Update articol:

Laurențiu Urluescu, AFEER: În loc să facă ordine și să soluționeze probleme, noua OUG creează haos și lovește – prin măsurile adoptate – în toți operatorii pieței de energie, periclitând securitatea aprovizionării cu energie a consumatorilor din România

  • AFEER solicită autorităților să se revină asupra Ordonanței, acolo unde sunt neclarități, și – în cadrul consultărilor cu participanții la piață – să se găsească acele soluții care să asigure o bună funcționare a pieței de energie, a operatorilor și sprijinul atât de necesar consumatorilor în această perioadă

 

Membrii Asociației Furnizorilor de Energie din România – AFEER consideră absolut inoportune, contraproductive și nocive unele dintre modificările adoptate de Guvern la OUG 27/2022, potrivit unui comunicat.

Noua OUG 119/2022, un act normativ menit să guverneze piața de energie, cu impact major asupra acesteia, a fost făcută în mare grabă, fără o consultare reală a participanților la piață. Membrii AFEER sunt de acord că OUG 27/2022 trebuia modificată, având în vedere problemele pe care le-a creat atât asupra industriei energetice, cât și a consumatorilor, precum și asupra bugetului de stat. Modificările aveau ca scopuri principale, pe de o parte, găsirea unui echilibru intre veniturile la buget si decontările necesare schemei de sprijin, iar, pe de altă parte, calmarea  creșterii prețurilor pe piața angro. În schimb, noua OUG 119/2022 nu numai că nu rezolvă problemele, ci le adâncește și creează altele noi, suplimentare. Prin aceste modificări nu doar că nu se acordă sprijin pentru toți consumatorii, așa cum s-a dorit încă de la implementarea primei scheme de ajutor (având în vedere că se reduce numărul beneficiarilor schemei de sprijin pentru plata facturilor), dar, mai mult, se lovește în toți operatorii din piață: producători, furnizori, traderi, fără a ține cont de realitățile din practică.

Membrii AFEER își exprimă și dezacordul față de graba cu care au fost elaborate și adoptate modificările la OUG 27/2022, în condițiile în care, pe 9 septembrie, va avea loc o şedinţă extraordinară a Consiliului Energiei, la care vor participa miniștrii Energiei din cele 27 țări membre ale Uniunii Europene (UE), pentru a se discuta despre soluțiile la actuala criză. Mai mult, pe 14 septembrie, cu ocazia discursului privind starea Uniunii, când va anunța și prioritățile pentru anul următor, președinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, va prezenta planul Comisiei de reformare a pieţei energiei, de abordare a preţurilor la energie.

De altfel, vedem că preţurile energiei în Europa deja au început să se calmeze, în urma declarațiilor că se accelerează eforturile de a atenua o criză, care ameninţă să provoace recesiune în toată regiunea, mai arată AFEER.

De aceea, așteptările noastre de la aceste reuniuni foarte importante sunt că masurile care se vor lua vor fi concrete, clare și rapide, în conformitate cu legislația comunitară. În aceste condiții, având în vedere că piețele de energie din țara noastră sunt cuplate cu cele din alte țări din UE si ținând seama că măsurile eficiente cu impact major in calmarea piețelor sunt în primul rând cele luate la nivel european, suntem convinși că noile măsuri europene vor determina revizuirea OUG 119/2022 abia adoptată.

Dl. Laurențiu Urluescu, Președinte AFEER: “În loc să facă ordine și să soluționeze probleme, noua OUG creează haos și lovește – prin măsurile adoptate – în toți operatorii pieței de energie. Dorim să fim bine înțeleși: nu suntem împotriva taxării unor venituri extraordinare, înțelegem necesitatea contribuției de solidaritate în cazuri punctuale ale unor câștiguri ieșite din tipar. Ce nu înțelegem este lipsa totală de transparență, modul în care s-a elaborat și aprobat acest act normativ, care guvernează piața de energie. Sunt multe prevederi neclare în actul normativ cu un mare impact negativ asupra activității furnizorilor, traderilor și producătorilor, și care, în final periclitează securitatea aprovizionării cu energie a consumatorilor din România.”

De remarcat, sunt multe neajunsuri introduse prin noua OUG 119/2022, principalele fiind menționate în cele ce urmează.. Potrivit noilor prevederi, ANRE analizează și aprobă deconturile către furnizori, dar, în actul normativ, nu este specificat un termen clar până la care Ministerul Energiei trebuie să facă plățile. Astfel, plățile sunt incerte, în timp ce furnizorul va trebui să plătească la timp producătorilor, transportatorilor, distribuitorilor, precum și bugetului statului. Totodată, OUG prevede si că valoarea maximă a prețului mediu ponderat al energiei electrice la care ANRE calculează sumele de decontat pentru energia electrică este de 1300 lei/MWh , în condițiile în care chiar dacă există contracte încheiate în perioada anterioară cu prețuri mai mici, in ultima perioadă prețurile din piață au fost substanțial mai mari și există un risc major de pierderi pentru furnizori. De asemenea se complică și mai mult factura emisă către clientul final! O factură și așa destul de greu de deslușit.

Noua Ordonanță face absolut improbabile investițiile, pentru că nu vor putea fi încheiate PPA-urile, atât de mult așteptate. Un producător ce dorește să investească în noi surse de generare a energiei va căuta finanțare la bănci, dar va avea nevoie de garanții pentru credit, cea mai utilizată garanție fiind reprezentată de contractele bilaterale pe termen lung de tip PPA. În mod normal, aceste contracte bilaterale pe termen lung se încheie între producătorul de energie electrică și un partener cu un rating bancar bun. Noua Ordonanță limitează producătorii să încheie contracte bilaterale negociate direct doar cu furnizori ai clienților finali, operatori de rețele și un număr foarte mic de consumatori. Din păcate, vechea OUG 27/2022 a scăzut ratingul bancar al furnizorilor, din cauza întârzierilor în decontarea sumelor ce ar fi trebuit să le fie rambursate de Guvern. Iar noua OUG 119/2022 nu face decât să adâncească și mai mult imposibilitatea de a face noi investiții, fie ele clasice, fie regenerabile. Poate cea mai gravă problemă este aceea că România riscă ”să stingă lumina”, cel puțin la unii consumatori. De câțiva ani, România este importator net de energie și gaze naturale, având în vedere că nu își poate satisface consumul din producția internă. Formula prin care se determină contribuția de solidaritate pentru producători, furnizori și traderi prevede taxarea diferenței între prețul mediu ponderat de vânzare și cel de referință. Prețul de referință este cel de achiziție a energiei electrice și gazelor naturale, la care se adaugă o marja bruta de 2%. Pentru tranzacțiile la graniță, această marjă de 2% nu acoperă costurile, ceea ce va determina stoparea importurilor, cu consecințe incomensurabile asupra consumatorilor din România, fie ei casnici sau industriali.

În contextul aspectelor semnalate, AFEER solicită autorităților să se revină asupra Ordonanței, acolo unde sunt neclarități, și – în cadrul consultărilor cu participanții la piață – să se găsească acele soluții care să asigure o bună funcționare a pieței de energie, a operatorilor și sprijinul atât de necesar consumatorilor în această perioadă, în conformitate cu  reglementările naționale și comunitare.

BVB | Știri BVB

ONE UNITED PROPERTIES (ONE) (06/10/2022)

Eliberare unitati rezidentiale si locuri de parcare in cadrul One Cotroceni Park

EVERGENT INVESTMENTS S.A. (EVER) (06/10/2022)

Finalizarea Programului nr. 6 de rascumparare actiuni

CHIMCOMPLEX S.A. BORZESTI (CRC) (06/10/2022)

Tranzactii management - art. 19 Reg. (UE) 596/2014

BANCA TRANSILVANIA S.A. (TLV) (06/10/2022)

Notificare - rascumparare actiuni proprii 03.10.-05.10.2022