Preşedintele Klaus Iohannis a fost de acord cu declasificarea, potrivit legii, la solicitarea instituţiilor emitente, a informaţiilor prezentate de SRI, SIE şi MAI, în şedinţa CSAT, anunţă miercuri Administraţia Prezidenţială.
”Preşedintele României, Klaus Iohannis, a fost de acord cu declasificarea, potrivit legii, la solicitarea instituţiilor emitente, a informaţiilor prezentate de Serviciul Român de Informaţii, Serviciul de Informaţii Externe şi Ministerul Afacerilor Interne în cadrul şedinţei Consiliului Suprem de Apărare a Ţării, din data de 28 noiembrie 2024”, se arată în comunicat.
”Totodată, precizăm că Hotărârea adoptată de membrii CSAT în şedinţa din data de 28 noiembrie 2024 a fost transmisă, la finalul şedinţei, Serviciului Român de Informaţii, Serviciului de Informaţii Externe, Ministerului Afacerilor Interne, Serviciului de Telecomunicaţii Speciale, Autorităţii Electorale Permanente, Biroului Electoral Central, Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, Ministerului Justiţiei şi Autorităţii Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii pentru a întreprinde de urgenţă demersurile necesare, conform competenţelor legale, în vederea clarificării aspectelor prezentate în şedinţa CSAT”, mai precizează Administraţia Prezidenţială.
Preşedintţia a transmis 5 documente aparţinând MAI. SIE, SRI (2) si STS, cu date referitoare la campania electorală a lui Călin Georgescu şi la finanţarea acesteia.
Vă prezentăm documentele declasificate:
Document CSAT Ministerul Afacerilor Interne
Document CSAT Serviciul de Informații Externe
Document CSAT Serviciul Român de Informații I
*Creșterea conturilor care l-au promovat pe Călin Georgescu nu a fost organica
Potrivit SRI, au fost obţinute date care au relevat o campanie de promovare agresivă, derulată cu eludarea legislaţiei naţionale în domeniul electoral, dar şi exploatarea algoritmilor unor platforme de social media pentru creşterea în ritm accelerat a popularităţii lui Călin Georgescu, arata News.ro.
Ascensiunea acestuia în sodajele de opinie a fost determinată de o campanie coordonată de creştere a popularităţii, amplificată cu două săptămâni înainte de data scrutinului, în special pe platforma Tik Tok, care a reuşit să asigure victoria în primul tur cu 22,94%.
SRI afirmă că Georgescu se afla la un nivel de notorietate foarte scăzut cu câteva săptâmâni înainte de scrutin. ”În sondaje din perioada 15-20 noiembrie, acesta a fost clasat pe locul 6, cu 6,2% intenţie de vot, iar la 20-21 noiembrie, sondajele îl cotau pe Călin Georgescu la 10.6%.
SRI arată despre candidatul Călin Georgescu a declarat la AEP 0 lei buget de campanie, respectiv că nu a cheltuit nicio sumă în cadrul acesteia. Datele deţinute au relevat implicarea contului Tik Tok ”bogpr”, utilizat de cetăţeanul român Bogdasn Peşchir, în finanţarea promovării lui Georgescu.
Acesta, utilizând contul ”bogpr” a realizat donaţii pe Tik Tok de peste un million de euro. Implicarea acestuia în finaţarea promovării lui Călin Georgescu la nivelul platformei a fost confirmată inclusiv de reprezentanţii Tik Tok în dialogul cu autorităţile române.
Aceştia au confirmat identitatea utilizatorului ”bogpr” şi a menţionat că acesta a efectuat plăţi în valoare de 381.000 de dolari, în perioada 24.10 – 24.11 2024 către utilizatori ai unor conturi de Tik Tok implicaţi în promovarea candidatului Călin Georgescu, inclusiv după data inchiderii campaniei electorale.
Bogdan Peşchir afişează un nivel de trai care nu corespunde activităţilor derulate prin intermediul companiei deţinute, respective DIGITAL ON-RAMP SOLUTIONS SRL Braşov, înfiinţată în anul 2021. Anterior, acesta a lucrat ca programator în cadrul unor entităţi din Braşov, care sunt associate cu domeniul criptomonedelor şi sunt deţinute, printer alţii, de Gabriel Prodănescu, persoană care este şi cetăţean al Africii de Sud, unde a emigrat în 1995.
SRI mai arată că finanţarea influencerilor Tik Tok a fost asigurată prin platforma FameUp, dedicate monetizării activităţilor de promovare în mediul online, la nivelul căreia a fost publicată oportunitatea de reclama.
Una din metodele de atragere la colaborare a influencerilor români pentru promovarea candidaturii lui Călin Georgescu a fost contactarea pe email a acestora de firma FA Agency, de origine sud-africană, care oferea suma de 1.000 de euro pentru distribuirea unui videoclip realizat de aceştia.
Alte concluzii SRI, prezentate de G4Media: -Creșterea conturilor care l-au promovat pe Călin Georgescu nu a fost organica (similară unor evenimente virale natural), astfel că TikTok apreciază că, practic, sunt voluntari coordonați (”mass guerilla political campaign” sau ”forță brută de atac in cybersecurity’), iar “activitatea conturilor ar fi fost coordonată de către un actor statal, care ar fi utilizat un canal alternativ de comunicare pentru ”rostogolirea” mesajelor pe platformă”, se arată într-un document SRI declasificat miercuri de CSAT.
Alte concluzii ale analizei prezentate SRI:
- nu folosește ferme de boți pe platforma, ci operează mai discret din afara, ca sa nu încalce politicile de utilizare a platformei;
- cei implicați în campania de promovare a lui Călin Georgescu dovedesc o cunoaștere foarte bună a politicilor de securitate ale TikTok, având si know-how-ul necesar pentru eludarea acestora;
- în spate este o firma foarte bună de digital marketing;
- diseminarea mesajelor in cadrul platformei TikTok s-a realizat in roiuri (swarming).
De asemenea, in ultimele zile, TikTok a mai identificat o activitate de promovare masivă, derulată în ultimele două săptămâni, pentru susținerea POT (Partidul Oamenilor Tineri), partid suveranist, înființat in anul 2023, care îl susține pe Călin Georgescu.
Raportul arată că Georgescu a beneficiat de un tratament preferențial la nivelul platformei TikTok, deoarece conținutul postat de acesta nu a fost marcat ca aparținând unui candidat, aspect ce a favorizat diseminarea in masa, videoclipurile publicate nefiind asociate oficial cu campania electorala.
În consecință, vizibilitatea acestuia a crescut preferențial în raport cu ceilalți candidați, ale căror postări au fost filtrate masiv, diminuând exponențial prezenta acestora in online.
Acest tratament preferențial a fost potențat de nerespectarea de către TikTok a Deciziei Biroului Electoral Central (BEC) nr.175D din 20.11.2024 prin care, la art.3, dispunea “înlăturarea materialelor de propaganda electorala din mediul online ce îl ilustrează pe candidatul Călin Georgescu la alegerile pentru Președintele României din anul 2024, care nu conțin codul de identificare al mandatarului fiscal”.
Solicitarea a fost transmisă către TikTok, prin intermediul AEP, in data de 21.11.2024 ora 08:00. Ulterior la cererea TikTok s-a făcut revenire cu codul CMF, care în urma analizei făcute de AEP nu se regăsea în nicio postare a candidatului.
În 22.11.2024, ora 13:47, TikTok a transmis AEP confirmarea eliminării postărilor care fac obiectul Deciziei BEC nr.175D din 20.11.2024, prin blocarea accesului vizual la acestea de pe teritoriul României, ele rămânand vizibile in alte state si putând fi distribuite.
Cu toate acestea, verificarile ulterioare au relevat că TikTok nu a sters continutul electoral conform solicitrii AEP, iar acesta a continuat s fie disponibil publicului din România, chiar si după incheierea campaniei electorale, inclusiv in ziua alegerilor (aspecte ce contravin legislatiei române).
Postarile cu continut pur electoral ale conturilor asociate retelei care il promoveaza pe Călin Georgescu au fost catalogate de TikTok ca postri de divertisment si au fost afisate: fara restrictii către o plaja larg de utilizatori, desi acest aspect contravine propriilor politici privind continutul.
De asemenea, conform informațiilor obținute la nivelul TikTok a fost realizata o analiză cu privire la activitățile online subsumate campaniei de promovare a lui Călin GEORGESCU.
Prima sesizare a TikTok cu privire la faptul ca se desfășoară o campanie de promovare a lui Călin Georgescu a avut loc in 2020, iar, in anul 2021, a fost raportat de acestia (cel mai probabil către conducerea TIK TOK) ca fiind o activitate suspecta.