Update articol:

Conducerea ALRO înseamnă liderii și instituțiile UE trebuie să promoveze Clean Industrial Deal

  • Acordul pentru o industrie curată va mobiliza peste 100 de miliarde EUR pentru a sprijini producția curată realizată în UE

Conducerea ALRO înseamnă liderii și instituțiile UE să promoveze Clean Industrial Deal, în cadrul Consiliului European din această săptămână (20-21 martie). Confruntată cu multiple provocări complexe, UE trebuie să își consolideze competitivitatea și să sporească autonomia strategică deschisă și reziliența Europei pentru a rămâne prosperă și pentru a-și menține poziția de lider mondial.

Conducerea ALRO susține: “Întrucât competitivitatea ocupă un loc central la reuniunea Consiliului European din această săptămână (20-21 martie), îndemnăm liderii și instituțiile UE să ia măsuri îndrăznețe și decisive pentru a pune în aplicare Clean Industrial Deal. Viitorul industrial al Europei depinde de măsuri concrete care vor conduce tranziția către neutralitatea climatică, menținând în același timp Europa competitivă la nivel global”.

Încă de la Summitul industriei europene din februarie 2025, unde a fost discutată Declarația de la Anvers, Marco Mensink, directorul general al Cefic, a declarat: „Referitor la Clean Industrial Deal, avem nevoie ca actuala Comisia să se concentreze, să prioritizeze cele trei acțiuni cheie care ne îmbunătățesc situația deja în acest an și să pună toată puterea, îndrăzneala și curajul Comisiei Europene în spatele acestora. Și să ne ofere o planificare realistă pentru acțiunile rămase. Când spunem acțiuni, ne referim la acțiuni, nu la strategii, politici sau planuri. Nu lăsați nicio piatră neîntoarsă și rupeți toate tabu-urile. Avem nevoie ca situația să se schimbe”.

La acel moment, Cefic a solicitat ca toate noile inițiative ale UE să fie evaluate în funcție de următoarele criterii: Mențin Europa sigură și independentă, reduc prețurile la energie, ușurează sarcina administrativă a întreprinderilor, atrag investiții în Europa, creează piețe pentru produse durabile și protejează locuri de muncă de calitate în Europa? Dacă răspunsul la oricare dintre aceste întrebări este negativ, factorii de decizie politică din UE ar trebui să reconsidere și să revizuiască propunerea în consecință.

Deloitte, în colaborare cu sectoarele care au aprobat Declarația de la Anvers, a elaborat un cadru de monitorizare pentru monitorizarea și măsurarea progreselor înregistrate în punerea în aplicare a Declarației de la Anvers și a celor zece cerințe ale acesteia. Scopul general al acestuia este de a se asigura că Europa face progrese tangibile în ceea ce privește competitivitatea sa, promovând în același timp obiectivele ambițioase ale Green Deal. Astfel, raportul  Deloitte transpune condițiile favorabile din Declarația de la Antwerp în indicatori-cheie de performanță (KPI) pentru a asigura monitorizarea eficientă și progresul în vederea punerii în aplicare a Clean Industrial Deal.

Prin furnizarea de date cuantificabile, cadrul urmărește să sprijine procesul decizional al UE și al statelor sale membre prin evidențierea clară a nevoilor concrete ale industriei prelucrătoare din UE și prin furnizarea unei comparații cu principalele regiuni concurente.

Comisia Europeană, Președintele Ursula von der Leyen a spus-o cel mai bine: „Numai ceea ce este măsurabil se face”. Acum este momentul ca liderii și instituțiile UE să acționeze, asigurând responsabilitate și progrese tangibile, potrivit oficialilor ALRO.

  • Clean Industrial Deal – Un plan pentru competitivitatea și decarbonizarea UE

Confruntate cu costurile ridicate ale energiei și cu o concurență globală acerbă, industriile europene au nevoie urgentă de sprijin. Clean Industrial Deal prezintă acțiuni concrete pentru a transforma decarbonizarea într-un motor de creștere pentru industriile europene. Printre acestea se numără scăderea prețurilor la energie, crearea de locuri de muncă de calitate și condiții adecvate pentru ca întreprinderile să se dezvolte.

Acordul prezintă măsuri pentru a stimula fiecare etapă a producției, cu accent pe:

* industriile mari consumatoare de energie, cum ar fi oțelul, metalele și produsele chimice, care au nevoie urgentă de sprijin pentru a se decarboniza, a trece la energie curată și a face față costurilor ridicate, concurenței neloiale la nivel mondial și reglementărilor complexe;

*sectorul tehnologiilor curate, care se află în centrul competitivității viitoare și este necesar pentru transformarea industrială, circularitate și decarbonizare.

Un alt element al acordului este circularitatea, care vizează reducerea deșeurilor și prelungirea duratei de viață a materialelor prin promovarea reciclării, reutilizării și producției durabile. Maximizarea resurselor limitate ale UE și reducerea dependenței excesive de furnizorii de materii prime din țările terțe sunt esențiale pentru o piață competitivă și rezistentă.

  • Principalele elemente ale Clean Industrial Deal

Energie accesibilă

Energia la prețuri accesibile este fundamentul competitivității. Pentru a reduce facturile la energie ale industriilor, întreprinderilor și gospodăriilor, promovând în același timp tranziția către o economie cu emisii reduse de carbon, Comisia a adoptat Planul de acțiune privind energia accesibilă pentru

  • accelerarea introducerii energiei curate, accelerând electrificarea
  • finalizarea pieței interne a energiei cu interconexiuni fizice
  • utilizarea mai eficientă a energiei și reducerea dependenței de combustibilii fosili importați.

Stimularea cererii de produse ecologice

Legea privind acceleratorul de decarbonizare industrială va crește cererea de produse ecologice fabricate în UE, prin introducerea unor criterii de durabilitate, reziliență și „fabricate în Europa” în achizițiile publice și private.

De asemenea, Comisia va revizui Cadrul achizițiilor publice în 2026 pentru a introduce criterii de durabilitate, reziliență și preferință europeană în achizițiile publice pentru sectoarele strategice.

Finanțarea tranziției ecologice

Acordul pentru o industrie curată va mobiliza peste 100 de miliarde EUR pentru a sprijini producția curată fabricată în UE. Comisia va:

* va adopta un nou cadru pentru ajutoarele de stat în cadrul „Clean Industrial Deal” pentru a accelera aprobarea ajutoarelor de stat în vederea introducerii energiei regenerabile, a decarbonizării industriei și a asigurării unei capacități suficiente de producție de tehnologie curată

  • va consolida Fondul pentru inovare și va propune o bancă pentru decarbonizare industrială, cu un obiectiv de finanțare de 100 de miliarde EUR, pe baza fondurilor disponibile în cadrul Fondului pentru inovare, a veniturilor suplimentare rezultate din părți ale ETS, precum și a revizuirii InvestEU
  • lansarea unei cereri specifice în cadrul programului Orizont Europa pentru a stimula cercetarea și inovarea în aceste domenii
  • modificarea Regulamentului InvestEU pentru a crește valoarea garanțiilor financiare pe care InvestEU le poate oferi pentru a sprijini investițiile. Acest lucru va mobiliza, la rândul său, până la 50 de miliarde EUR pentru implementarea tehnologiilor curate, a mobilității curate și a reducerii deșeurilor.

Circularitatea și accesul la materiale

Materiile prime esențiale sunt esențiale pentru industria noastră. UE trebuie să asigure accesul la aceste materiale și să reducă dependența de furnizorii nesiguri. Integrarea circularității în strategia noastră de decarbonizare este esențială pentru valorificarea la maximum a resurselor limitate ale UE. Comisia va:
* va institui un mecanism care să permită întreprinderilor europene să se reunească și să își grupeze cererea de materii prime esențiale
* va crea un Centru UE pentru materii prime critice pentru a achiziționa în comun materii prime în numele întreprinderilor interesate, ceea ce va crea economii de scară și va oferi mai multe pârghii pentru a negocia prețuri și condiții mai bune
* să adopte o lege privind economia circulară în2026 pentru a accelera tranziția circulară și pentru a se asigura că materialele rare sunt utilizate și reutilizate eficient, reducând dependența noastră globală și creând locuri de muncă de înaltă calitate. Obiectivul este ca 24 % din materiale să fie circulare până în 2030.

Acțiuni la scară mondială

Mai mult ca oricând, UE are nevoie de parteneri mondiali de încredere. În plus față de acordurile comerciale în curs și noi, Comisia va:
* va lansa primele parteneriate pentru comerț curat și investiții pentru a diversifica lanțurile de aprovizionare și pentru a încheia acorduri reciproc avantajoase
* se va asigura că industria UE este sigură din punct de vedere economic și rezilientă, în fața concurenței globale și a incertitudinilor geopolitice, printr-o serie de instrumente de apărare comercială și alte instrumente
* să simplifice și să consolideze mecanismul de ajustare la frontiera carbonului, instrumentul UE de stabilire a unui preț echitabil pentru carbonul emis în timpul producției de bunuri mari consumatoare de carbon.

Competențe și locuri de muncă de calitate

Forța de muncă a UE trebuie să aibă competențele necesare pentru a sprijini tranziția către o economie cu emisii scăzute de carbon, inclusiv competențe în domeniul tehnologiilor curate, al digitalizării și al antreprenoriatului.

Comisia va institui o Uniune a competențelor care investește în lucrători, dezvoltă competențe și creează locuri de muncă de calitate.

Erasmus+ va consolida programele de educație și formare pentru a dezvolta o forță de muncă calificată și adaptabilă și pentru a aborda deficitul de competențe în sectoare-cheie, cu o finanțare de până la 90 milioane EUR.

Acordul pentru o industrie curată se va concentra, de asemenea, asupra factorilor facilitatori orizontali necesari pentru o economie competitivă:
reducerea birocrației, exploatarea pe deplin a dimensiunii pieței unice,
promovarea locurilor de muncă de calitate, o mai bună coordonare a politicilor la nivelul UE și la nivel național.

Acordul pentru o industrie curată va mobiliza peste 100 de miliarde EUR pentru a sprijini producția curată realizată în UE. Până în 2030, se preconizează că piața europeană a remanufacturării va crește până la 100 de miliarde EUR. Acest lucru va crea 500.000 de noi locuri de muncă.

 

BVB | Știri BVB

FONDUL PROPRIETATEA (FP) (24/04/2025)

Recomandarile de vot ale Administratorului Fondului - AGA din 29 aprilie 2025