Update articol:
INTERVIU ÎN EXCLUSIVITATE CU NOUL CEO SUPERBET

Johnny Hartnett: ”În următorii 2-3 ani vrem să ajungem unul dintre cele mai mari branduri de gambling la nivel european”

Johnny Hartnett, Superbet Johnny Hartnett, CEO Superbet

Johnny Hartnett, fost membru al managment board al companiei de pariuri Paddy Power Betfair, este noul CEO al grupului Superbet, începând din august 2019, înlocuindu-l pe fondatorul grupului, Sacha Dragic, care a trecut la funcția de Președinte Executiv.

În luna mai 2019, fondul american de investiţii Blackstone a devenit acționar minoritar al Superbet, în urma unei investiții de 175 de milioane de euro.

Johnny Hartnett a avut amabilitatea să ne ofere, în exclusivitate, primul interviu de la preluarea poziției de CEO al Grupului Superbet și să ne povestească despre planurile de expansiune internațională ale companiei. Acesta consideră că industria jocurilor de noroc din România este foarte bine reglementată, a fost gândită cu un pas înainte, mai ales în comparație cu alte piețe din Europa, unde fie există încă piețe gri imense, fie reglementări legislative și fiscale nerealiste.

Noul CEO intenționează să exporte modelul actual de business al Superbet, din retail și online în Europa de Vest, astfel încât în următorii doi-trei ani Superbet să devină unul dintre cele mai mari branduri de gambling la nivel european.

 

Reporter: Ați început activitatea la Superbet în vara anului 2019; au trecut mai bine de șase luni. Cum apreciați activitatea Superbet?

Johnny Hartnett: Pot spune că este o calătorie foarte plăcută. Am urmărit și cunosc Superbet din 2015. Înainte de Superbet, am lucrat pentru o companie din UK care colabora cu Superbet când eu eram acolo, așa că știam ce treabă bună au făcut în România, ce brand puternic au construit și că era un business solid. De-a lungul anilor am ținut legătura cu Sacha și, când s-a ivit oportunitatea, am venit să lucrez aici. Așa cum am spus, este o companie românească puternică și are ambiții mari de dezvoltare internațională. Mi-a plăcut foarte mult ideea de a extinde o companie românească în toată Europa. În plus, Superbet are o bună capitalizare cu investiția de la Blackstone. Partenerii și acționarii sunt oameni grozavi și am văzut o mare oportunitate în a prelua conducerea grupului. Așa că pot spune deja că primele șase luni au fost foarte bune, cred că Superbet are acum o oportunitate mai mare ca oricând și sunt foarte încântat să conduc această companie azi.

 

Reporter: Cum a influențat acționarul Blackstone activitatea Superbet?

Johnny Hartnett: După tranzacție, cei de la Blackstone au un loc în board-ul companiei și pot spune deja că sunt un partener extraordinar. Nu au intervenit în activitatea operațională a Superbet în niciun fel. Este un acționar minoritar care însă ne ajută foarte mult. Și cei de la Blackstone văd aceleași oportunități pe care le vedem și noi și sunt dispuși să investească în brandul Superbet. Așa că pot spune că Blackstone susține întru totul planurile de dezvoltare ale companiei. Sper că acest parteneriat va fi unul de durată pe viitor.

 

Reporter: Care sunt planurile de extindere ale Superbet? Ce ne puteți spune despre extinderea internațională a Superbet?

Johnny Hartnett: Din punct de vedere istoric, Superbet este o afacere cu un imens succes în România. Are o cotă de piață foarte mare și a crescut în fiecare an, pe parcursul ultimilor cinci-șase ani. Suntem și pe piața din Polonia, atât cu locații de retail, cât și online. Avem același model de business aplicabil în multe țări din Europa Centrală și de Est. În Republica Cehă, Slovacia, Croația, industria este similara cu cea din Polonia și România. Intențiile noastre sunt ca, în timp, să exportăm modelul actual de business al Superbet, din retail și online, și căutăm oportunități în Europa de Vest. Încercăm să fim cât se poate de flexibili, în funcție de oportunitățile care apar.

Faptul că este un business bine capitalizat de investiția Blackstone înseamnă că avem o bună flexibilitate. Planurile noastre de expansiune pentru următorii doi-trei ani sunt să încercăm să creștem cât mai mult și să ajungem unul dintre cele mai mari branduri de gambling la nivel european.

 

Reporter: Cum intenționați să finanțați compania? Aveți în vedere utilizarea instrumentelor bursei?

Johnny Hartnett: Nu luăm în considerare piața de capital în prezent. Unul dintre motivele pentru care am apelat la Blackstone să ne fie partener a fost să ne ajute cu investițiile pentru planurile de expansiune. Este o afacere rezonabil de profitabilă astăzi, nu avem nevoie de lichiditate pe termen scurt. Acest business este în familia Dragic de peste 10 ani și cred că Sacha Dragic și partenerii săi doresc să râmână așa și pe viitor. Așadar, deocamdată nu avem planuri să mergem pe piața de capital. Obiectivul prioritar pentru noi acum este să ne extindem în alte piețe.

 

Reporter: Ce produse noi intenționați să oferiți clienților Superbet?

Johnny Hartnett: Avem o gamă foarte largă de produse. Cea mai mare creștere din activitatea noastră au avut-o pariurile live, pariuri care se fac în timp ce meciurile sunt în desfășurare. Acesta a fost segmentul de business cu cea mai mare creștere de pe piață, din ultimii ani. Continuăm să investim mult în conținut, live streaming, evenimente sportive care susțin o mai mare interactivitate cu brandul Superbet. Avem planuri mari de dezvoltare pentru aplicația noastră. Urmează Campionatul Euro 2020 care va începe în Romania în câteva luni, eveniment care va fi o oportunitate foarte mare din acest punct de vedere. Construim un site special pentru acest eveniment. Alocăm mult timp și resurse în aplicațiile noastre, în tehnologie, iar produsele noastre reprezintă cea mai importantă parte a investițiilor, cu accent pe sporturile live, așa cum v-am spus.

 

Reporter: Cum apreciați legislația românească privind jocurile de noroc, comparativ cu alte țări? Dar impozitarea?

Johnny Hartnett: Reglementarea în piața de gambling din România a fost întotdeauna gândită cu un pas înainte. Superbet contribuie cu aproape 60 de milioane euro pe an la economia românească. Nivelul de impozitare este ridicat, dar funcționabil, iar legislația a fost gândită pentru viitor. Reglementatorii au înțeles că pot ajuta la crearea unei piețe în care marea majoritate a operatorilor este reglementată. De aceea, în România, nu există o piață neagră sau gri, cum este cazul încă în multe alte economii, chiar mature, din Europa. Nivelul de reglementare ajută la protecția clienților, o piață a jocurilor de noroc corectă și o atitudine legislativă destul de bună oferită operatorilor. Operatorii plătesc o contribuție rezonabilă în ceea ce privește impozitarea și asta înseamnă o mare majoritate reglementată cu activități de jocuri de noroc atât land-based, cât și online. O afacere în industria jocurilor de noroc este o afacere scumpă, este foarte puternic reglementată, ceea ce este benefic pentru toată lumea. O piață bine reglementată înseamnă că și consumatorii sunt protejați.

Reglementarea pieței jocurilor de noroc în România a fost foarte bine gândită, mai ales în comparație cu alte piețe din Europa, unele chiar dezvoltate, unde fie continuă să existe o piață gri semnificativă, fie există o legislație și o impozitare nerealiste.

 

Reporter: Superbet are peste 1.300 de agenții de pariuri, dar oferă și pariuri online. Care parte a activității funcționează cel mai bine?

Johnny Hartnett: Nu obișnuim să comparăm cele două segmente ale business-ului. Ceea ce încercăm să facem este să oferim un serviciu clienților noștri care să le permită să joace oriunde doresc, fie că aleg să meargă într-o agenție, fie că vor să joace online. Pot să vă spun însă că noua echipă de management a trecut în revistă toate diviziile grupului și a decis să reprioritizeze anumite linii și să oprească altele, în funcție de oportunități și contextul în care se află industria. Iar în majoritatea industriei, afacerea online crește mai repede decât cea land-based și acest lucru se datorează faptului că a pornit de la o bază mică și este o piață relativ nouă în România. Chiar și așa însă, agențiile Superbet rămân un obiectiv esențial pentru noi și plănuim să mai deschidem câteva sute de agenții pe parcursul următorilor doi ani. Considerăm că este important să investim în economia locală. Agențiile Superbet sunt un fel de centru social, oamenii merg acolo să bea o cafea, să socializeze, așa că este important pentru noi să menținem această investiție.

Totodată, vom continua să investim în digitalizarea agențiilor, aducându-le la noi standarde. Credem că aceasta este o parte importantă a portofoliului Superbet din România, dar și în alte țări apropiate din regiune.

Cea mai interesantă parte a business-ului nostru în materie de creștere este divizia online. Business-ul online a crescut și pentru că este relativ nou în România, dar și datorită investițiilor semnificative pe care le-am făcut în tehnologie, în ultimii ani. Dorim să profităm de această oportunitate. Cred că Superbet și echipa din România au construit o gamă largă de produse care vor fi apreciate de clienți din toată Europa. Îmi doresc să exportăm investiția din România și sper că business-ul Superbet va funcționa bine și pe alte piețe. Construim resurse și în București. Avem, în organizație, o mulțime de oameni dedicați zonei de produse. Considerăm că am construit tehnologii importante pe care le vom aplica atât în retail, cât și în online, în următorii ani. Așadar, strategia noastră este să rămânem și pe viitor, atât în retail, cât și în online.

 

Reporter: Care este profilul clientului Superbet?

Johnny Hartnett: Superbet are clienți dintr-o gamă foarte variată de profiluri, după cum vă puteți imagina. Avem o gamă largă de produse, prin urmare, o gamă variată de consumatori, fie că vorbim despre cazino online, pariurile sportive, pariurile live, loterie și alte produse mai tradiționale precum pariuri pregame de fotbal. Pariurile live se adresează mai mult tinerilor cu vârste cuprinse între 20 și 30 de ani, jucătorii de 30 de ani sunt foarte dedicați pariurilor de sporturi live, avem o mulțime de femei cărora le plac produsele de loterie, avem o gamă extrem de diversă de consumatori și ne adaptăm produsele la consumatorii noștri, în funcție de nevoi. În general, pariurile sunt o activitate masculină, dar cred că acest lucru se va schimba în timp și încercăm să ne asigurăm că produsele și serviciile noastre sunt adaptate celor care doresc să le folosească.

 

Reporter: Ce părere aveți despre activitatea Superbet cu privire la problema securității cibernetice? Cum vă protejați clienții?

Johnny Hartnett: Superbet investește de mai mulți ani în securitate cibernetică. Avem un șef de securitate a informațiilor și o echipă cu job full time pentru a ne asigura că protejăm datele clienților noștri, nu doar pentru că legislația europeană o cere, ci pentru că este ceea ce trebuie făcut. Modernizăm continuu sistemele noastre, folosim cunoștințe și de la partenerii noștri de la Blackstone ca să înțelegem bunele practici la nivel mondial și să le punem în aplicare în România. Din fericire, până acum nu am întâmpinat nicio problemă. Tratăm cu foarte mare serozitate securitatea cibernetică și vom continua să investim și în următorii doi ani, folosind nu numai cele mai bune practici din România, ci și cele mai bune standarde internaționale.

 

Reporter: Ce înseamnă ”Joc Responsabil”?

Johnny Hartnett: Există un obiectiv în industria jocurilor de noroc, nu numai în România, ci peste tot în lume, de a asigura protecția clienților. Din fericire, legislația apărută în acest sens în ultimii doi ani, spre exemplu directiva pentru prevenirea si combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, directive privind jocurile de noroc controlate, corecte, au ajutat la ridicarea standardelor industriei, iar industria jocurilor de noroc de astăzi este una extrem de bine reglementată și nu diferă prea mult de cea aserviciilor financiare.

Superbet este un business de divertisment. Marea majoritate a clienților noștri caută distracție și divertisment, iar noi ne asigurăm să intervenim acolo unde există o situație problematică. Oferim serviciile sociale necesare consumatorilor noștri pentru a ne asigura că sunt bine protejați.

Superbet face parte din asociații de jocuri de noroc și finanțează o parte din Asociația Joc Responsabil, ceea ce înseamnă că dorim să punem la dispoziția clienților cu probleme servicii bune, încă de la primele semne de dependență. Acordăm un suport deosebit de important activității de protecție a clienților. Superbet a implementat un set de măsuri, programe informatice și proceduri de limitări și autoexcludere. Jocul responsabil a fost un subiect extrem de important pentru Superbet, cu precădere în ultimii doi ani, și este important pentru întreaga industrie, deoarece, numai așa îi putem asigura sustenabilitate.

BVB | Știri BVB

PURCARI WINERIES PUBLIC COMPANY LIMITED (WINE) (19/05/2025)

Disponibilitate vot on-line AGA 23.05.2025

ARTEGO SA (ARTE) (19/05/2025)

Completare Raport anual 2024-opinia auditorului privind ESEF

CONPET SA (COTE) (19/05/2025)

Plata dividend aferente anului 2024