Update articol:
Interviu în exclusivitate

Lorand Soares Szasz: ”Criza mare aduce oportunități mari. Este un moment prielnic pentru a începe o afacere”

Lorand Soares Szasz este expert în creșterea accelerată a firmelor din România și autorul mai multor cărți despre dezvoltarea afacerilor, dar și organizator de seminarii, cursuri de antreprenoriat și vânzări.

Lorand Soares Szasz a avut amabilitatea să ne ofere un interviu, în exclusivitate, despre efectele pandemiei COVID-19 în economie, soluții pentru companiile lovite de criză dar și oportunitățile acestei perioade.

Reporter: Care considerați că sunt cele mai mari probleme generate de criza Covid, în plan economic? Probabil că cel mai evident este blocajul total sau parțial al economiei.

Lorand Soares Szasz: Da, cel mai evident și cel care o să afecteze cel mai mult în sistem de cascadă este acest blocaj la care faceți referire. Sunt industrii unde încasările s-au dus la zero sau spre zero de pe o săptămână pe alta. O perioadă de timp aceste pierderi pot fi susținute din rezerve (deși majoritatea firmelor nu au rezerve pe mai multe luni) dar nu la nesfârșit. Iar în momentul în care firmele din aceste industrii vor începe să intre în incapacitate de plată, se va declanșa un efect de domino care o să ne afecteze pe toți. La acest fenomen mai adăugăm și faptul ca multe persoane și firme care ar avea bani ca să plătească servicii și produse, stau pe cash de frica incertitudinii.

E o criză fără precedent și nu seamănă deloc cu cea din 2008. Mai mult seamănă cu marea depresie din 1939-1940. Vom vedea zeci de mii de firme falimentând și somajul ajungând la cote istorice. Industrii care încă nu sunt afectate (ex. imobiliare) vor avea scaderi masive. Oamenii speriați se vor gândi de două ori înainte sa facă o investiție mare (mașina, imobil, bunuri de lux, etc…).

Trebuie, desigur, să vorbim și despre numărul mare de șomeri, și aici putem împărți în trei: numărul mare, existent deja, de persoane în șomaj tehnic, numărul celor care s-ar putea să ajungă în șomaj efectiv și numărul mare de persoane care nu sunt încadrați la șomaj pentru că ori au lucrat la negru ori au lucrat în alte țări și acum s-au reîntors în țară.

Să luăm un exemplu. În industria HoReCa, unde avem al doilea cel mai mare număr de persoane în șomaj tehnic, după industria prelucrătoare, dacă luăm un restaurant care acum are în șomaj tehnic 90% dintre angajați (sau în unele cazuri chiar 100%), câte dintre aceste persoane se vor întoarce la un loc de muncă știind că s-ar putea să mai dureze luni de zile până se vor deschide efectiv restaurantele?

Săptămâna trecută, Spania a anunțat că s-ar putea ca restaurantele și hotelurile să fie închise pe toată perioada verii. În Spania 12% din PIB și 13% dintre angajați sunt din industria de turism. Câte firme vor rezista să își susțină costurile până în toamnă fără încasări?

Ce se întâmplă cu toate firmele care oferă servicii sau vând produse pentru industria de evenimente? Când o să avem din nou nunți? Ce fac fotografii? Firmele și freelancerii de amenajari florale, trupele muzicale, locații, producătorii de rochii și costume, etc.?

În Portugalia s-a anunțat că de la începutul lunii mai o să se deschidă saloanele de înfrumusețare, frizeriile și saloanele de coafură. Dar regula este că nu poate să fie decât o singură persoană în sală. Dacă aveai 10 scaune și 10 clienți pe scaune ca să poți să îți acoperi costurile cu chiria, cum o să faci față cu un singur om și cu un singur client per salon?

Și putem să continuăm seria de exemple.

Desigur, vom vedea măsuri din partea statului. Unele mai eficiente, altele mai mult de ochii lumii, dar cine decide care sunt firmele care vor fi ajutate? Cine decide cu cât?

Și ca să vedem cu adevărat impactul acestei crize provocate de Covid-19, trebuie să ne uităm și la ce face statul. Gradul de îndatorare a statelor din UE a fost practic eliminat. Dacă pană acum datoria statului a fost ținută în frâu de entități din exterior, acum putem să ne împrumutăm cu cât vrem ca să ieșim din această situație.

Cine o să plătească acele datorii? O să ieșim din casă după câteva săptămâni și o să zicem că a fost totul o glumă proastă și o să revenim la normal? Sau o să urmeze ani de zile de tăieri de costuri și în sistemul bugetar (evident și concedieri) și ani de zile de austeritate pentru a putea recupera din gaura creată?

Ce impact o să aibă aruncarea în piață a unor sume colosale de bani printați de băncile centrale? Nu vreau ca acest răspuns să pară pesimist. Sunt o persoană optimistă de felul meu, dar nu putem să fim orbi la ceea ce se întâmplă în jurul nostru și să ne bazăm pe gândirea pozitivă. În afaceri, trebuie să ne uităm la cifre și cifrele nu arată deloc bine.

 

Reporter: Ce soluții ați recomanda pentru sectoarele lovite de criza Covid – turism, aerian, restaurante?

Lorand Soares Szasz: Aș recomanda un proces în trei pași:

  1. Restructurare. Sau mai pe românește: tăiere. Să regândească în totalitate structura de costuri din firmă. Să reducă la maxim. Să taie tot ce se poate tăia pentru că o să fie mai rău, înainte să fie mai bine.
  2. Poziționare. Intrăm într-o nouă economie pentru care majoritatea firmelor nu sunt pregătite. Dacă în vremuri normale este important să cunoști comportamentul clientului tău și să te adaptezi la el, în astfel de momente este critic. Asta va defini cine rămâne în viața și cine moare (economic vorbind).
  3. Creștere. Chiar dacă o sa treacă ani de zile până să ne revenim la nivelul anului 2019, o să vină din nou creșterea. Chiar dacă multe firme au fost lovite din plin de această criză, cele care vor supraviețui și chiar prospera sunt cele care vor ști să profite cel mai bine de orice creștere, chiar și mică, din piață. Multe firme vor falimenta, iar cele care rămân în viață trebuie să știe să ocupe acel loc în mediul de business.

 

Reporter: Ce sfaturi aveți pentru IMM-uri în această perioadă?

Lorand Soares Szasz: Dacă sunt afectate negativ de criza provocată de Covid-19, sper ca au bani puși deoparte și să îndeplinească procesul constituit din cei trei pași descriși mai sus.

Dacă sunt afectați pozitiv de criză, adică vânzările lor sunt în creștere, să fie înțelepți. Să nu blocheze banii doar de dragul de a sta pe cash, dar în același timp să nu se creadă invincibili, pentru că această scădere ne va afecta (mai mult sau mai puțin) pe toți.

 

Reporter: Ce oportunități vedeți în această criză?

Lorand Soares Szasz: Criza mare aduce oportunități mari.

Aș încadra aceste oportunități în patru mari categoriii:

  1. Individuale. Aici mă gândesc la toate oportunitățile aduse de criză la nivel de individ. Posibilitatea de reprofilare și de a schimba cariera. Posibilitatea de a începe o afacere, criza fiind un moment prielnic pentru a începe o afacere (nu începutul crizei, ci sfârșitul ei). Posibilitatea de a investi în bursă, imobiliare sau alte instrumente care vor scădea.
  2. Comerciale. Aici mă gândesc la toate oportunitățile aduse de criză pentru firme. Posibilitatea de a angaja oameni foarte valoroși care ori au rămas fără loc de muncă ori sunt speriați de instabilitatea firmei pentru care lucrează acum. Posibilitatea de a lua o cotă mai mare din piață odată cu dispariția unor competitori. Posibilitatea de face investiții cu costuri mult mai reduse. Posibilitatea de a inova și a ieși pe piață cu ceva care să transforme industria în care activezi. Posibilitatea de a rescrie industrii întregi.
  3. Financiare. Aici mă gandesc la oportunitățile care vor apărea pe piețele financiare și în general la nivel de investiții. Convingerea mea este că bursa va mai scădea. Mult. Vom vedea o corecție în prețurile imobiliarelor. Vor fi oportunități și acolo. Cine a fost chibzuit în ultima perioadă, acum poate să profite de aceste oportunități.
  4. Guvernamentale. Aici mă gândesc la situația extraordinară în care este statul și cum ar putea să se folosească de această situație să facă schimbări care să îmbunătățească radical felul în care funcționează. De la digitalizarea la reducerea, de fapt, la optimizarea aparatului bugetar, este un moment oportun să se facă schimbări care sa aibă impact în următorii zeci de ani.

 

Reporter: Ce oferiți antreprenorilor prin platforma romaniariseup.ro?

Lorand Soares Szasz: În timpuri de criză oamenii se simt dezorientați. Pierderea direcției poate să fie una dintre cele mai mari provocări pentru firme și persoane, în general.

Dacă avem o destinație, putem să ne concentrăm pe reconfigurarea traseului. Avem capacitatea de a ne reinventa și de a inova. Avem capacitatea de a găsi o cale de ieșire din această situație atâta timp cât avem destinația clară.

În acest context al necesității unei direcții, romaniariseup.ro reprezintă o platformă integrată de masterclass-uri, webinarii, articole și interviuri, materiale educaționale disponibile gratuit, care tratează cele mai stringente probleme generate în mediul de business de pandemie.  Prin acest proiect am reunit expertiza a peste 50 de specialisti din segmentele cele mai importante pentru un business: vânzări, marketing, comunicare, sisteme, resurse umane, legal etc. coagulându-i în jurul unui demers de educare și motivare dedicat antreprenorilor și angajaților.

Practic, veți regăsi printre materialele platformei soluții concrete pentru sectoarele cele mai afectate (turism, HoReCa, evenimente, imobiliare etc.) strategii de management financiar pentru continuitatea afacerii, recomandări de investiții profitabile pe timp de criză, soluții de reconfigurare a afacerii și adaptare la context. Pe scurt, reinventarea/reorientarea business-ului.

În al doilea rând este locul în care dorim să oferim suport și direcție celor care se simt blocați în aceasta perioadă și celor care vor sa iasă învingători din această situație. Unii antreprenori nu au claritate și nu știu de unde să obțină cele mai bune informații, cele mai utile strategii. Nesiguranța îi duce într-o zona de blocare, fără să mai vadă soluții creative, ori noi prin acest proiect le oferim un imbold consistent, susținut de ajutorul precizat deja: Rise Up!

Astfel, platforma este locul de întâlnire a celor care nu se resemnează și vor să profite de inteligență și înțelepciunea colectivă pentru a lua decizii bune.

 

Reporter: Cum apreciați că se va modifica piața muncii după această criză, din punct de vedere al disponibilității forței de muncă și așteptărilor angajaților?

Lorand Soares Szasz: O să vedem inversul la ceea ce era în 2019.

Dacă în ultimii ani angajatorii s-au plâns că nu au forța de muncă și că angajații încep să vină cu pretenții la angajare (nu spun că nu pe bună dreptate), acum vom vedea inversul.

Având zeci de mii de firme care vor dispărea și sute de mii de oameni în șomaj, această lipsă de resursă umană se va transforma în surplus de oameni în piață.

La aceasta mai adaugăm și românii care s-au reîntors în țară și care nu au un loc de muncă la care ar putea reveni în străinătate.

Evident, dacă nu o să mai fie atât de multe locuri de muncă disponibile, cerințele și așteptările angajaților vor fi mai moderate și unii vor accepta orice ofertă salarială sau pachet salarial pentru că sunt disperați și au nevoie de un venit. Chiar dacă e mai mic decât a fost înainte sau mai puțin decat merită.

Angajații care sunt buni și care aduc valoare în firmă vor fi apreciati și mai mult, Dar vor fi și angajați care vor pleca din firma în cazul în care compania va ajunge în dificultate. De aceea, acum, mai mult decât oricând, trebuie să ne concentrăm pe dezvoltarea noastră. Pe învățare. Pe creștere.

Trebuie să devenim mai valoroși.

Am avut la dispoziție ani de zile în care să învățăm și să ne dezvoltăm. Multe persoane nu au făcut acest lucru. Acum sunt obligați de criză să o facă. Sunt obligați să se reinventeze.

Dar, vestea bună este că vom ieși mai puternici din această situație. Vom ieși mai înțelepți. Vom fi mai atenți la resursele noastre. Vom fi mai chibzuiți cu banii noștri. Vom începe să facem economii pentru vremuri mai puțin bune în loc să ne crestem stilul de viața de fiecare dată când ne crește venitul. Vom aprecia mai mult lucrurile mici din viață. Vom echilibra mai mult balanța între viața personală și profesională. Până la urmă, aceasta criza va aduce un salt la nivel personal în viața celor care sunt dispuși să se educe și un salt la nivelul umanității.

BVBStiri BVB

SIF OLTENIA S.A. (SIF5) (02/03/2021)

Reluare plata dividend 2019

ROMPETROL WELL SERVICES S.A. (PTR) (02/03/2021)

Raport curent cf art. 234, alin. 1, litera i) din Reg. 5/2018

ELECTROARGES SA (ELGS) (02/03/2021)

Rezultate financiare preliminare 2020 - versiune limba Engleza

Erste Group Bank AG (EBS) (02/03/2021)

Notificare - detineri < 4%