi aspru sancționată.

BVBStiri BVB

FARMACEUTICA REMEDIA SA (RMAH) (20/01/2021)

Convocare AGAE - 24/25.02.2021

ZENTIVA S.A. (SCD) (20/01/2021)

Calendar financiar 2021

ROMCARBON SA (ROCE) (20/01/2021)

Tranzactii management - art. 19 Reg. (UE) 596/2014

TERAPLAST SA (TRP) (20/01/2021)

Numire administrator neexecutiv provizoriu

COMPA S. A. (CMP) (20/01/2021)

Calendar financiar 2021