Membrii Uniunii Europene se confruntă cu un vot crucial vineri cu privire la impunerea de tarife de până la 45% asupra importurilor de vehicule electrice fabricate în China în cel mai important caz comercial al blocului, care riscă represalii din partea Beijingului, scrie Reuters.
Comisia Europeană, care supraveghează politica comercială a blocului, a propus taxe finale pentru următorii cinci ani pentru a contracara ceea ce consideră a fi subvenții chineze nedrepte, după o anchetă antisubvenții care a durat un an.
În conformitate cu normele UE, Comisia poate impune tarife pentru următorii cinci ani, cu excepția cazului în care o majoritate calificată din 15 țări UE, reprezentând 65% din populația UE, votează împotriva planului.
Reuters a relatat miercuri că Franța, Grecia, Italia și Polonia vor vota în favoarea acestui lucru, suficient pentru a evita o majoritate de blocare împotriva tarifelor.
În absența unei majorități calificate în ambele sensuri, executivul UE poate adopta tarifele. Cu toate acestea, acesta ar putea, de asemenea, să prezinte o propunere modificată dacă dorește să obțină un sprijin mai mare.
Germania, prima economie a regiunii și principalul producător de automobile, va vota împotriva introducerii tarifelor, au declarat pentru Reuters, joi seara, persoane la curent cu această chestiune.
Producătorii auto germani, pentru care China reprezintă aproape o treime din vânzările lor, au fost deosebit de vocali împotriva tarifelor. Volkswagen a declarat că acestea reprezintă „abordarea greșită”.
Ministrul economiei din Spania, un susținător anterior al tarifelor, a declarat, de asemenea, într-o scrisoare adresată vicepreședintelui Comisiei Europene Valdis Dombrovskis, văzută joi de Reuters, că, în loc să impună tarife, UE ar trebui „să mențină negocierile deschise… dincolo de votul obligatoriu” pentru a ajunge la un acord privind prețurile, precum și relocarea producției de baterii în UE.
Premierul spaniol Pedro Sanchez declarase deja, în cadrul unei vizite în China, că UE ar trebui să își reconsidere poziția.
Unii membri ai UE sunt îngrijorați de răspunsul Beijingului. În cadrul unor acțiuni considerate drept represalii, Beijingul a lansat anul acesta propriile anchete privind importurile de coniac, produse lactate și carne de porc din UE.
Cu toate acestea, poziția UE față de Beijing s-a înăsprit în ultimii cinci ani, considerând acum China drept un potențial partener în anumite probleme, dar și drept un concurent și un rival sistemic.
Potrivit Comisiei, capacitatea de producție neutilizată a Chinei de 3 milioane de vehicule electrice pe an, care trebuiau exportate, este de două ori mai mare decât piața UE. Având în vedere tarifele de 100% în Statele Unite și Canada, cea mai evidentă piață de desfacere pentru aceste vehicule electrice este Europa.
Executivul UE a declarat că este dispus să continue să negocieze cu China o alternativă la tarifele vamale și ar putea reexamina un angajament de preț – care implică un preț minim de import și, de obicei, un plafon de volum – după ce le-a respins anterior pe cele oferite de companiile chineze.
O opțiune în curs de negociere este prețul minim de import calculat pe baza unor criterii precum autonomia, performanța bateriei și lungimea vehiculului electric, precum și dacă acesta are două sau patru roți motrice, a declarat o sursă familiarizată cu această chestiune.
Tarifele variază de la 7,8% pentru Tesla (TSLA.O), la 35,3% pentru SAIC (600104.SS) și alte companii considerate că nu au cooperat cu ancheta UE. Aceste tarife se adaugă la taxa de import standard de 10 % a UE pentru autovehicule.